Jump to content

Feste motorbrakett for dorgemotor på Skibsplast 15-fot?

ko-stens

Recommended Posts

Skal sette på en brakett for å bruke dorgemotor på båten, en Skibsplast 15-fot. På en tidligere båt hadde jeg gjennomgående bolter med forsterkning på innsiden. Dette ser ikke veldig lett ut denne gangen, da det omtrent er håpløst å komme til.

Bruk Sikaflex og franske treskruer, fikk jeg beskjed om. Men holder det da? Blir jo litt usikker her... Hvordan er egentlig hekkplata på disse båtene? Går ut fra at den er ganske solid og har innstøpt finerplate eller lignende?

Dette er braketten:

bilde

En treskrue i hvert hull holder kanskje?

Og dette er motoren:

bilde

Den veier 25 kilo. Blir vel et par kilo til når det er olje på og tanken er full.

Og her er båten:

bilde

Kunne egentlig tenkt meg og hatt motoren på venstre side, men der er jo badestigen. Blir nok av hull å tette om jeg skal ta den vekk. Samtidig blir den ganske sidetung om motoren blir sittende på førersiden.

En smule baktung blir vel båten og... 155 kg motor og opp i mot 30 kg med motor og brakett i tillegg... Båten selv veier ca 390 kg, har jeg funnet ut.

Edit: Som nevnt fikk jeg beskjed om å bruke Sikaflex. Har ikke dette liggende, men jeg har Tec7. Denne må da vel funke like bra?

Redigert av ko-stens (see edit history)

Hva med elektrisk dorgemotor, og batteri i båten. Men de koster vel en del mere kronasje da.

Løsningen er nok en 4-takter som hovedmotor, evt. E-tec. Da trenger du ingen dorgemotor egentlig.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Joa, en 60 hk 4-takter hadde vært greia her, men akk... Det koster litt mer enn skjorta jeg har for øyeblikket. "Hundringsen" som sitter på nå, får sitte en stund, i hvert fall denne sesongen. Får vel ikke all verden for den heller, om jeg vil selge den (1990-modell i bra stand, men kunne sett bedre ut). Tohatsuen fikk jeg i posten for et par dager siden og har hittil hele 0 driftstimer. Braketten fikk jeg med i handelen da jeg hentet båten på tirsdag.

Så derfor får jeg følge planen enn så lenge. :-)

Tohatsuen skal for øvrig også brukes på knotten til høyre i bildet, en tifoter av type Norva fra tidlig 70-tall, vil jeg tro, som tidligere lå bak en garasje og hadde åtte hull i skrotten. Den har akkurat mistet motoren sin, en Tohatsu 9,8. Nyyyydelig motor det, for øvrig. :-)

En grei pent brukt 4-takt eller E-tec 50/60 hk får du vel for rundt 30 båtpenger.

Kanskje du kunne ha fått 8-10 båtpenger for hundringsen og så koster vel Tohatsuen drøyt 10 båtpenger + brakett osv. osv.

Ikke så langt igjen da til en pent brukt omkring 10 år gammel 60 hk, og tenk på all bensinen du vil spare  :smiley:

Tilfeldigvis kun Mercury på finn.no akkurat idag da, men bare som eksempler:

http://m.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=75749971

http://m.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=75853529

http://m.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=75524728

Noen 50 hk kan forøvrig omprogrammeres til 60 hk da de er teknisk identisk med 50 hk utgaven.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Når båten står på land har man kanskje lov til å bruke høyre og venstre  :saint:

Det finnes elektriske alternativer for dorgemotor fra ca kr 2.000 til 20.000. Til en 15-foter trenger man ikke allverden størrelse heller.

De dyreste har innebygget li-ion batteri.

Biltemas modell til kr 2399 har 25 kg skyvekraft så det rekker vel til en slik båt.

http://www.westsystem.no/p/13587/minn-kota-riptide-hekkmontert

http://www.westsystem.no/p/13589/minn-kota-riptide-hekkmontert-mmaximizer

http://www.biltema.no/no/Bat/Motor/Utenbordsmotor/Elektrisk-utenbordsmotor-2000023155/

http://www.westsystem.no/p/13259/torqeedo-travel-1003

http://www.westsystem.no/p/13260/torqeedo-cruise-20

Redigert av teerex (see edit history)

H

Og mens høyre og venstre er veldig relative begreper, er styrbord og babord ikke til å misforstå. Hvor er venste siden av baken på en båt, når bildet er tatt i en ubestemmlig vinkel, og alle som betrakter det befinner seg i ulike vinkler fra det ?

Hehe... Det er altså babord jeg mener jeg vil ha motoren. Landkrabbe fra flatlandet på Hedmarken...

Jeg sitter jo på styrbord side, og batteriet er der også. En motor som havner på den siden også vil jo påvirke balansen her. Får vel sette batteriet på andre siden og legge ekstratanken dit og.

Får se en gang til om jeg klarer å komme til baki der og får brukt gjennomgående bolter. Blir vel aldri helt trygg ellers...

Edit: Ellers, jeg vil ikke ha el-motor da jeg fort vekk kan drive på i tolv timer i strekk, og på Mjøsa kan det fort blåse opp og bli ganske vanskelige forhold i bølger og motvind.

Kan vel funke med el-motor i 10-12 timer om batterikapasiteten er stor nok.

Om det blåser opp så fyrer du vel opp hundringsen og drar hjem?  :saint:

Kan nok hende det, men nå har jeg altså ingen planer om å sette på elmotor siden jeg allerede har kjøpt denne Tohatsuen. Denne skal jo brukes på tifoteren eller planlagt tolvfots alujolle. Da slår jeg to fluer i en smekk. :smiley:

Ellers, er jeg først utpå Mjøsa og et godt stykke unna båthavna, skal det nok en god del vind og sjø til før jeg legger inn årene og freser hjem. Har for øvrig ganske lav terskel for å la være å dra utpå. Hater vind!

Får vel planlegge motorbyttet om et år eller to, slik at en slipper unna all problematikken. Akkurat nå har jeg mer enn nok annet å stri med. Blir nok i hovedsak lek og moro denne sommeren uansett, så 100 gamp på hekken har vel høy morofaktor. Kommer meg ikke særlig utpå før langt uti juni pga vanvittig stress på jobben pluss konfirmasjonsstress i heimen! Da er mye av den gode ørretsesongen allerede over på Mjøsa...

Har vært ute og banket litt på hekken, og det er ingen treplate over hele bredden, som jeg kanskje trodde det var. Det er nok bare i området der motoren skal sitte. Med andre ord blir det ikke særlig hold med treskruer. Så da får en knekke noen fingre og prøve å komme til inni der! Kan bli morsomt...

Det er isopor som gjør det vanskelig, men det er jo ganske tett uansett da det ikke er åpent fra benkene og innunder der. Må knote fra under bordet og inn fra siden der.

Kommer til å sjekke hvor godt skruene til badestigen sitter før jeg evt prøver meg på den siden. Har mest lyst å ha braketten der og heller montere stigen på høyre side, dersom den passer der.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...