Halco`n Startet 13.Mai.2016 Link til dette innlegget Startet 13.Mai.2016 Hei noen som vet hvor jeg kan få ta i litt data og tegninger på disse motorene? Hvem som leverer deler? Bor i Sandefjord men det kan vel alltids sendes visst det er langt unna. Hatt båten i 3 år nå og ikke gjort annet enn å skifte dielsel filter, er 2 stk,olje og filter og luftfilter hvert år. Så har noen spørsmål, det skal sies at båten ikke har vært mye brukt, ca 100 timer disse åra. Smøring av pakboksen på akslingen gjøres ved å dreie på en "kopp" under styringen ute, slik at den presser fett inn. Aldri fått noe godt svar på hvor ofte dette skal gjøres. Er det for lite eller mye er det jo krise. Så har bare tatt en kvart turn i ny og ne i løpet av sesongen. Noen som har noe mere håndfast jeg kan gå etter? Litt usikker på hvor impelleren egentlig sitter, noen som har noen tegninger? Noen som har noe data på ventil justeringer? På toppen ved siden av dieseldysen går det en slange bort til annordningen der dieselfilterene er montert. Regner med at dette er retur diesel fra dysene. Er vant til fra bil at dettte går rett fra dysa (2,5l vw motor). Dette er en "armert/forsterket " metall slange. Er det da høyt trykk her? Eller er det som på bil bare så vidt det er trykk? Grunnen til at jeg spør er at denne slangen svetter. Den har selvfølgelig 2 presset spesial koblinger i hver enda som sikkert er veldig lett å få tak i, og skulle man få tak i slangen koster den sikkert nesten ingen ting:). Lurte på å skjære av koblingene og å sette på samme type slange med slange klemme som blir brukt på typisk transporter 2,5 l diesel. Men det ville jo være dumt visst det var høyt trykk der. Girolja ser fin ut, men har gått ca 100 timer, skiftes? Er det andre ting som er viktig å passe på med disse motorene? Har messing propell, noen tips for at disse ikke skal tære så mye?? Min ryker også ved oppstart, men det er bare sjarm når de i nabobåten til 1,2 mill sitter og spiser reker:) Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 13.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2016 Siden dette er en Halco båt, går jeg ut fra at du har motor fra Sabb motorfabrikk i Bergen. Foreslår at du tar et bilde av skiltet på motoren, da er det enkelt å fastslå hvilken motor du har. På disse motorene finnes det mye data i dokumentarkivet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.