Jump to content

Div feil på båt jeg har kjøpt

TerjeØ

Recommended Posts

Jeg spør jo stadig vekk om forskjellige ting her om båten jeg akkurat har kjøpt, så nå lager jeg en generell tråd om feil jeg finner med båten her.

1: hydraulikk slang som har røket

bilde

Slange som går ned til trimflaps, på andre siden er skruen borte som hører til slangeklemmen.

Hørte med en service man og han mente det ikke var bare å bytte slange men det var ett kit av et slag som måtte byttes.

Båten blir lagt ut på vannet idag, så har kjøpt meg en stiv slange som jeg skal stikke inni slangen på bilde og en ny stump mot flaps med slangeklemme i begge ender,dette må vel være greit for 1 sesong.

2: serviceman fant lekkasje bake under motor. Ved styrearm? Regnet med 1 dags jobb for å ordne dette. Hadde vist kommet et reparasjons kit for slikt som gjorde det enklere så de slapp å ta ut motor, syns han snakket om å kappe opp Hekken???

Men båten skal på vannet i morgen så han hadde fylt opp det han kunne der men noe ? trodde det skulle holde denne sesongen og heller ta reparasjonen på høsten.

Han mente det ville komme inn litt vann men ikke mye. Drypper litt.

Lurer veldig på hva dette vil koste meg!

Har ikke gitt selger penger ennå siden avtalen var at jeg skulle få prøve den på vannet før jeg overførte penger til henne.

Jeg kjøpte ikke båten med slike mangler ?

Dette er mangler jeg finner mens jeg pusser den klar for sjøsetting. Fant også ut at sømmer i kalesjen var dårlig så disse er blitt syd og kalesje resett og impregnert.

Lekkasjen er vist ganske vanlig på eldre båter, hva jeg er blitt fortalt av 2 båt mekanikere nå, men begge har sagt at dette ikke er farlig og at det er snakk om noe få dråper innimellom.

Er en dags jobb å få ordnet dette. Får pris på jobben imorgen.

Slangene til flaps fikk jeg se når jeg skulle ha på nytt bunnstoff siden det var litt olje på den ene, fikk da se at den var røket.

Antagelig skjedd siden den har stått under presenning i 2år nå.

Har også snakket med han som har hatt service på båten tidligere, fikk vite at forrige eier var veldig nøye med båten og alt det tekniske var veldig bra i båten.

Pris. Ja jeg fikk denne til en veldig bra pris grunnet at det var frua som var eier av båten, solgt da det var samlivsbrudd og jeg la inn ett bud som jeg fikk ja på.

Det glemte jeg å skrive.

De jeg har er morkne, bruker jeg flapsen 2 ganger spyler jeg ut al olja tenker jeg ?

Ser ut som det blir 1 sesong uten flaps.

Neste sesong vet jeg bedre hva jeg skal sjekke før jeg setter ut båten.

Nå ble det mye greier jeg ikke får gjort.

Ville pusse proppel også, det fikk jeg ikke tid til.

Servicemannen skulle stoffe drevet, det gjorde han ikke, han skulle egentilg fikse flaps også som han heller ikke gjorde.

Ta av drevet for å sjekke Belgen etc skulle han, det ble heller ikke gjort.

Dette er fra en kjent reperatør, mye anbefalt her og fra marinar i nærmiljøet.

Neste sommer gjør jeg det selv!

Ikke drevet, det kan jeg ikke ennå ?

Går jo ikke å stole på at andre gjør noe for deg selv med betaling

Redigert av TerjeØ (see edit history)

Kan du inte skära ett rakt snitt på slangen och värma den med varmluftspistol för att trä den på plats igen och sedan fästa slangklämman? 

Är slangklämman trasig kan du ju skruva ut en ny helt och trä runt slangen om den fortfarande sitter på plats. Förstår inte problemet utifrån bilden men kan ju ha missförstått något.  :confused:

Skjønner ikke helt hensikten med denne tråden din.

Virker som du har marginale kunskaper om båt, vil åpenbart ikke høre på råd og skriver en masse om div feil og ymse mekanikere.

Hvis det er hjelp du er ute etter, ta gode bilder av feil med beskrivelse av type/modell og vær konkret med hva du lurer på.

Han Skriver Blogg :)

Spøk til alvor, slik jeg ser det har du kjøpt en gammel båt, du har prutet i forkant, og antagelig fått et greit avslag.

Det er vel ikke de største kostnadene forbundet med de feilene du har funnet til nå. Slangen ville jeg vel byttet før du får følge feil.

Hvis du skal ha mekaniker til å rette alle feilene du finner, ville jeg solgt båten, kjøpt en helt ny.  

Da har du litt større klage rett og muligheter til dette slik jeg ser det.

Nei. Jeg skal ikke la mekaniker rette opp alle feil jeg finner.

Som sagt dette er min første båt å jeg har 0 erfaring med båt.

Ny båt ville jeg alderi hatt råd til å kjøpe.

Slangene det er snakk om her skulle jeg klart å bytte selv, men siden mekaniker allikevel skulle ned til båten for å ta service på drev og motor spurte jeg han om han kunne skifte slangene for meg også, noe han skulle.

Dette hadde han glemt, han anbefalte meg da og bare la de være og kjøre uten flaps denne sesongen og heller ta reparasjonen til høsten.

Spørsmålet mitt hat da vært om dette er greit?

Men regner med å få gjort Noe med det, antagelig kobler jeg disse slangene ut fra olje pumpe så det ikke kan komme vann dit.

Det virker jo som om du har bestemt deg for å sette den ut som den er og da håper jeg det går bra og at du ikke mister lysten på båtliv. 

Prøv å gå igjennom så mye som mulig i begynnelsen så lærer du masse. En båt er jo ganske komplisert med mange feilkilder: elektrisk anlegg, drikkevannsystem, motor/drev, og så videre. 

Husk også at det ikke er mye garanti å hente i et utsagn fra en mekaniker om at lekkasje "nok ikke er så alvorlig". Spesielt ikke når samme mekaniker glemmer ta av drev, sjekke belg, skifte slanger, stoffe drev og i tillegg gjør jobbet svart. 

Pass på å sjekke lensepumpene og ha gode batterier med nok lading hvis lekkasjen øker

Sånn. Etter noen få samtaler nå har jeg kommet frem til hva som skal gjøres.

Han jeg leier båtplass var veldig behjelpelig, han sa jeg skulle bare sette båten på vannet å kjøre den opp til han.

Der kunne han heise opp båten, så kunne jeg bytte slange i stroppene, eventuelt kunne han hjelpe meg der. ?

Verdens beste båtplass ?

Gleder meg til høsten. Da har jeg tid til å gjøre alle små reparasjoner som trengs.

Gleder meg til å bygge meg opp en god forståelse og kunnskap om alt ved båt.

Leser om dette hver kveld så dette skal bli bra.

Ser på meg selv som en handyman, og dette kan jo bli morsomt å ha som hobby ?

Ellers lurer jeg på om denne tråden ikke bare skulle bli slettet.

Er som en sier her, jeg skriver blogg....

Hmm hørte det er penger isånt ?

Uansett, forumet her virker utrolig bra med mange engasjerte og flink folk.

Raske svar får man her også

Neste sesong kanskje jeg kan hjelpe andre som er like ferske som meg ☺

Ett lite tips. Du bør plugge slangene. Hvis innerdel er lavere enn vannspeilet vil vannet trykke inn gjennom trimflapsslangene. Du bør også plugge mot sylinder, så du ikke får vann inn i de(n). Egentlig burde du ha fikset dette før du tar den på vann. Er vel mest vanlig med stive plastslanger som tåler trykk for trimflapsene, så varmer man de i endene (Kokende vann f.eks) og trer de innpå. Husk å ha satt på slangeklemme først på slangen. (ekstra sikkerhet). Dette er basert på bildet ditt, fordi det ser ikke ut som nippel på trimsylinder har gjenger. Har den det skal det på en slangekobling som kan skrues inn på nippel. (ala vannslanger i huset). Det er nok den beste løsningen.

Tips til: Når det gjelder drypplekasjen fortell hva slags drev du har og hva slags motor. De forskjellige drevene/transomene har forskjellige løsninger på dette med styring, med varierende suksess. Slik som jeg leser ditt første innlegg ewr det ikke ulig å gi deg råd på dette området, da jeg vet altfor lite hva du mener og hvilket merke du har. Jeg antar du sikter til tæringsspor som servicemann fant, da båten enda er på land? Er det vannlekkasje (vann) der nå, så er det i tilfelle noe med motor og ikke styring!! Jo mer presis du er, jo bedre råd vil du kunne få. Mange dyktige folk her på forumet.

Jepp.

Plugge slangene skal jeg gjøre.

Bytter nok slangen iløpet av uken som kommer, så dette får jeg løst kjapt.

Lekkasjen vet jeg egentlig ikke hva er, jeg var ikke i båten igår og det var da Servicemannen fant denne Lekkasjen.

Denne skulle han reparere for meg til høsten, har også snakket med 2 andre som driver med service av båter og begge har bekreftet at dette ikke vil være noe problem. Snakk om noen dråper noen ganger.

Har vist noe å gjøre med styrearm og gjøre? Gjennomføring? Nei vet ikke. :-) men var en vanlig feil. Han skulle Borre ut et hull og ordne det?? Var isteden for å ta ut hele motor. Han regnet med et han klarte jobben på 1 dag.

Motor er en mercruiser 4.2 L

Drev er bravo 2

Uansett er dette en så stor jobb at jeg vil nok ikke klare denne jobben, så det skal jeg sette bort.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...