Jump to content

Flomlys på fritidsbåter - er det nødvendig?


strawberry

Recommended Posts

Hva er hensiktsmessig og hensynsfullt?

 

Jeg hadde for noen år siden et innlegg her om blålys under vann, og fikk både med og - motbør!

 

Som, etterhvert, en eldre herre, om enn ikke 'gretten gubbe', ser jeg at det blir mer og mer populært med ett batteri av lyskastere på båten. Ribber markedsføres med en tråplate i baugen inneholdende masser av kraftige lyskastere. Båter i Targakategorien vises ofte med hele 'gangstercapen' full av tusenkastere! Er det slik at nattsynet er ute av mote? Er det slik nå at ingen skal kunne orientere seg med synet i mørke kvelder? Skal opplysning om verden rundt leses på skjermer?

 

Ønsker forøvrig alle en fortryllende sommer full av lyseblå natthimler!

 

Regards Strawberry

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Link to post

Hva er hensiktsmessig og hensynsfullt?

 

Jeg hadde for noen år siden et innlegg her om blålys under vann, og fikk både med og - motbør!

 

Som, etterhvert, en eldre herre, om enn ikke 'gretten gubbe', ser jeg at det blir mer og mer populært med ett batteri av lyskastere på båten. Ribber markedsføres med en tråplate i baugen inneholdende masser av kraftige lyskastere. Båter i Targakategorien vises ofte med hele 'gangstercapen' full av tusenkastere! Er det slik at nattsynet er ute av mote? Er det slik nå at ingen skal kunne orientere seg med synet i mørke kvelder? Skal opplysning om verden rundt leses på skjermer?

 

Ønsker forøvrig alle en fortryllende sommer full av lyseblå natthimler!

 

Regards Strawberry

Der jeg vanligvis går er det tett i tett med blåser til garn og annet fiskeutstyr, så på høsten må man ha lys for å se disse
Link to post

Lyskaster, hvis brukt fornuftig (som bruken til petti over), har jeg ikke noe mot. Bruker selv ei kraftig lommelykt (med lysstyrke som 1000-metrene på bilen min) når jeg skal inn i havna, på grunn av mellom 5-10 blåser som ligger i innseilingen mer eller mindre fast. Ser ikke problemet å lyse mot land for å få øye på disse da havna jeg hører til har mye lyktestolper og lyskastere som blender skikkelig når man skal inn. Men når noen bruker lyskasteren konstant for å kunne gå i plan når det er mørkt (som jeg har sett i enkelte tilfeller) synes jeg det blir for dumt. Det blender andre båter og ødelegger nattesynet en god stund. Ved bruk inn mot land, gjennom trange sund og ved farlige hindringer og kun for en kort periode OK, ellers nei. 

 

Du har et poeng i at mange sitter med flere skjermer foran seg, disse ødelegger nattesynet om man ikke tar hensyn til dette og demper lyset eller kjører nattvennlige modus på skjermene. Med 2-3 (og flere) lyssterke skjermer rett i trynet kan jeg jo forsåvidt forstå at man ikke har mye til nattesyn igjen og dermed føler behovet for å bruke lyskaster oftere. Da er det gjerne bedre å dempe lyset på skjermene (og eventuelt skru av dem man ikke har behov for) og dermed ta mer hensyn til andre båter og unngå å blende disse.

Link to post

Hva er hensiktsmessig og hensynsfullt?

 

Skal opplysning om verden rundt leses på skjermer?

 

 

 

Det er hensynsfullt og hensiktsmessig å ikke dundre inn i andre båter i 40+ kn. Ved hjelp av lyskastere kan man orientere seg visuelt istedenfor vha. "skjermer" når det er mørkt. 

 

Må si jeg har tilgode å bli plaget av dette nattestid ... mulig Indre Oslofjord ikke er så trafikert som andre farvann? Det er forøvrig ingen plikt å stirre inn i lyskastere. Derimot - hvis man nå engang har fått anledningen - betyr det vel i grunnen at man er blitt observert? 

 

Hva blir det neste? Lanterner i pastellfarger istedenfor slike skrikende komplementærfarger?

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post

Det er hensynsfullt og hensiktsmessig å ikke dundre inn i andre båter i 40+ kn. Ved hjelp av lyskastere kan man orientere seg visuelt istedenfor vha. "skjermer" når det er mørkt.

Helt klart mer hensynsfullt å ikke kveste andre båter på sin vei, men så er det noe med det å tilpasse farten etter forholdene. Er det mørkt og man ikke har skikkelig radar m.m. er det ikke forsvarlig å dundre avgårde i 40 knop uansett tenker nå jeg.

Link to post

Dette var vanskelig, vi prøver igjen:

 

Det er hensynsfullt og hensiktsmessig å ikke dundre inn i andre båter i 4+ kn.

 

Når det gjelder "flomlyset" mitt (dekkslyset) bidrar det til at det er trygt å bevege seg på dekk i mørke.

 

De fleste former for lysarrangementer har vel en sikkerhetsmessig oppside? Eller er det bare dumt og leit ... litt på samme måte som sikkerhetsbelte fører til økt hastighet på veiene? Huff. Det er mange måter å se tingene på ...

 

 Om få uker vil hundrevis av seilbåter bevege seg utover i Oslofjorden nattestid, alle utstyrt med kraftige lykter ihht. regattareglementet. Da er det bare å fylle badekaret med solfaktor 50 og nedsenke hele legemet for sikkerhetsskyld. Husk snorkel  :diving:

Link to post

Lys på båt er det samme som på bil. Et must når/ hvis du trenger det, og ekstremt plagsomt hvis den som kontrollerer lysbryteren er en tulling.

 

 

Der oppsummerte du hele problemstillingen så bra som det lar seg gjøre. Helt enig! :thumbsup:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...