alum Startet 13.Mai.2016 Del på Facebook Startet 13.Mai.2016 Jeg har en Wallas 40d dieselvarmer som har gitt varme før (om enn ikke så mye), men nå er det ingen lunk. Kun vifte som går. Så den ble tatt ut av båten og åpnet. I brennkammeret var det MYE forkulling, og quartzduken kunne jeg bare kaste. Etter rens og bytte av quartsduk var jeg så spent på resultatet etter å ha montert den i båten igjen: Fortsatt ingen varme Det virker som den starter normalt: Vifta går, den trekker strøm (ca 11A), gul diode lyser. Det kommer røyk ut, men ikke mye (og den er kald). Etter ca 10 minutt blinker den røde dioden, noe som jeg forstår indikerer feil. Er det service neste (Sunwind?), eller har noen tips om hva som kan være galt? Sitér dette innlegget Link to post
alum Svart 14.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2016 Ingen tips? Da blir den sendt til sunwind. Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 14.Mai.2016 Del på Facebook Svart 14.Mai.2016 Når rød lampe blinker er det vel drivstofftilførsel som mangler, spør Wallas service her inne på forumet, han kan dette. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 14.Mai.2016 Del på Facebook Svart 14.Mai.2016 Blunker den røde lampa, er det lav spenning. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Wallas Service Svart 14.Mai.2016 Del på Facebook Svart 14.Mai.2016 Ingen tips? Da blir den sendt til sunwind. Neinei, trenger ikke sende den til Sunwind. Send den til meg Har du prøvd flere ganger å starte den? Du har jo hatt den ute av båten, og dermed koblet fra drivstoff-slangen skulle jeg tro. Alt avhengig av lengden på slangen kan det ta opptil 3 forsøk for at det skal kunne nok drivstoff frem til brenneren, og at den tenner. At du har hatt litt røyk og en mulig tenning, er kanskje bare drivstoff som har ligget i pumpen og røret mellom pumpen og frem til brennkammeret. Sjekk at pumpen går (defekt sikring på kretskortet?) og at den suger drivstoff, at alle kontakter står godt på kretskortet (spray gjerne med CRC elekrospray el lignende), rigle på kontakte for å få god kontakt. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
alum Svart 14.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2016 To ganger har jeg prøvd. Hvordan sjekker jeg om pumpen går? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.Mai.2016 Del på Facebook Svart 14.Mai.2016 Om pumpen går, skal du høre tikking fra pumpen. Om den suger, sjekker du ved å løfte slangen opp av tanken et øyeblikk slik at det kommer litt luft inn i slangen. Når du da starter, skal du se gjennom slangen at drivstoffet kommer opp mot apparatet i takt med tikkingen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
alum Svart 14.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2016 Ok, takk. Slangen kommer direkte fra dieseltanken, så det er ikke så lett å få sjekket det. Jeg får bruke ørene.. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 14.Mai.2016 Del på Facebook Svart 14.Mai.2016 Det skal være et filter mellom varmeren og dieseltanken. Koble fra slangen noen sekunder til du ser det dannes luft i slangen. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
alum Svart 14.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2016 Jeg innbiller meg at slangen ikke er gjennomsiktig, men skal sjekke i båten i morgen. Og angående å høre tikking fra pumpen, er det jo mye lyd fra viften, så det skal vel godt gjøres å høre noe i den støyen.. Sitér dette innlegget Link to post
gixen Svart 14.Mai.2016 Del på Facebook Svart 14.Mai.2016 Tikkingen er vanligvis ikke vanskelig å høre, selv med full blås. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 14.Mai.2016 Del på Facebook Svart 14.Mai.2016 Jeg innbiller meg at slangen ikke er gjennomsiktig, men skal sjekke i båten i morgen. Og angående å høre tikking fra pumpen, er det jo mye lyd fra viften, så det skal vel godt gjøres å høre noe i den støyen.. Originalslangen er gjennomsiktig. Over lang tid vil den gulne, men det skal fortsatt være mulig å se gjennom den. Prøv med litt motlys så er det lettere å se. Pumpen på hele D-serien er stillegående. I noen tilfeller kan du merke et lite "dunk" på pulsene, tikkingen fra de "gamle" pumpene er borte. Ofte jeg må legge en finger eller 2 på pumpen for å merke at den går. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
alum Svart 18.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2016 Slangen mellom wallas'en og dieseltanken er av typen med stoffkappe, så den er altså ikke gjennomsiktig. Jeg ser heller ikke noe filter montert på slangen. Og den nevnte lyden fra pumpen er selvfølgelig umulig å høre i viftestøyen. Sist jeg var i båten prøvde jeg oppstart av brenneren 3 ganger på rad uten noen varme. Problemet er jo at jeg ikke får konstatert om det er brenneren eller dieseltilførselen som det er noe galt med. Er det forresten mulig å teste apparatet på benk uten kontrollpanelet tilkoblet? I så fall er det jo nok med 12V og litt parafin i en dunk. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 18.Mai.2016 Del på Facebook Svart 18.Mai.2016 Tror årsaken til at det ikke brenner, er rusk i dieseltilførselen og dermed også rusk i pumpen. Skift slange og sett på filter. Om pumpen er tett, prøv å rense med Isopropanol (kondensfjerner for bensinmotor). Isopropanol skal IKKE inn i brennkammeret, ta ut dysen. La pumpen gå i 20-30 min med Isopropanol. Fremdeles tett pumpe og ikke sug i den? Skift pumpe. For å teste apparatet i benk, må du ha et kontrollpanel. Pumpen kan tvangskjørs uten kontrollpanel. Da må du koble pumpen bort fra kretskortet, så spenningen ikke går inn i kretskortet "feil vei". Kan skade kortet. Sett strøm på pumpen i pulser direkte fra et batteri. 9V røykvarslerbatteri holder i massevis (jeg bruker 13V). Polaritet spiller ingen rolle. Og selv om du får testet det ut med parafin eller renset med Isopropanol: Husk filter på slangen. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
alum Svart 24.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2016 Nå har jeg apparatet på benk (se bildet). Jeg kobler 12V i pulser til pumpa, og det er tydeligvis liv. Jeg har kobla til en slange som skal suge rødsprit. Det jeg lurer på er hva jeg egentlig kan forvente at den suger. For det er nemlig ikke mange dråpene som den klarer å suge opp. Selv om jeg løfter rødspritflasken over pumpen. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 24.Mai.2016 Del på Facebook Svart 24.Mai.2016 Sjekk tuppen på det tynne kapilarrøret som fører brennstoffet inn i selve brennkammeret. Var borti et tilsvarende problem der tilførselsrøret var nesten blokkert av koks. Brukte en 1 mm bor og "finger-boret" utløpstuppen for koksrester. Hvis utløpet er blokkert så vil heller ikke pumpen fungere slik den skal. Lykke til ! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Wallas Service Svart 24.Mai.2016 Del på Facebook Svart 24.Mai.2016 (redigert) Sjekk tuppen på det tynne kapilarrøret som fører brennstoffet inn i selve brennkammeret. Var borti et tilsvarende problem der tilførselsrøret var nesten blokkert av koks. Brukte en 1 mm bor og "finger-boret" utløpstuppen for koksrester. Enig Pumpen skal suge 360-400 ml/h (36-40 ml/ 6 min), men det er vanskelig å måle om du ikke har koblet opp kontrollpanelet. Dessuten skal drivstoffet flytte seg i sugeslangen ca 2-2,5 cm pr pumpeslag, og dette er vanskelig å se om du ikke bruker den originale slangen som bare er 2mm innvendig mål. 5mm utvendig. Ikke bruk rødsprit til rensing, mye bedre med Isopropanol (kondensfjerner for bensin). Og Isopropanolen skal ikke inn i brennkammeret. Ta ut nålen/dysen og la det dryppe i en kopp. Om du trenger slange og koblinger send meg en IM om du ikke får kjøpt dette i nærmeste utstyrsbutikk. Jeg har slange, koblinger og nytt rør mellom pumpe og brenner på lager. Redigert 24.Mai.2016 av Wallas Service (see edit history) Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
alum Svart 25.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2016 Nålen virker grei, jeg har renset den med bor tidligere. Jeg har en mistanke om at det er ledningen fra pumpen til nålen som kan være problemet. Skal prøve meg med dette trikset når jeg får anledning. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 25.Mai.2016 Del på Facebook Svart 25.Mai.2016 Tror ikke du får noe særlig sug med en så tykk slange. Må/bør uansett byttes til originalslange når du skal montere varmer inn i båten igjen. Prøv selv å drikke et glass vann gjennom en hageslange, bytt ut hageslangen med et vanlig sugerør. Langt lettere. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
alum Svart 25.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2016 Godt poeng! Sitér dette innlegget Link to post
alum Svart 26.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2016 Med 2mm slange fungerte det bedre ja. Og etter at jeg brukte hårfønertrikset ble det virkelig sprut på sakene. Men jeg må innrømme at det blei brukt rødsprit.. Først og fremst fordi jeg ikke tok meg bryet med å ta ut nålen, så rødspriten endte i brennkammeret. Så nå kan Wallas service kanskje fortelle meg hva sideeffekter dette har? Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 26.Mai.2016 Del på Facebook Svart 26.Mai.2016 Så lenge det er noen dråper har det ingen betydning. Vil sote litt første minuttene den brenner, vil blande seg med diesel ganske fort. Er brenneren åpen kan det meste tørkes bort. Meningen med advaring mot rødsprit og isopropanol er at varmeren ikke skal brenne med dette. Og ved en rensing som tar 15-30 min vil det bli temmelig mye soting og dårlig forbrenning. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
alum Svart 26.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2016 Ok, takk. Regner med det meste fordampa før lokket blei skrudd på, så satser på det går. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.