bc45 Startet 15.Mai.2016 Link til dette innlegget Startet 15.Mai.2016 Har nettopp kjøpt en ny Uttern D62 daycruiser. Er veldig fornøyd med båten bortsett fra at den heller ca. 10 grader mot babord når vi kjører i plan, dette til tross for at det ikke er mer vekt på babord side i båten. Noen som har peiling på hva årsaken kan være? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 15.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2016 Sidevind, feil sideveis montering av motor. Sitér dette innlegget Link to post
svendis Svart 15.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2016 Har du flaps? Sitér dette innlegget Link to post
zacroa Svart 15.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2016 Prøvd deg litt fram med tilt på motor? Mange kjører motoren helt ned til den stopper, og kjører med den sånn. Båten vil da i mange tilfeller "grave" seg ned i front og kan gi symptomet du opplever. Sitér dette innlegget Link to post
bc45 Svart 16.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2016 (redigert) Har ikke flaps og prøver konsekvent å tilte motoren så mye ut som mulig. Kan det ha noe med propellens rotasjonsretning å gjøre? Skal for sikkerhets skyld måle at motoren sitter midt på akterspeilet. Redigert 16.Mai.2016 av bc45 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2016 alle planende båter lener seg mot vinden. Sitér dette innlegget Link to post
bc45 Svart 16.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2016 Vet at de legger seg mot vinden, men båten vår legger seg veldig mot babord hvis vinden kommer fra babord, men den legger seg ikke nevneverdig mot styrbord med vind fra styrbord. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2016 Om den går rett på flatt vann uten vind i mot så trenger den flaps. Ulik krenging kan feks skyldes vektfordeling ombord - av både folk og utstyr Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 16.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2016 Og moment fra propellretning. Sitér dette innlegget Link to post
Mox1 Svart 16.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2016 Har vært borti det samme med en Uttern S52, den la seg mot babord uansett, høyre side av skroget hadde en 'bue' som ga løftet (byggefeil).Her er bilde i ca 20 knop Sitér dette innlegget Link to post
bc45 Svart 17.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2016 (redigert) Har funnet ut at motoren er montert ca. 1 cm til babord for senter. Vet ikke om det er nok til at det kan være årsaken til krengingen. Noen som vet? Motoren er en 150 hk Mercury. Redigert 17.Mai.2016 av bc45 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 17.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2016 Anbefaler trimflaps. Etter min mening må daycruisere ha det. Har hatt 2 selv. Sparer drivstoff, får bedre fart og bedre manøvreringsevne med det. Så slipper du å sitte på skjeva. Sitér dette innlegget Link to post
bc45 Svart 17.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2016 Har vært borti det samme med en Uttern S52, den la seg mot babord uansett, høyre side av skroget hadde en 'bue' som ga løftet (byggefeil). Her er bilde i ca 20 knop Hva gjorde forhandleren med saken? Sitér dette innlegget Link to post
Mox1 Svart 17.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2016 (redigert) Hva gjorde forhandleren med saken? Det ble aldri tatt tak i saken, båten var kjøpt inn av et firma som en velferdsordning til sine ansatte. Brukerne / eierne var ikke båtfolk, så ingen reagerte på krengninga inntil en bekjent begynte å jobbe der (noen år etter anskaffelsen). En lang vater avslørte 'flyvinge-fasong' på styrbord side av skroget, babord side var helt plan. Anbefaler å gjøre denne sjekken, det er fort gjort. Båten endte forresten sine dager i et forlis ved Saltstraumen. Redigert 17.Mai.2016 av Mox1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bc45 Svart 18.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2016 Noen som vet? Motoren er montert 1 cm til babord for senter. Er det nok til at båten kan krenge mot babord ved kjøring i plan? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 18.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2016 Er det høyregående propeller? Sitér dette innlegget Link to post
bc45 Svart 18.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2016 Er det høyregående propeller? Det tror jeg ja. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.