Jump to content

Hvor få tak i topp til havarert Ford 2728T

_Martin_

Recommended Posts

Jeg har fått ventilhavari på min 1983 mod Ford 2728T. Den ene ventilen knakk, med det resultat at et stempel med foring, og toppen er defekt.

Jeg er nå på jakt etter en "ny"(brukt) topp til denne, og lurer på hvilke av Ford sine 2700 serie topper som går om en annen. Passer for eksempel toppen fra 2704, 2713, 2723, 2725, 2726 på min 2728T?

Bilde av ventilen godt plantet i stempelet

bilde

bilde

bilde

En mulighet er jo å få tak i en brukt motor. Eller du kan kjøpe fra England. Lancing marine kunne levere overhalt topp i løpet av en ukei fjor. De hadde også nye stempler, men til Max.200hk. Jeg husker ikke prisene uten å ha lett gjennom endel Mail, men mener en topp lå på rundt 1000 pund. Et stempel var vel ca. 140 pund. Jeg har sett det samme 2 ganger før, men det var på motorer levert av King's i Bergen som det var tatt ut 300 hk av. Det er mulig en jeg kjenner har noen orginale stempler liggende.

Her er svar fra Mike Bellamy hos Lancing Marine i UK:

Hi,

Repair parts are on page 7 of attached pricebook.

It is essential we identify that it is 2728T and not 2704ETI, so let's look at the injection pump and the front timing cover to be sure which it is.
Also, if it is a Sabre, look for the I.D. tag on the side of the block, just below and just aft of, the injection pump.

Regards,
 Mike Bellamy 

http://www.lancingmarine.com/pricebook2016.pdf

Det er normalt enkelt å se forskjell på 2704 og 2728. 2728 har normalt vannkjølt turbo, og uttak av ferskvann i bakkant av blokka som blir ledet frem til varmeveksler i et ganske tykt rør på høyre side. Den har i tillegg doble spor for vifterem, trykksmurt dieselpumpe. Hvis den har Bowmann marinisering har den nok også utvendig termostat.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...