Jump to content

Wallas 40d - ingen varme


alum

Recommended Posts

Jeg har en Wallas 40d dieselvarmer som har gitt varme før (om enn ikke så mye), men nå er det ingen lunk. Kun vifte som går. Så den ble tatt ut av båten og åpnet. I brennkammeret var det MYE forkulling, og quartzduken kunne jeg bare kaste. Etter rens og bytte av quartsduk var jeg så spent på resultatet etter å ha montert den i båten igjen: Fortsatt ingen varme :nonod:

 

Det virker som den starter normalt: Vifta går, den trekker strøm (ca 11A), gul diode lyser. Det kommer røyk ut, men ikke mye (og den er kald). Etter ca 10 minutt blinker den røde dioden, noe som jeg forstår indikerer feil. Er det service neste (Sunwind?), eller har noen tips om hva som kan være galt?

Link to post

Ingen tips? Da blir den sendt til sunwind.

Neinei, trenger ikke sende den til Sunwind. Send den til meg  :lol:

 

Har du prøvd flere ganger å starte den? Du har jo hatt den ute av båten, og dermed koblet fra drivstoff-slangen skulle jeg tro. Alt avhengig av lengden på slangen kan det ta opptil 3 forsøk for at det skal kunne nok drivstoff frem til brenneren, og at den tenner. At du har hatt litt røyk og en mulig tenning, er kanskje bare drivstoff som har ligget i pumpen og røret mellom pumpen og frem til brennkammeret.

 

Sjekk at pumpen går (defekt sikring på kretskortet?) og at den suger drivstoff, at alle kontakter står godt på kretskortet (spray gjerne med CRC elekrospray el lignende), rigle på kontakte for å få god kontakt.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post

Om pumpen går, skal du høre tikking fra pumpen. Om den suger, sjekker du ved å løfte slangen opp av tanken et øyeblikk slik at det kommer litt luft inn i slangen. Når du da starter, skal du se gjennom slangen at drivstoffet kommer opp mot apparatet i takt med tikkingen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jeg innbiller meg at slangen ikke er gjennomsiktig, men skal sjekke i båten i morgen. Og angående å høre tikking fra pumpen, er det jo mye lyd fra viften, så det skal vel godt gjøres å høre noe i den støyen..

 

Originalslangen er gjennomsiktig. Over lang tid vil den gulne, men det skal fortsatt være mulig å se gjennom den. Prøv med litt motlys så er det lettere å se.

Pumpen på hele D-serien er stillegående. I noen tilfeller kan du merke et lite "dunk" på pulsene, tikkingen fra de "gamle" pumpene er borte. Ofte jeg må legge en finger eller 2 på pumpen for å merke at den går.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post

Slangen mellom wallas'en og dieseltanken er av typen med stoffkappe, så den er altså ikke gjennomsiktig. Jeg ser heller ikke noe filter montert på slangen. Og den nevnte lyden fra pumpen er selvfølgelig umulig å høre i viftestøyen.

 

Sist jeg var i båten prøvde jeg oppstart av brenneren 3 ganger på rad uten noen varme. Problemet er jo at jeg ikke får konstatert om det er brenneren eller dieseltilførselen som det er noe galt med.

 

Er det forresten mulig å teste apparatet på benk uten kontrollpanelet tilkoblet? I så fall er det jo nok med 12V og litt parafin i en dunk.

Link to post

Tror årsaken til at det ikke brenner, er rusk i dieseltilførselen og dermed også rusk i pumpen.

Skift slange og sett på filter.

Om pumpen er tett, prøv å rense med Isopropanol (kondensfjerner for bensinmotor). Isopropanol skal IKKE inn i brennkammeret, ta ut dysen. La pumpen gå i 20-30 min med Isopropanol. Fremdeles tett pumpe og ikke sug i den? Skift pumpe.

 

For å teste apparatet i benk, må du ha et kontrollpanel.

Pumpen kan tvangskjørs uten kontrollpanel. Da må du koble pumpen bort fra kretskortet, så spenningen ikke går inn i kretskortet "feil vei". Kan skade kortet.

Sett strøm på pumpen i pulser direkte fra et batteri. 9V røykvarslerbatteri holder i massevis (jeg bruker 13V). Polaritet spiller ingen rolle. 

 

Og selv om du får testet det ut med parafin eller renset med Isopropanol: Husk filter på slangen.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post

Nå har jeg apparatet på benk (se bildet). Jeg kobler 12V i pulser til pumpa, og det er tydeligvis liv. Jeg har kobla til en slange som skal suge rødsprit. Det jeg lurer på er hva jeg egentlig kan forvente at den suger. For det er nemlig ikke mange dråpene som den klarer å suge opp. Selv om jeg løfter rødspritflasken over pumpen.

Link to post

Sjekk tuppen på det  tynne kapilarrøret som fører brennstoffet inn i selve brennkammeret.

 

Var borti et tilsvarende problem der tilførselsrøret var nesten blokkert av koks. Brukte en 1 mm bor og  "finger-boret" utløpstuppen for koksrester.

 

Hvis utløpet er blokkert så vil heller ikke pumpen fungere slik den skal.

 

Lykke til !

 

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Sjekk tuppen på det  tynne kapilarrøret som fører brennstoffet inn i selve brennkammeret.

 

Var borti et tilsvarende problem der tilførselsrøret var nesten blokkert av koks. Brukte en 1 mm bor og  "finger-boret" utløpstuppen for koksrester.

 

 

 

Enig  :thumbsup:

 

Pumpen skal suge 360-400 ml/h (36-40 ml/ 6 min), men det er vanskelig å måle om du ikke har koblet opp kontrollpanelet.

Dessuten skal drivstoffet flytte seg i sugeslangen ca 2-2,5 cm pr pumpeslag, og dette er vanskelig å se om du ikke bruker den originale slangen som bare er 2mm innvendig mål. 5mm utvendig.

 

Ikke bruk rødsprit til rensing, mye bedre med Isopropanol (kondensfjerner for bensin). Og Isopropanolen skal ikke inn i brennkammeret. Ta ut nålen/dysen og la det dryppe i en kopp.

 

Om du trenger slange og koblinger send meg en IM om du ikke får kjøpt dette i nærmeste utstyrsbutikk. Jeg har slange, koblinger og nytt rør mellom pumpe og brenner på lager. 

Redigert av Wallas Service (see edit history)

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post

Tror ikke du får noe særlig sug med en så tykk slange. Må/bør uansett byttes til originalslange når du skal montere varmer inn i båten igjen.

 

Prøv selv å drikke et glass vann gjennom en hageslange, bytt ut hageslangen med et vanlig sugerør. Langt lettere.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post

Med 2mm slange fungerte det bedre ja. Og etter at jeg brukte hårfønertrikset ble det virkelig sprut på sakene. Men jeg må innrømme at det blei brukt rødsprit.. Først og fremst fordi jeg ikke tok meg bryet med å ta ut nålen, så rødspriten endte i brennkammeret.

 

Så nå kan Wallas service kanskje fortelle meg hva sideeffekter dette har?

Link to post

Så lenge det er noen dråper har det ingen betydning. Vil sote litt første minuttene den brenner, vil blande seg med diesel ganske fort.

 

Er brenneren åpen kan det meste tørkes bort.

 

Meningen med advaring mot rødsprit og isopropanol er at varmeren ikke skal brenne med dette. Og ved en rensing som tar 15-30 min vil det bli temmelig mye soting og dårlig forbrenning.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...