Jump to content

Vannlekkasje MD7B


Tore_Tang

Recommended Posts

Hei!

 

I forbindelse med at jeg startet motoren etter vinteropplag oppdaget jeg at motoren lekker vann mellom blokka og vannpumpa. :headbang:

 

Tror ikke den gjorde det de første 10-15 minuttene men det er jeg ikke sikker på. Iflg verkstedet sannsynligvis en simmerring som er gåen. Hvor mye arbeid er dette å fikse, og kan det være andre årsaker?

 

Det lekker rundt 1 dl i minuttet ved 1500-1600 omdr.

 

MVh Tore

Link to post
Share on other sites

Dette bør være en kurant sak, hvis motoren ligner på MD5. Du skrur av vannpumpa og skifter de to pakningene som ligger i røret inn til blokka. De får du kjøpt hos alle Penta-forhandlere for en hundrelapp eller så.

Mer bekymringsfullt er imidlertid årsaken til lekkasjen. Det kan være at pakningene er slitte, men det kan også hende at de flytter seg under press fra et kjølesystem som er i ferd med å tette seg. Dreneringshullet som vannet lekker ut av, er der fordi vannet må slippe ut et sted når det ikke kommer fram der det skal - og for å gi deg en early warning om at noe kan være galt.

Link to post
Share on other sites

Kan ikke utelukke at det er en begynnede blokkering, men det kommer en god del kjølevann i eksosen så det virker foruftig.

 

Motoren ble staget i 2001 iflg tidligere eier og har ikke vist tegn til å bli varm men jeg kan selvsagt kjøre en runde med systemrens for å være sikker.

 

MVH Tore

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...