Jump to content

Anbefalt båtrampe i Asker/Bærum for nybegynner

hakonrk

Recommended Posts

Jeg skal neste uke sette ut en 19-fots skjærgårdsjeep fra henger, og har lite erfaring. Jeg ønsker å ha enklest mulige forhold når båten skal settes ut, så det spiller ingen rolle om det koster noe å bruke rampen, bare den er nybegynnervennlig. Hva vil dere anbefale i Asker/Bærum-området? Jeg søkte litt på forumet her, og fant en fin link: http://www.oslofjorden.com/. Fra det jeg ser på bildet under virker Solvik brygge som et lurt valg:

bilde

Ikke for bratt, og det er en plattform man kan stå på ved siden av båten. Er dere enig i at dette er et godt valg for nybegynnere?

Solvik er etter min mening den beste rampen her i distriktet. Passe vinkel, bred nok til 2 hengere ved siden av hverandre og brygge til å legge fra seg båten mens man kjører opp hengeren.

Det er bom ved rampen og tidligere (noen år siden) kjøpte man polettene på havnekontoret for båtforening (åpen i kontortiden) eller i kiosken som etter det jeg har observert hadde litt varierende åpningstider.

Andre ramper er Oksenøya Marina (noe bratt) og den offentlige på Holmen i Asker som er gratis og tilgjengelig 24/7

Mvh. SAP

Hvis du skal ta den mye opp og ned vil jeg anbefale " guide poles" på hengeren. Gjør livet mye enklere. Er de pinnene du ser på bildet av hengeren min på midten av båten. Hindrer at båten driver av og hjelper til med sentreringen når den skal opp igjen.

Takk for tipset, hadde faktisk aldri hørt om dette før. Planen er å sette båten ut på våren og ta den opp på høsten, så mye opp og ned blir det forhåpentligvis ikke, men jeg vill likevel gjøre det enklest mulig. Skal sjekke med forhandleren min om de har slike hjelpemidler for min henger (http://www.bkhengeren.no/Produkt.aspx?Produkt=P%201320T).

Jeg måtte importere mine fra USA men det er mulig noen har noe slikt i Norge også. Jeg har båten på,hengeren når jeg ikke bruker den så det blir endel sjøsettingen i løpet av året så de er uunnværlige for meg og gjør at jeg kan fikse alt alene på en enkel måte. Ellers er et viktig tips å ta alt rolig så er det ikke noe problem. Lykke til.

Og når det gjelder vinkel på rampen, så er det et tveegget sverd. En slak rampe, type sjøflyopptrekk, er lite nifse å bruke, men man må som regel kjøre hengeren langt ut i vannet for å få ut båten - ofte til over akslingene på hengeren, og ikke alle hengere liker det.

Siden mange hevder Solvik er den beste rampen i området antar jeg det betyr at vinkelen der er akkurat passe?  :smiley:

Jeg brukte rampen i Gjøvik Båtforening (Mjøsa) for noen år siden, det var en utfordring. Bratt og smal. Ødela den ene sidestøtten på hengeren. Glad jeg hadde godt håndbrekk og 4 hjulstrekk da "mannskapet" dro sin kos for å kjøpe is, og jeg skulle ha båten opp igjen.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Det værste man kan gjøre i en sånn henseende er å kjøre hengeren direkte uti, med varme nav. Da kjøler sjøvannet ned navet og nav og lager suger effektivt til seg saltvann

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Er det kort levetid på de hengerene som bader i sjøen?

Ja.

Hvilket for min del betyr at jeg foretrekker bratte ramper hvor jeg kan stoppe når vannet når felgkanten. Her på Kongen, som IKKE er et bra sted for nybegynnere eller biler med forhjulstrekk:

bilde

Kongen krever våken rygging, siden noen luringer har plassert et gedigent ståltårn midt i nedkjøringen til rampen. Legg til dyre tyske biler parkert rundt deg på alle kanter, og en haug med øltørste mennesker som hoier (mer eller mindre) fornuftige råd og man bør ha håndtert båt+henger+bil noen ganger før. :)

Jeg har brukt rampen på Holmen en gang, første og siste. Den var så slakk at hengeren måtte bade:

bilde

Halden brygge er bratt, men har en lei knekk øverst som også gjør at man bør ha 4WD:

bilde

Vækerø er slakk naturrampe, bred men krever bading av henger:

bilde

Ellers er det et kjent triks å bruke et tau som du binder med den ene enden i akter og den andre enden i baugen, da har du full kontroll på båten både når den skal opp og ned. Det skal blåse rimelig hardt inn mot rampen før jeg får problemer så lenge jeg bruker det tauet.

Redigert av Team Colibri (see edit history)

Satte ut båten i dag på Solvik brygge, helt uten dramatikk. :thumbsup: Riktignok stod hengeren med sjøvann over akslingen pga. at rampen var slakk, men jeg spylte alt i ferskvann umiddelbart etter båten var ute, så det går sikkert bra. Båthengere som selges i Norge må da være laget slik at de også skal tåle å gå på norske vinterveier, og jeg innbiller meg at en liten dupp i sjøvann er langt mindre skadelig enn saltlaken vi kjører i fra november til april.

Redigert av hakonrk (see edit history)

...., og jeg innbiller meg at en liten dupp i sjøvann er langt mindre skadelig enn saltlaken vi kjører i fra november til april.

Det er i hvertfall ingen tvil om at den saltlaken tar livet av bilen/e, og salt er trolig heller ikke så sunt for hengere. Når det gjelder båthengere er det to viktige regler; ikke lån den bort og ikke kjøpt brukt. Årsak? Saltvann!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Det er i hvertfall ingen tvil om at den saltlaken tar livet av bilen/e, og salt er trolig heller ikke så sunt for hengere.

Enig i det, men både bil og henger har jo uansett begrenset levetid, så jeg er fornøyd så lenge det ikke er salteksponeringen som tar livet av dem først. Hengeren min skal alltid skylles godt med ferskvann etter bruk, og skal stå innendørs når jeg ikke bruker den. Det er mer enn hva jeg gjør med bilen min. :smiley: Skal også passe på at hengeren ikke står månedsvis med bremsen på, for å unngå at den ruster fast. Dog, det at hengeren bare blir brukt to ganger i året er nok ikke helt sunt heller, men slik må det bli, jeg har ingen planer om å ta opp båten flere ganger i løpet av sesongen.

• 1 år senere...

Jeg har brukt Solvik brygge både ved utsetting og opptak hvert år siden jeg startet tråden, og ting har gått veldig greit der. Kun étt problem: Forrige gang jeg tok opp båten fikk jeg en kraftig skjennepreken fordi jeg hadde med meg høytrykksspyler og brukte den til å spyle av båten under vannlinjen. Problemet var visstnok all strømmen jeg brukte de fem minuttene jeg spylte av slim og groe på min 19 fots båt! Her må man betale for å bruke rampen (tror det var 50 kr per gang, husker ikke helt) og så får man ikke lov til å spyle av slimet før det tørker og fester seg? 5 minutter med 2 kW høytrykksspyler er ca. 0.16 kWh, som kostet dem litt over 10 øre. Leser ikke noe om dette forbudet i reglementet (https://solvikbaatforening.no/reglement/), så jeg skjønner ikke helt hvorfor jeg fikk tilsnakk. Noen andre som har opplevd dette?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...