TerjeØ Startet 11.Mai.2016 Link til dette innlegget Startet 11.Mai.2016 Jeg spør jo stadig vekk om forskjellige ting her om båten jeg akkurat har kjøpt, så nå lager jeg en generell tråd om feil jeg finner med båten her. 1: hydraulikk slang som har røket Slange som går ned til trimflaps, på andre siden er skruen borte som hører til slangeklemmen.Hørte med en service man og han mente det ikke var bare å bytte slange men det var ett kit av et slag som måtte byttes. Båten blir lagt ut på vannet idag, så har kjøpt meg en stiv slange som jeg skal stikke inni slangen på bilde og en ny stump mot flaps med slangeklemme i begge ender,dette må vel være greit for 1 sesong. 2: serviceman fant lekkasje bake under motor. Ved styrearm? Regnet med 1 dags jobb for å ordne dette. Hadde vist kommet et reparasjons kit for slikt som gjorde det enklere så de slapp å ta ut motor, syns han snakket om å kappe opp Hekken??? Men båten skal på vannet i morgen så han hadde fylt opp det han kunne der men noe ? trodde det skulle holde denne sesongen og heller ta reparasjonen på høsten. Han mente det ville komme inn litt vann men ikke mye. Drypper litt. Lurer veldig på hva dette vil koste meg! Har ikke gitt selger penger ennå siden avtalen var at jeg skulle få prøve den på vannet før jeg overførte penger til henne. Sitér dette innlegget Link to post
TerjeØ Svart 11.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2016 Kan jeg legge ut båten med avkappet hydraulikk slange som går til trimflaps? Tenkte jeg skulle klare meg uten disse i sommer og få ordnet dette på høsten. Men det kommer ikke vann eller no inn der vist den ligget av revet som på bilde? Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 11.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2016 Kan ikke då mye om akkurat trimflaps men generelt er det vel bedre å ordne slikt. Er det en deadline i havnen å sette ut båten? Hvis ikke ville jeg vurdert å utsette sjøsetting for å reparere de feil du nå har oppdaget. Bedre følelse i sommer når alt er i orden! Sitér dette innlegget Link to post
TerjeØ Svart 11.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2016 Nei er vel ikke en deadline. Men har fått i morgen som min dag å sette ut båten. Kan jo få utsatt dette, men jeg får ikke en mekaniker til å ordne dette før om 1-2 uker. Hullet ved styrearm er en såpass stor jobb så dette hadde de ikke tid til før om 3-4 uker. De anbefalte å ta dette til høsten. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 11.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2016 Du gjør jo som du vil, men å sette ut en nykjøpt båt med dryppende lekkasje synes jeg høres ut som et stressmoment. Vet du nøyaktig hva lekkasjen skyldes? Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 11.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2016 Slangeklemmer på hydraulikk slanger kan du ihvertfall bare spare deg for, kommer aldri til å fungere. Hva består vannlekkasjen i? Har du fått en god pris på eenne båten,siden du kjøper den med slike mangler? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
boble65 Svart 11.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2016 Kan du ikke bare ta bort den lille biten og slangeklemmen på flapsen og stikke enden som er der nedpå med ny klemme på..? Sitér dette innlegget Link to post
Oliver Svart 11.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2016 Hvis slangen er lang nok, bør kappe bort litt av det skadede området. Sitér dette innlegget Link to post
TerjeØ Svart 11.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2016 Jeg kjøpte ikke båten med slike mangler ? Dette er mangler jeg finner mens jeg pusser den klar for sjøsetting. Fant også ut at sømmer i kalesjen var dårlig så disse er blitt syd og kalesje resett og impregnert. Lekkasjen er vist ganske vanlig på eldre båter, hva jeg er blitt fortalt av 2 båt mekanikere nå, men begge har sagt at dette ikke er farlig og at det er snakk om noe få dråper innimellom. Er en dags jobb å få ordnet dette. Får pris på jobben imorgen. Slangene til flaps fikk jeg se når jeg skulle ha på nytt bunnstoff siden det var litt olje på den ene, fikk da se at den var røket. Antagelig skjedd siden den har stått under presenning i 2år nå. Har også snakket med han som har hatt service på båten tidligere, fikk vite at forrige eier var veldig nøye med båten og alt det tekniske var veldig bra i båten. Pris. Ja jeg fikk denne til en veldig bra pris grunnet at det var frua som var eier av båten, solgt da det var samlivsbrudd og jeg la inn ett bud som jeg fikk ja på. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 11.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2016 Gamle båter trenger alltids litt renovering ? nye hydrolikkslanger til flaps har di på maritim.no men prøv og se om du når ned med den du har. Kjekt med flaps. Sitér dette innlegget Link to post
TerjeØ Svart 11.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2016 (redigert) Det glemte jeg å skrive. De jeg har er morkne, bruker jeg flapsen 2 ganger spyler jeg ut al olja tenker jeg ? Ser ut som det blir 1 sesong uten flaps. Neste sesong vet jeg bedre hva jeg skal sjekke før jeg setter ut båten. Nå ble det mye greier jeg ikke får gjort. Ville pusse proppel også, det fikk jeg ikke tid til. Servicemannen skulle stoffe drevet, det gjorde han ikke, han skulle egentilg fikse flaps også som han heller ikke gjorde. Ta av drevet for å sjekke Belgen etc skulle han, det ble heller ikke gjort. Dette er fra en kjent reperatør, mye anbefalt her og fra marinar i nærmiljøet. Neste sommer gjør jeg det selv! Ikke drevet, det kan jeg ikke ennå ? Går jo ikke å stole på at andre gjør noe for deg selv med betaling Redigert 11.Mai.2016 av TerjeØ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 11.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2016 Ville utsatt sjøsetting og få kontroll på ting. Bedre med to uker på land og litt jobb en fire uker stilleligge på sjøen med masse jobb. Sitér dette innlegget Link to post
Streiff Svart 11.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2016 (redigert) Är det Bravo 3 så går det att borra upp skölden och skifta styrtapp den vägen. Gjorde det på min förra båt förra vintern då den läckte lite. Kostade ca 3000-5000 sek med arbete om jag inte minns fel. Bör gå att göra samma sak med Alpha etc. Redigert 11.Mai.2016 av Streiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Streiff Svart 11.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2016 Kan du inte skära ett rakt snitt på slangen och värma den med varmluftspistol för att trä den på plats igen och sedan fästa slangklämman? Är slangklämman trasig kan du ju skruva ut en ny helt och trä runt slangen om den fortfarande sitter på plats. Förstår inte problemet utifrån bilden men kan ju ha missförstått något. Sitér dette innlegget Link to post
Rune Totland Svart 11.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2016 Skjønner ikke helt hensikten med denne tråden din. Virker som du har marginale kunskaper om båt, vil åpenbart ikke høre på råd og skriver en masse om div feil og ymse mekanikere. Hvis det er hjelp du er ute etter, ta gode bilder av feil med beskrivelse av type/modell og vær konkret med hva du lurer på. Sitér dette innlegget Link to post
SandAnker Svart 12.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2016 Han Skriver Blogg :) Spøk til alvor, slik jeg ser det har du kjøpt en gammel båt, du har prutet i forkant, og antagelig fått et greit avslag. Det er vel ikke de største kostnadene forbundet med de feilene du har funnet til nå. Slangen ville jeg vel byttet før du får følge feil. Hvis du skal ha mekaniker til å rette alle feilene du finner, ville jeg solgt båten, kjøpt en helt ny. Da har du litt større klage rett og muligheter til dette slik jeg ser det. Sitér dette innlegget Link to post
TerjeØ Svart 12.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2016 Nei. Jeg skal ikke la mekaniker rette opp alle feil jeg finner. Som sagt dette er min første båt å jeg har 0 erfaring med båt. Ny båt ville jeg alderi hatt råd til å kjøpe. Slangene det er snakk om her skulle jeg klart å bytte selv, men siden mekaniker allikevel skulle ned til båten for å ta service på drev og motor spurte jeg han om han kunne skifte slangene for meg også, noe han skulle. Dette hadde han glemt, han anbefalte meg da og bare la de være og kjøre uten flaps denne sesongen og heller ta reparasjonen til høsten. Spørsmålet mitt hat da vært om dette er greit? Men regner med å få gjort Noe med det, antagelig kobler jeg disse slangene ut fra olje pumpe så det ikke kan komme vann dit. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 12.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2016 Det virker jo som om du har bestemt deg for å sette den ut som den er og da håper jeg det går bra og at du ikke mister lysten på båtliv. Prøv å gå igjennom så mye som mulig i begynnelsen så lærer du masse. En båt er jo ganske komplisert med mange feilkilder: elektrisk anlegg, drikkevannsystem, motor/drev, og så videre. Husk også at det ikke er mye garanti å hente i et utsagn fra en mekaniker om at lekkasje "nok ikke er så alvorlig". Spesielt ikke når samme mekaniker glemmer ta av drev, sjekke belg, skifte slanger, stoffe drev og i tillegg gjør jobbet svart. Pass på å sjekke lensepumpene og ha gode batterier med nok lading hvis lekkasjen øker Sitér dette innlegget Link to post
TerjeØ Svart 12.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2016 Sånn. Etter noen få samtaler nå har jeg kommet frem til hva som skal gjøres. Han jeg leier båtplass var veldig behjelpelig, han sa jeg skulle bare sette båten på vannet å kjøre den opp til han. Der kunne han heise opp båten, så kunne jeg bytte slange i stroppene, eventuelt kunne han hjelpe meg der. ? Verdens beste båtplass ? Gleder meg til høsten. Da har jeg tid til å gjøre alle små reparasjoner som trengs. Gleder meg til å bygge meg opp en god forståelse og kunnskap om alt ved båt. Leser om dette hver kveld så dette skal bli bra. Ser på meg selv som en handyman, og dette kan jo bli morsomt å ha som hobby ? Ellers lurer jeg på om denne tråden ikke bare skulle bli slettet. Er som en sier her, jeg skriver blogg.... Hmm hørte det er penger isånt ? Uansett, forumet her virker utrolig bra med mange engasjerte og flink folk. Raske svar får man her også Neste sesong kanskje jeg kan hjelpe andre som er like ferske som meg ☺ Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 12.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2016 Ett lite tips. Du bør plugge slangene. Hvis innerdel er lavere enn vannspeilet vil vannet trykke inn gjennom trimflapsslangene. Du bør også plugge mot sylinder, så du ikke får vann inn i de(n). Egentlig burde du ha fikset dette før du tar den på vann. Er vel mest vanlig med stive plastslanger som tåler trykk for trimflapsene, så varmer man de i endene (Kokende vann f.eks) og trer de innpå. Husk å ha satt på slangeklemme først på slangen. (ekstra sikkerhet). Dette er basert på bildet ditt, fordi det ser ikke ut som nippel på trimsylinder har gjenger. Har den det skal det på en slangekobling som kan skrues inn på nippel. (ala vannslanger i huset). Det er nok den beste løsningen. Tips til: Når det gjelder drypplekasjen fortell hva slags drev du har og hva slags motor. De forskjellige drevene/transomene har forskjellige løsninger på dette med styring, med varierende suksess. Slik som jeg leser ditt første innlegg ewr det ikke ulig å gi deg råd på dette området, da jeg vet altfor lite hva du mener og hvilket merke du har. Jeg antar du sikter til tæringsspor som servicemann fant, da båten enda er på land? Er det vannlekkasje (vann) der nå, så er det i tilfelle noe med motor og ikke styring!! Jo mer presis du er, jo bedre råd vil du kunne få. Mange dyktige folk her på forumet. Sitér dette innlegget Link to post
TerjeØ Svart 12.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2016 Jepp. Plugge slangene skal jeg gjøre. Bytter nok slangen iløpet av uken som kommer, så dette får jeg løst kjapt. Lekkasjen vet jeg egentlig ikke hva er, jeg var ikke i båten igår og det var da Servicemannen fant denne Lekkasjen. Denne skulle han reparere for meg til høsten, har også snakket med 2 andre som driver med service av båter og begge har bekreftet at dette ikke vil være noe problem. Snakk om noen dråper noen ganger. Har vist noe å gjøre med styrearm og gjøre? Gjennomføring? Nei vet ikke. :-) men var en vanlig feil. Han skulle Borre ut et hull og ordne det?? Var isteden for å ta ut hele motor. Han regnet med et han klarte jobben på 1 dag. Motor er en mercruiser 4.2 L Drev er bravo 2 Uansett er dette en så stor jobb at jeg vil nok ikke klare denne jobben, så det skal jeg sette bort. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 12.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2016 (redigert) Fikk du båten på vannet idag? Funker alt som du håpet? Redigert 12.Mai.2016 av Kallethekid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.