Jump to content

Valg av amerikansk cabincruiser 25-29 fot+ motorvalg


glalaks

Recommended Posts

Jeg har seriøst begynt å vurdere et båtbytte etterhvert og har sett meg ut mange fine båter. Det som er synd er at de beste båtene er utenfor budsjett, eller for gamle for min del.

 

Løsningen ser ut til å være amerikansk båt. Der får jeg 4 sengeplasser, toalettrom, dieselmotor/dieselvarmer, og ellers en pen båt i mine øyne til under 500000( helst ned i 400000).

 

 

Men er det store forskjeller på kvaliteten på de forskjellige merkene? Omtrent alle har jo en båt i 25-29 fots-klassen med stikkabin og seng i baugen, og omtrent samme layout. Er det noen merker som skiller seg spesielt ut i noen retning ?

 

De båtene jeg har sett meg ut som aktuelle og innAfor mine krav er:

 

Bayliner 245/265/275/285

Rinker 260

Sea ray 275

Glastron 269

Doral monteciello ( noe sånt)

 

Og sikkert flere i samme kategori.

Min favoritt er rinker 260, som skiller seg litt ut med stor sofa i cockpit og enorm badeplatform!

 

Liker også bayliner som kan slå ned sofa/benker akter så båten blir litt mere brukervennlig til fiske ol.. Men dette går vel igjen ut over sittekomforten i sofaene som ser litt vel enkle ut..

 

Jeg synes targabøyle ser mye bedre ut enn uten, og det har vel også en praktisk betydning med kalesje og montering av utstyr/lys.

 

Liker også bavaria, men de ligger en del over i pris.

 

 

Noen har Volvo penta d3 160 som jeg anser som for liten. Hva med d3 190/220 ? Holder det?

D4 260 hadde nok vært det beste..

 

Noen har mercruiser 2,8 200 hk diesel, og noen få 4,2l mercruiser diesel. Hvordan er disse i forhold til vp d-serie.

 

Jeg er ikke spesielt flink på å skru selv så jeg er litt redd for å gå på en smell med drev og store kostnader. Men har flere kjenninger som kan hjelpe meg om det trengs..

 

Bensin vurderes også om det er et godt kjøp, men med tanke på at det er 30-40 nm til skjærgården blir bensin fort veldig dyrt.

 

Er det like enkelt å dra på en liten kveldstur etter jobb med en så stor båt i forhold til min skibsplast 655? Er redd båten blir mindre brukt når den blir større..

 

 

jeg ligger i fersk/brakkvann og håper det hjelper mot tæringsproblemer og andre ting som koster penger med drev. Det er vel stort sett saltvannet som ødelegger ting. Det vil alltid stå ferskvann i systemet når den er parkert.

 

Om det blir båtkjøp i år eller neste år eller om to år det vet jeg ikke, men en gang håper jeg!

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Denne følger jeg :)  Jeg har Skibsplast 660 og tenker i samme baner som deg glalaks :) Jeg hadde med meg fruen å så på en Bayliner 2855 2002 model, og det som slo meg er hvor enormt mye stueplass der er ombord i desse 28 foterne. Jeg ville hatt en god og romslig badeplattform  på en 2855 ......     

Polar 17 Bowrider Prototype

Skibsplast 660 TDI 2.8

 

Gi meg et fast punkt, og jeg skal flytte jorden !! Arkimedes

Link to post

Uten å ha erfaring fra båtene du ser på. Vil jeg anta at en d3 160 blir for lite. Ville ikke hatt brukt båt med commonrail diesel i det hele tatt. dette grunnet ekstreme kostnader ved havari. Finn deg en båt du liker med ferskvannskjølt bensin. Så slipper du å bekymre deg for dyre motor reparasjoner

Norske båter er best!

Link to post

Jo jeg har tenkt på det med bensin, men er redd det setter en brems på å dra på tur med båten. Blir fort 3-4000 i bensinkostnader, mot 1000-1500 med diesel. Heller håpe at motoren holder. Hadde valgt bensin om det ikke var for bensinprisen. Var 9,90 for diesel og 17 for bensin sist jeg tanka.

 

Men om det dukker opp noe bra med bensin er det ikke helt utenkelig.. Vi drar tross alt oftest på småturer..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Denne følger jeg :) Jeg har Skibsplast 660 og tenker i samme baner som deg glalaks :) Jeg hadde med meg fruen å så på en Bayliner 2855 2002 model, og det som slo meg er hvor enormt mye stueplass der er ombord i desse 28 foterne. Jeg ville hatt en god og romslig badeplattform på en 2855 ......

Da er vi i samme båt. Bare still spørsmål du også. Sikkert mye eg ikke har tenkt på.

 

Jeg har sett på 2855 en del, da det ligger to stk ved min båtplass og det som slår meg er hvor enormt store de er i forhold til skibsplasten.. Men blir vel vant til det.

 

Synes også badeplattform er litt liten på de, men kan leve med det.. Synes 285 er litt finere enn 2855.. Litt finere inni..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Hadde en 2004 modell Bayliner 285 i 2 sesonger og var VELDIG fornøyd med den. Jeg hadde en båt som var solgt som ny i Norge og den hadde bla. åpent rekkverk foran, baugpropell og Webasto. Båten fungerte feilfritt i de 2 sesongene jeg hadde den og den hadde enormt mye plass i forhold til størrelsen. Hvilke andre 29-fotere gir deg midtkabin med egen dør, fast dobbelkøye med forheng i forpigg  og romslig midtsalong som også kan gjøres om til seng - altså 6 sengeplasser innvendig.

Den hadde også mange smarte og praktiske løsninger som man satte mer og mer pris på etter hvert som man levde med båten.

 

Jeg hadde den vanlige Mercruiser 350 MAG på 300 hk og det var akkurat passe. Båten hadde et veldig godt skrog nesten uten planingsterskel og den gikk mest økonomisk rundt 23-25 knop - med en maks på ca. 34 knop. Den brukte ca. 45 liter i timen ved 23-25 knop og 85 liter på maks.

Båten min hadde gått i brakkvann i 7 år før jeg kjøpte den, og min saltvannskjølte motor så ut som ny da jeg solgte den 9 år gammel. Båten var for øvrig lett å manøvrere med baugpropell. Jeg har også hatt mange forskjellige norske båter tidligere (Viksund, Scand og Skibsplast) og jeg ville valgt amerikansk igjen om jeg skulle ha ny cabincruiser.

Link to post

Nå er det 7,99 for diesel og 14 for bensin:) nesten værre det!

Ja, og så er forbruket på en bensinmotor opp mot det dobble av diesel. Styr for all del unna bensinmotor.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Glalaks, det er en Bavaria innenfor rekkevidde, 25 Sport. Men den er kanskje for liten.

 

Planlegger du å kjøre mye så er diesel motor som gjelder mener jeg. Moderat med kjøring så ville jeg vurdert bensinmotor hvis valget var amerikansk.

 

Doral (Kanada) er fin men blir vel litt dyr.

Ja har sett bavaria 25. Den på finn har for liten motor men er ellers grei. Den er vel også bredere enn de amerikanske. Selgeren var ikke en jeg fikk lyst til å handle av da jeg sendte Mail så får vente til neste mulighet..

 

Ja doral er litt dyr, men fine båter. Vet ikkke så mye om de, men fine er de hvertfall;)

 

Vi har en lang trondheimsfjord som må kjøres så tror diesel er mest kurrant.. Planen med større båt er jo å kunne dra på litt mere tur enn i dag,.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Jeg har hatt Skibsplast 655 og 660 før vi kjøpte en Bayliner 245 med 2.8 ES 200 HK. Vi er en familie på 2 voksne med 2 barn på 14 og 16 år som bruker båten minst 100 timer i løpet av sommeren. Bruker båten mye på dagsturer/kveldsturer og blir også noen helgeturer når det er fint vær. Er greit med en båt som ikke er for stor siden vi bruker den omtrent hver dag det er sol, ingen ting er bedre enn å være på sjøen og nyte fine sommerdager. Vi bruker kalesjen nesten aldri oppslått, er heller bedre med frisk vind. Og så er det veldig greit med eget toalett rom. Brukte rundt 9000,- i diesel i fjor, service på verksted kom på rundt 15 000,-

Link to post

Når du først skal ha større båt er det like greit å velge en rundt 30-33 fot med to diesel motorer.

 

Det finnes Sea Ray og Chris Craft båter rundt 30 fot med to diesel motorer. Det er gjerne byttet til diesel da disse båtene 

opprinnelig hadde bensin motorer.

Jeg har en Chris Craft 30 fot med to 4.2L Mercruiser diesel fra 2003 jeg vurderer å selge, skal ha en litt større. Send en IM om interresert.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

Siden glalaksen bor der du bor så kan du kanskje vurdere styrhusbåter eller bakveggsbåter også! Vil gjøre det mere komfortabelt å dra på tur samt du vil utvide sesongen litt!!!!!

Selv om vi bor i Trondheim, er den største båtgleden å dra ut en varm sommerdag med sol, varme og sommer. Da vil jeg ikke sitte i et styrhus. Men det er vurdert og et godt tips;) men heller kalesje og gjerne targabøyle;)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Jeg har hatt Skibsplast 655 og 660 før vi kjøpte en Bayliner 245 med 2.8 ES 200 HK. Vi er en familie på 2 voksne med 2 barn på 14 og 16 år som bruker båten minst 100 timer i løpet av sommeren. Bruker båten mye på dagsturer/kveldsturer og blir også noen helgeturer når det er fint vær. Er greit med en båt som ikke er for stor siden vi bruker den omtrent hver dag det er sol, ingen ting er bedre enn å være på sjøen og nyte fine sommerdager. Vi bruker kalesjen nesten aldri oppslått, er heller bedre med frisk vind. Og så er det veldig greit med eget toalett rom. Brukte rundt 9000,- i diesel i fjor, service på verksted kom på rundt 15 000,-

Ok! Og båten er stor nok? Jeg har tenkt sånn selv at jeg v vil ikke ha for stor båt så vi enklest mulig kan komme oss ut på kjappe turer. Men nå er jo de fleste amerilanerene like, bare med litt forskjellig lengde så en 245 mot 275 f.eks er vel veldig line sånn sett.. 285 er en del større.

 

Er sengene 2 meter+? Jeg er 2 meter lang og litt spent på det;)

 

25000 i drivstoff og servicekostnader går nok bra. Tenker å prøve å gjøre litt selv også.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Når du først skal ha større båt er det like greit å velge en rundt 30-33 fot med to diesel motorer.

 

Det finnes Sea Ray og Chris Craft båter rundt 30 fot med to diesel motorer. Det er gjerne byttet til diesel da disse båtene

opprinnelig hadde bensin motorer.

Jeg har en Chris Craft 30 fot med to 4.2L Mercruiser diesel fra 2003 jeg vurderer å selge, skal ha en litt større. Send en IM om interresert.

Vel, jeg synes det er like greit å holde meg under 30 fot og kunn en motor. Jeg tror alt blir litt større og dyrere med to motorer vs 1, og vekten går vel også opp. Større båtplass osv.

 

Det vikigste er å få en ekstra køyeplass da det begynner å bli trangt å sove 2 voksne og et barn i skibsplasten. ellers liker vi båten godt. Det er derfor ikke noe bråhast med å bytte.

 

Det er også en del annonser med " motor/drev påkostet 1xx000 siste år og det er litt skremmende.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Ok! Og båten er stor nok? Jeg har tenkt sånn selv at jeg v vil ikke ha for stor båt så vi enklest mulig kan komme oss ut på kjappe turer. Men nå er jo de fleste amerilanerene like, bare med litt forskjellig lengde så en 245 mot 275 f.eks er vel veldig line sånn sett.. 285 er en del større.

 

Er sengene 2 meter+? Jeg er 2 meter lang og litt spent på det;)

 

25000 i drivstoff og servicekostnader går nok bra. Tenker å prøve å gjøre litt selv også.

 

Båten er stor nok for oss, men er nok ikke så lenge før barna ikke vil være med på helgeturer. Og da er vi bare 2 voksne som skal bruke båten p turer. Madrassen i sovecabin er 2 meter lang * 1.4 meter bred. Selv er jeg 186 høy og har ingen problem med å sove i cabinen, men det er som oftest barna som sover der.

 

Måtte selv koste på motor over 100 000,- i høst da det ble byttet transom og ny turbo. I år måtte jeg bytte batterilader, er greit med litt penger på en bufferkonto så man har til ting som går i stykker.

Link to post

Sjekk ut Bayliner 2556, 2858, 288 med flybridge da får du i pose og smekk.

Benzin rules. Overlegen kjørekomfort i alle hastighetsområder og forbeuk? Bruker en 15ksom tilsvarer 1/3 sydenferie har en hatt en så fenomendl sommer at det er ukjent i manns minne.

Servicekostnader for bensin; ca 1500 pr sesong.

Nye V8 motorer koster ikke mer en en heftig kveld på byen....

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post

Ja bensin er topp det på småturer og litt lengre. Jeg må flytte meg 40 nm før vi begynner å se en fin skjærgård og da begynner turen. Pluss at jeg må 40 nm tilbake igjen.. Om jeg bare skal kjøre rundt i nærmiljøet trenger jeg ikke bytte båt.

 

 

Men det vurderes bensin også om et røverkjøp dukker opp. Sparer jeg 50000 på kjøpet kan jeg bruke mye bensin for pengene.. Hvordan er det med varmer i bensinbåter? Bensinvarmer eller var de dieselvarmer?

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...