Jump to content

Aksjonister vil stoppe hangarskip


bliss X

Recommended Posts

Også omtalt her: http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/06/03/433635.html

 

En direkte søt artikkel, men det som fikk meg til å le så tårene spratt, var et lite avsnitt helt nederst:

- "Hovedfokuset vårt nå blir markeringen i Oslo i helga. Vi har planer om flere aksjoner, blant annet gateteater."

 

Oioi! Nå får nok amerikanerne kalde føtter!

 

God helg! :cool:

Redigert av El Alferez (see edit history)
Link to post
Share on other sites

He, he, he! :lol:

 

Får håpe ikke USS Saipan oppfatter dem for veldig farlige da. Regner med den også har noen raske våpen (Gatlin-Gun) som egentlig er ment til innkommende missiler. Det hadde i hvertfall Nimitz da jeg fikk omvisning på den i -92. At amerikanere kan være litt for kjapp på avtrekkeren er det jo eksempler på fra tidligere.

 

Skulle tatt seg ut det " aktivister skutt....." :wink:

 

Går nok bra!

Link to post
Share on other sites

Smågnomer. Legg merke til signalfiguerene som føres av hangarskipet, og som det også må føre i Drøbaksundet: Kule-terning-kule, dvs. begrenset evne til å manøvrere, hvorav følger vikeplikt etter regel 18 a) (ii) foruten at det følger vikeplikt etter regel 44 samt regel 43. :smash:

 

Altså er jobben for sjøpolitiet enkel: Hanke tullingene inn, bøtelegge og beslaglegge gummibåten. :yesnod:

 

Edit: Kanskje aksjonen er i strid med anti-terror lovgivningen i tillegg. Får håpe at USS Saipan lar være å forsvare seg med alle tilgjengelige midler ... :rolleyes::lol:

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

He, he, he!  :lol:

 

Får håpe ikke USS Saipan oppfatter dem for veldig farlige da.

Det går nok bra ja. Men amerikanerene har bemannet våpen før i Norge på sine skip.

Den gangen var det Dagbladet som var "skumle" når de nærmet seg "Swift" i Kristiansands skjærgården. Artikelen kan leses HER. Ble også omtalt på Baatplassen HER.

 

Er vel ikke mange andre land enn USA som ser så mange potensielle terorister overalt :wink:

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Artikkelen i Dagbladet var jo hjertelig. Og bare så man er forbedredt på bråk om man tar turen til Oslo så sier nå gruppen "Fred Blindern" Hovedfokuset vårt nå blir markeringen i Oslo i helga. Vi har planer om flere aksjoner, blant annet gateteater.

 

Oj oj oj - her blir det liv (RAI RAI). Høres ut som en gjeng med sosiologi studenter med grunnfag i fredsforskning

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det værste som kan skje er vel at amerikanerne oppfatter dem som terrorister. Slike flåtesamlinger er jo et perfekt mål. Vi får håper at ordensmakten holder aksjonistene unna

Jo det går nok bra. Ikke at jeg har tenkt å aksjonere, men jeg kunne godt tenkt meg å sluppet dette flåtebesøket. Synes ikke det er noen god måte å markere unionsoppløsningen på å fylle opp havna med krigsfartøyer.

 

Hadde det vært som i fjor dvs i forbindelse med flåteøvelse hadde saken selvsagt vært en annen.

Link to post
Share on other sites

Og fy f.... hvis han lager hekkbølger den forb..... amerikaner'n

Da skal han jammen få så det svir....

Da blir det som foreslått i en annen tråd, både paintball, tomflasker og stein da.  :lol:  :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

 

:lol::lol::lol::lol::lol:

 

ROTFLMAO så det griner ...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jo det går nok bra. Ikke at jeg har tenkt å aksjonere, men jeg kunne godt tenkt meg å sluppet dette flåtebesøket. Synes ikke det er noen god måte å markere unionsoppløsningen på å fylle opp havna med krigsfartøyer.

 

Hadde det vært som i fjor dvs i forbindelse med flåteøvelse hadde saken selvsagt vært en annen.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Enig med deg, Lasse!

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig i at krigsfartøer i Oslo ikke er den beste måten å markere unionsoppløsningen på.

 

På den annen side: det er vel langt på vei takket være amerikanerne og deres krigspotensiale at vi har anledning til å markere dagen (og at aksjonistene får lovtil å demonstrere).

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Smågnomer.  Legg merke til signalfiguerene som føres av hangarskipet, og som det også må føre i Drøbaksundet:  Kule-terning-kule, dvs. begrenset evne til å manøvrere, hvorav følger vikeplikt etter regel 18 a) (ii) foruten at det følger vikeplikt etter regel 44 samt regel 43.   :smash:

 

Altså er jobben for sjøpolitiet enkel:  Hanke tullingene inn, bøtelegge og beslaglegge gummibåten.  :yesnod:

 

Edit:  Kanskje aksjonen er i strid med anti-terror lovgivningen i tillegg.  Får håpe at USS Saipan lar være å forsvare seg med alle tilgjengelige midler ...  :rolleyes:  :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Ikke det at jeg skal ta med fotoapparatet å fotografere det hele. Har lett for å bli slått ned! :lol:

 

Men det skulle vært gøy å ligge ved Oscarsborg når konvoyen går ut fjorden. Sikkert litt av et syn.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Skal vel ikke se bortifra at de blir rennt i senk hvis de prøver å legge seg i veien i Drøbak sundet. Tviler på at Amerikanerne foretar unnamanøvrer e.l. pga ett par gummibåter!

<{POST_SNAPBACK}>

Er det ikke noen brukte, russiske hangarskip til salgs på Finn.no da? Det burde jo være en mer effektiv stopper :boxing: . Vi kan jo gå sammen en tre fire stykker og spleise på et om ikke annet! :lol:

Link to post
Share on other sites

Skal vel ikke se bortifra at de blir rennt i senk hvis de prøver å legge seg i veien i Drøbak sundet. Tviler på at Amerikanerne foretar unnamanøvrer e.l. pga ett par gummibåter!

<{POST_SNAPBACK}>

 

Med tanke på hva som skjedde med USS Cole nede i Arabiens land for nogle år siden, så vet jeg ikke om de skal føle seg så trygge på at de kan navigere som de vil i gummibåt tett opp til et US fartøy.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Med tanke på hva som skjedde med USS Cole nede i Arabiens land for nogle år siden, så vet jeg ikke om de skal føle seg så trygge på at de kan navigere som de vil i gummibåt tett opp til et US fartøy.

<{POST_SNAPBACK}>

Tror at disse opererer med en sikkerhetssone på 500 M ved anker, og 1000 M underveis i trangere farvann (Solent osv.). Kystvakten her borte er i hvertfall ganske aggeressiv med å opprettholde dette....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Det som ganske sikkert vil skje er at Norske marinefartøy (mtb'er, SB90) eskorterer USS Saipan, og tar seg av eventuelle hindringer underveis. Transitten vil nok også gå så hurtig som praktisk mulig, og i fullt dagslys, for å redusere risikoen for eventuelle angrep.

Link to post
Share on other sites

Ikke det at jeg skal ta med fotoapparatet å fotografere det hele. Har lett for å bli slått ned!  :lol:

 

Men det skulle vært gøy å ligge ved Oscarsborg når konvoyen går ut fjorden. Sikkert litt av et syn.

Jeg var med konvojen i forb. med fjorårets flåtebesøk som mannskap ombord på minsveiper KNM Alta.

 

Først transport av vip personell ut til Andenes som lå ved Nesodden. Deretter tur til Drøbak hvor vi møtte konvoien og la oss inn i rekka.

 

Tok en del videoptak. Ikke alle opptakene som ble vellykket. Det er ofte store avstander, og vanskelig å få det til å se ut som en konvoi.

Link to post
Share on other sites

Jeg mener at det er et fint innslag i feiringen av unionsoppløsningen å få besøk av et amerikansk marinefartøy.En bør huske vilke enorme kostnader USA har brukt for å sikre friheten for NORGE og andre allierte land etter andre verdenskrig,ønsk fartøyene velkommen til Norge.

 

MVH 740 c :flag:

Link to post
Share on other sites

Tror at disse opererer med en sikkerhetssone på 500 M ved anker, og 1000 M underveis i trangere farvann (Solent osv.). Kystvakten her borte er i hvertfall ganske aggeressiv med å opprettholde dette....

<{POST_SNAPBACK}>

Dette er ikke folk jeg ville "kødda med". En sak er KNM - dette er noe annet. Dette er skarpe folk. Hver gang jeg er i USA får jeg et klart inntrykk av at landet opplever at de er i krig - jeg tror ikke krigsskipene opplever dette noe annerledes.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...