Sjeldenutpå Svart 19.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2016 Forvirrende vridning. Kan man "ta ut" meir hk ved lavere turtal ved å sette på tyngre propell ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Stradivarius Svart 19.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2016 Forvirrende vridning. Kan man "ta ut" meir hk ved lavere turtal ved å sette på tyngre propell ? Ja. Setter du på tyngre propell, må du kjøre med høyere pådrag for å holde et gitt turtall fordi en tyngre propell krever høyere effekt. Se forøvrig kurvene som er postet i innlegg 16. Den sorte kurven viser hvor mye effekt motoren kan gi. De to andre kurvene viser hvor mye effekt propellen krever ved hvert turtall og det er denne effekten man faktisk tar ut av motoren. Bare ved høyeste turtall er disse like. Ved lavere turtall er det slik at redusert pådrag står for differansen. Sitér dette innlegget Link to post
Nilss Svart 19.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2016 Hei REM. Har en P45 med samme motorer, og har motsatt "problem". Får 2650o/min uansett last og groe. Mine propeller er 25x29 og skal nå opp en tomme i stigning til 25x30. (Vil da i løpet av sommeren kunne se hvilken størrelse som er korrekt for min båt) Skal gi deg en tilbakemelding etter at disse er prøvd ut. Du vil da få en liten pekepinn på om det holder å kun redusere stigningen hos deg. Båtene er relativt like i både skrog og vekt, så sammenligningen er nok reell. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 19.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2016 Hva gjør du av fart Nilss? Kanskje vi skulle bytte propellere? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Nilss Svart 19.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2016 Ved 2200o/min ca 22-23 knop. Ved 2400o/min ca 26 knop. Med hendlene i askebegeret ca 31 knop. Håper på ca 25 knop ved 2300 o/min med de nye. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 19.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2016 Hmm. Interessant. Hvor mye veier P45en din? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Nilss Svart 19.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2016 Den var rett over 13 tonn med nesten tomme tanker. Vil tippe ca 14,5 tonn fullastet. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 19.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2016 Omlag som min altså. Min gjør 30 på en god dag. Får du 2650 uavhengig av last har du antagelig nådd den fabrikkoppsatte limiten? Har du prøvd rusingsturtallet? Kan være noe å hente ved å proppe litt tyngre. Mine som er 24x32,5" blir kanskje for tunge? Ikke så lett heller kanskje og si hva som blir "tyngst" av de to propellerne? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Nilss Svart 19.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2016 Har ikke prøvd rusingsturtallet. Snakket med Princess i Bergen angående propeller, og etter det de kunne se var P45 levert med 25x30 og 25x31. Noen av de nyere P45 var også levert med 24x32-33. Disse er levert med D9, og har da 500hk/motor. Litt mer krefter i disse med andre ord. Tror nok dine 24x32,5 vil ha samme utfallet hos meg som hos deg, da skrog og vekt er tilnærmet lik. Sitér dette innlegget Link to post
Nilss Svart 3.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2016 Hei igjen REM. Her er en liten oppdatering med nye propeller med 1" større stigning. Får nå ca 25,5 knop ved 2200o/min, ca 29 knop ved 2400o/min og 33,6 knop ved flat pedal. Ved sistnevnte hastighet hadde jeg nok hjelp av litt strømsjø, så denne hastigheten duger kun til referanse i baren. :-) Maks turtall ligger nå rett i overkant av 2600o/min. Vil tro at du vil klare 2600o/min ved å redusere stigningen med 1 - 1,5". Dette vil jo selvsagt gå ut over hastigheten din, men mulig det ikke har så stor innvirkning. :-) PS: All hastighet målt med GPS. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 3.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2016 (redigert) Interessant Nills. Målte nå etter å ha vært på land for spyling og stoffing. Gjorde 31knop@2600 på WOT. Rimelige slakke tanker dog. Skulle gjerne hatt 100 omdreininger til. Får vel det med I" mindre pitch? Hvem brukte du til å pitche om? 2" er maks begge veier. Jeg har allerede hentet ut 1" og kan få problemer med å finne noen som tar en tomme til? Både eksostemp og egt var imidlertid midt i blink med 2,3 bar og egt rett i underkant av 500. Redigert 3.Juni.2016 av REM (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Nilss Svart 3.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2016 Brukte Propell Service. propellsevice.no Jeg fikk reparert ett propell sett jeg hadde liggende. (De som nå er montert) Pitch ble ikke justert på disse. Propellene var helt strøkne etter utført arbeid. Kan sterkt anbefales! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.