Jump to content

Bruke systemrens på 1983 mod Bukh 36

HansT

Recommended Posts

Hei.

Tenkte jeg skulle kjøre en rens på kjølinga på min Bukh DV36, så var å kjøpte en flaske med systemrens.

Så det jeg lurer litt på er om denne kan gjøre noe skade på motoren? Selgeren der jeg kjøpte den mente at på en såpass gammel motor så var det stor risiko for at den kunne få vann i olje og slikt vis jeg kjørte dette på den(noe som jeg selvfølgelig ikke ønsker).

Så er derfor litt i tvil.

Har lest litt om andres erfaring med dette og har fortsatt til gode å lese om en motor som har tatt skade og Bukh'en er slik som jeg har forstått det en gangske robust bygd motor mtp godstykkelse i kjølesystemet.

Litt om motoren: 1983mod, saltvanns kjølt, byttet zink og slikt hvert år, det lille jeg greide og se igjennom hullet der zinken skal stå så ser den ganske bra ut mtp tæring.har normal temp ved rolig kjøring(under 2300 RPM) men blir litt varm ved høyere turtall(65-70Grader)

Er det noen som har noen formening om det er vært ett forsøk å kjøre systemrens eller om dette kan/vil ødelegge motoren?

Har lite lyst til å skru frahverandre motoren nå før og rense mekanisk,men vil heller ikke ødelegge motoren med å fjerne det som event. holder den "tett".

Mvh

HansT

Jeg har en Bukh dv36 som hadde for høy temperatur. Jeg skrudde ut skruen på eksosmanifolden som sinken sitter på. Deretter brukte jeg en liten teleskop magnet og plukket ut avleiringer som festet seg på magneten. Jeg fikk ut en håndfull med rust og avleiringer og har ikke hatt problemer med temperaturen etter det. Neste operasjon blir vel og ta av eksosmanifolden og gjenta operasjonen. Motoren er saltvannskjølt.

Redigert av lilo (see edit history)
  • 2 uker senere...

Hei.

Takk for alle svar.

Da har jeg kjørt systemrens på motoren,og den overlevde.hehe.

Må si jeg igrunn er veldig overrasket over effekten på dette stoffet,motoren gikk fra å ligge på rundt 70-75 grader til og ligge ganske stabilt på 62 grader ved hard belastning,så dette er jeg veldig fornøyd med.

Så da ser det foreløbig ut som at jeg kan utsette og ta av toppen for skikkelig rens frem til høsten.

Nok en gang,tusen takk for svar, og vis noen har noen tips og kanskje bilder om hvordan det er lettest og rense motoren uten å ta den ut av båten så er det bare å komme med de.

Skal av med toppen og det lille dekslet i bakkant av motoren når den skal gjøres rein,men vis det er noen andre steder jeg kan åpne den så hadde jo det vært flott for tilgangen rundt sylinderene er jo ikke kjempe god akkurat.hehe.

Mvh

HansT

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...