Jump to content

Redusere stigning eller propelldiameter?

REM

Recommended Posts

Jeg mangler omlag 100 RPM på full pupp når jeg går med ferielasta båt, Både turbotrykk og EGT er der det skal være (2,25bar/515 gr.) men allikevel ønsker jeg altså å øke turtallet med 150-200RPM. for å være på den sikre siden. Båten spretter uanstrengt i plan, og topper ut på 29-30 kn.

Hva bør jeg velge? Redusere diameter eller redusere stigning. Det siste er vesentlig dyrere, men la det ligge i denne omgang.

Båten gjør 2500RPM at WOT, men skal gjøre 2600RPM. Propelldim. er 4 blads 24x 32,5"

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Med mindre du skal vinne et båtrace skal du ikke redusere diameteren. Få en propellersmed til å justere stigningen.

?? Den skjønte jeg ikke? Mener du jeg øker toppfarten på båten ved å redusere diameteren?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

Jeg har motsatt erfaring men alt dette kan variere fra båt til motor og last.

Ja, max turtall vil variere avhengig av last. Ved ferielastet båt og med fulle tanker skal motoren oppnå det turtallet som motorprodusenten oppgir. Klarer ikke motoren dette, og allt ellers er i orden, har båten for tung propell. Justeres ikke propellen til å klare max turtall reduseres motorens levetid.

ad. planlegging:

Ja, max turtall vil variere avhengig av last. Ved ferielastet båt og med fulle tanker skal motoren oppnå det turtallet som motorprodusenten oppgir. Klarer ikke motoren dette, og allt ellers er i orden, har båten for tung propell. Justeres ikke propellen til å klare max turtall reduseres motorens levetid.

Tja... kansje hvis du ligger på full gass hele tiden, men gjør du det så har du feil type båt. Da lever du for fart og bør kjøpe deg en skikkelig speed-båt.

Tja... kansje hvis du ligger på full gass hele tiden, men gjør du det så har du feil type båt. Da lever du for fart og bør kjøpe deg en skikkelig speed-båt.

Når trådskriver demonstrerer en slik mangel på kunnskap om det helt elementære hva gjelder en båtdiesels driftsbetingelser, lar jeg ytterligere kommentarer her ligge.

Bare for å slenge en lørdagshypotese ut på bordet..

Vil en optimal propel/last/motor fordeling synke proposjonalt med økt last?

En ny båt med riktig motor og propell skal oppnå max turtall med fullastet båt. Gjør den ikke det må propellen justeres eller vekt fjernes. Båtprodusentene selger ribba båter for å holde prisen nede. Legger du til utstyr senere som gjerne plasseres bak som ankervinch, kjetting, aktertruster, agregat, daviter og rib med påhenger, har du plutselig en båt som er for tungdrevet. Justerer du ikke propellen deretter reduseres motorens levetid. Så enkelt er det.

ad. planlegging:

Legger du til utstyr senere som gjerne plasseres bak som ankervinch, kjetting, aktertruster, agregat, daviter og rib med påhenger, har du plutselig en båt som er for tungdrevet. Justerer du ikke propellen deretter reduseres motorens levetid. Så enkelt er det.

Det er vel strengt tatt ikke så enkelt, og her finnes det ganske sterke meninger som ikke støtter den hypotesen.

En båtdiesel går i 99% av tiden vesentlig lavere belastet enn når du tester toppturtall, og rett stigning på full spiker er som regel langt fra rett stigning på 70% av full fart siden dette ikke er lineært.

Min mening er at en større andel av feil som oppstår på moderne dieselmotorer (både i bil og båt) kommer av at de blir for lite belastet (ikke for mye) og dermed soter ned.

mvh, Arne
www.tiarora.no

WOT turtall er satt for at produsenten kan garantere at motoren tåler belastningen. Kjører du bestandig med lav belastning er ikke dette egentlig viktig. En overmotorisert båt som kun kjøres i moderat belastning vil faktisk ha en fordel av en for tung propeller men den vil ha et hardt liv hvis den belastes tungt, ihht spec. Siden REM lurer på om han bør endre på propellerene blir dette en individuell vurdering men generelt bør alle installasjoner proppes til å klare riktig turtall. Skal du f.eks slepe en annen båt vil du selvfølgelig ikke greie toppturtall men motorene tåler det fint hvis du tar det pent.

bilde

Svart kurve viser en typisk powerkurve for en turbodiesel. Brun kurve viser "Propeller demand curve", og rød kurve viser en typisk situasjon hvor båten er "overpropped" grunnet for høy vekt ea. I dette tilfelle oppnås bare 2450RPM av WOT RPM som skal være 2800 omdreininger. Resultatet viser seg i hele powerkurven som vi ser da motoren går med for høy last hele veien. Værst ved de høyeste turtall selvfølgelig, men også betydelig i de typiske marsjturtallomrodene som her vel ligger i området 1800-2250 RPM. Har man montert et EGT instrument og en turboboostmåler ser man tydelig resultatene.

ad. planlegging:

En overmotorisert båt som kun kjøres i moderat belastning vil faktisk ha en fordel av en for tung propeller men den vil ha et hardt liv hvis den belastes tungt, ihht spec. 

Akkurat dette merket jeg med den lille baljen min. Byttet ut 12.5 med 13 og fikk noe lavere turtall men innenfor spec. Ca 200rpm under maks ved fullt pådrag

Nå kjører den med mindre gasspådrag i marsj fart enn før, har 1-2 knop høyere maks fart. Om den bruker mindre,lik eller mer ved fullt pådrag vet jeg ikke men at den bruker mindre i marsj er jo åpenlyst og er den farten jeg oftes kjører i. Nå er den tilpasset mer bruken min.

Redigert av TB22 (see edit history)

Speedbåt...REM, som helst går i 7 knop på en motor!!! :giggle::yesnod::thumbsdown::diving::pray::lipseal:

Ja ofte gjør vi det, men på lagt nær alltid. Nå feks., hvor vi ligger i Horten etter å ha gått nedover på onsdag ettermiddag i silkeføre hele veien. Vi brukte 4 timer på turen fra Asker og satt på fly og putret i 7kn for en motor. I tilfeller som dette synes vi det grenser mot voldtekt mot naturen å gå i 20+ å generere uorden.

I andre tilfeller ligger vi mye i 22kn, når det blåser opp feks. og blir utrivelig utpå der, eller når vi skal krysse store havstrekk, hvilket forresten ikke skjer så ofte da vi liker oss best i skjærgården. Førte forresten logg i ferien for to år siden. Utseilt distanse var 376Nm og av dette gikk vi 1/3 av distansen i 22kn.

ad. planlegging:

bilde

Svart kurve viser en typisk powerkurve for en turbodiesel. Brun kurve viser "Propeller demand curve", og rød kurve viser en typisk situasjon hvor båten er "overpropped" grunnet for høy vekt ea. I dette tilfelle oppnås bare 2450RPM av WOT RPM som skal være 2800 omdreininger. Resultatet viser seg i hele powerkurven som vi ser da motoren går med for høy last hele veien. Værst ved de høyeste turtall selvfølgelig, men også betydelig i de typiske marsjturtallomrodene som her vel ligger i området 1800-2250 RPM. Har man montert et EGT instrument og en turboboostmåler ser man tydelig resultatene.

Jeg er litt nysgjerrig på dette: Kan du forklare hva du mener med "for høy last hele veien"? Jeg forstår at ved et gitt turtall, så ligger den røde kurven høyere enn den brune og motoren belastes mer. Men hvorfor er dette "for mye"? Det er uansett pådraget og ikke lasten som begrenser turtallet så lenge du ikke kjører med fullt pådrag. I tillegg er det jo slik at med den røde kurven så holder du en høyere hastighet ved et gitt turtall enn med den brune kurven, ettersom propelleffekten er høyere. Med andre ord, hvis du reduserer propellstigning eller diameter, må du opp i turtall for å holde 22 knop. Hvordan kan du være så sikker på at dette vil øke levetiden på motoren din?

Forøvrig, om man betrakter mekanikken, kommer svaret på spørsmålet ditt an på hvilken hastighet du ønsker størst virkningsgrad. Du vil få høyere virkningsgrad ved lave hastigheter ved å redusere stigningen enn ved å redusere diameteren. Grunnen til dette er at du ved å redusere stigningen vil redusere hastigheten på propellstrålen som igjen betyr lavere energitap. Ved høye hastigheter vil etter hvert propelldrag i større grad gjøre seg gjeldende i stor nok utstrekning til at mindre propelldiameter og høyere stigning er å foretrekke.

Ved feks. 2150RPM trenger du 150hk for å holde turtallet med riktig propell. Med for tung propell (eller for tungt lastet båt) som indikert i grafen, trenger du 200hk for å holde det samme turtallet. Dette merker du på forbrukskurven og ikke minst på EGT. EGT er oppgitt fra motorleverandørene gjerne fra 2000RPM og opp til max turtall. Ligger du med for høy EGT er dette ødeleggende for motoren over tid

ad. planlegging:

Ved feks. 2150RPM trenger du 150hk for å holde turtallet med riktig propell. Med for tung propell (eller for tungt lastet båt) som indikert i grafen, trenger du 200hk for å holde det samme turtallet. Dette merker du på forbrukskurven og ikke minst på EGT. EGT er oppgitt fra motorleverandørene gjerne fra 2000RPM og opp til max turtall. Ligger du med for høy EGT er dette ødeleggende for motoren over tid

Jeg forstår selvsagt at du belaster motoren mer ved å ta ut 200 hk istedenfor 150 hk. Spørsmålet mitt går på hvorfor du sammenligner effekten ved et gitt turtall istedenfor å sammenligne turtall ved en gitt effekt. Hvis du bytter til en lettere propell og fortsetter å kjøre på samme turtall som før du byttet, forstår jeg at du belaster motoren mindre, men det betyr samtidig at du konsekvent kjører langsommere enn med den tunge propellen. Hvis du bytter til en lettere propell og kjører med samme hastighet som før, betyr det at du konsekvent må kjøre på høyere turtall enn du pleide å gjøre.

Hvis du tar ut 150 hk med en tung propell, belaster du da motoren mer enn hvis du tar ut 150 hk med en lettere propell?

Jeg forstår selvsagt at du belaster motoren mer ved å ta ut 200 hk istedenfor 150 hk. Spørsmålet mitt går på hvorfor du sammenligner effekten ved et gitt turtall istedenfor å sammenligne turtall ved en gitt effekt. Hvis du tar ut 150 hk med en tung propell, belaster du da motoren mer enn hvis du tar ut 150 hk med en lettere propell?

Monter et EGT instrument, så ser du med en gang at motoren sliter med for tung propell. Sørg for at motoren klarer motorfabrikantens WOT-turtall med fullasta båt. Står det 2600RPM så menes det 2600RPM, ikke 2550. Ferdig diskutert.

ad. planlegging:

Monter et EGT instrument, så ser du med en gang at motoren sliter med for tung propell. Sørg for at motoren klarer motorfabrikantens WOT-turtall med fullasta båt. Står det 2600RPM så menes det 2600RPM, ikke 2550. Ferdig diskutert.

Hvis du måler eksostemperaturen ved et gitt turtall, vil du se forskjell mellom en lett og tung propell. Men hele årsaken til at jeg stiller spørsmålet er at jeg ikke ser noen grunn til at en slik sammenligning skal gjøres ved et gitt turtall og du har heller ikke gitt noen rasjonell forklaring på dette. For meg gir det mye mer mening å gjøre sammenligningen ved en gitt hastighet eller ved et gitt effektuttak. Hvis vi legger kurvene du postet i innlegg 16 til grunn, kan du da f.eks. sammenligne tung propell ved 2150 rpm med lett propell ved 2400 rpm. I begge tilfeller tar du ut 200 hk av motoren og i begge tilfeller er motoren kapabel til å levere ca. 300 hk ved det aktuelle turtallet. Den eneste forskjellen er da at du kjører med høyere turtall hvis du har en ett propell og jeg har ikke sett noen forklaring på hvorfor dette skulle være bedre for motoren.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...