glalaks Startet 15.Mai.2016 Link til dette innlegget Startet 15.Mai.2016 Jeg har seriøst begynt å vurdere et båtbytte etterhvert og har sett meg ut mange fine båter. Det som er synd er at de beste båtene er utenfor budsjett, eller for gamle for min del. Løsningen ser ut til å være amerikansk båt. Der får jeg 4 sengeplasser, toalettrom, dieselmotor/dieselvarmer, og ellers en pen båt i mine øyne til under 500000( helst ned i 400000). Men er det store forskjeller på kvaliteten på de forskjellige merkene? Omtrent alle har jo en båt i 25-29 fots-klassen med stikkabin og seng i baugen, og omtrent samme layout. Er det noen merker som skiller seg spesielt ut i noen retning ? De båtene jeg har sett meg ut som aktuelle og innAfor mine krav er: Bayliner 245/265/275/285 Rinker 260 Sea ray 275 Glastron 269 Doral monteciello ( noe sånt) Og sikkert flere i samme kategori. Min favoritt er rinker 260, som skiller seg litt ut med stor sofa i cockpit og enorm badeplatform! Liker også bayliner som kan slå ned sofa/benker akter så båten blir litt mere brukervennlig til fiske ol.. Men dette går vel igjen ut over sittekomforten i sofaene som ser litt vel enkle ut.. Jeg synes targabøyle ser mye bedre ut enn uten, og det har vel også en praktisk betydning med kalesje og montering av utstyr/lys. Liker også bavaria, men de ligger en del over i pris. Noen har Volvo penta d3 160 som jeg anser som for liten. Hva med d3 190/220 ? Holder det? D4 260 hadde nok vært det beste.. Noen har mercruiser 2,8 200 hk diesel, og noen få 4,2l mercruiser diesel. Hvordan er disse i forhold til vp d-serie. Jeg er ikke spesielt flink på å skru selv så jeg er litt redd for å gå på en smell med drev og store kostnader. Men har flere kjenninger som kan hjelpe meg om det trengs.. Bensin vurderes også om det er et godt kjøp, men med tanke på at det er 30-40 nm til skjærgården blir bensin fort veldig dyrt. Er det like enkelt å dra på en liten kveldstur etter jobb med en så stor båt i forhold til min skibsplast 655? Er redd båten blir mindre brukt når den blir større.. jeg ligger i fersk/brakkvann og håper det hjelper mot tæringsproblemer og andre ting som koster penger med drev. Det er vel stort sett saltvannet som ødelegger ting. Det vil alltid stå ferskvann i systemet når den er parkert. Om det blir båtkjøp i år eller neste år eller om to år det vet jeg ikke, men en gang håper jeg! Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
freelander2002 Svart 15.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2016 Denne følger jeg :) Jeg har Skibsplast 660 og tenker i samme baner som deg glalaks :) Jeg hadde med meg fruen å så på en Bayliner 2855 2002 model, og det som slo meg er hvor enormt mye stueplass der er ombord i desse 28 foterne. Jeg ville hatt en god og romslig badeplattform på en 2855 ...... Sitér dette innlegget Polar 17 Bowrider Prototype Skibsplast 660 TDI 2.8 Gi meg et fast punkt, og jeg skal flytte jorden !! Arkimedes Link to post
Draco24styling Svart 15.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2016 Uten å ha erfaring fra båtene du ser på. Vil jeg anta at en d3 160 blir for lite. Ville ikke hatt brukt båt med commonrail diesel i det hele tatt. dette grunnet ekstreme kostnader ved havari. Finn deg en båt du liker med ferskvannskjølt bensin. Så slipper du å bekymre deg for dyre motor reparasjoner Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
glalaks Svart 15.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2016 Jo jeg har tenkt på det med bensin, men er redd det setter en brems på å dra på tur med båten. Blir fort 3-4000 i bensinkostnader, mot 1000-1500 med diesel. Heller håpe at motoren holder. Hadde valgt bensin om det ikke var for bensinprisen. Var 9,90 for diesel og 17 for bensin sist jeg tanka. Men om det dukker opp noe bra med bensin er det ikke helt utenkelig.. Vi drar tross alt oftest på småturer.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Streiff Svart 15.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2016 Har precis sålt en Bayliner 2855 och det är en väldigt bra båt som går att bo i och leva 4 personer. Oftast kommer dom ju med Mercruiser 7.4MPI och Bravo 3 vilket är en bra motor i dessa. Gå inte ner i motorstorlek under detta då du inte kommer spara bensin utan bara ha problem med för lite kraft.. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 15.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2016 Nå er det 7,99 for diesel og 14 for bensin:) nesten værre det! Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 15.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2016 Denne følger jeg :) Jeg har Skibsplast 660 og tenker i samme baner som deg glalaks :) Jeg hadde med meg fruen å så på en Bayliner 2855 2002 model, og det som slo meg er hvor enormt mye stueplass der er ombord i desse 28 foterne. Jeg ville hatt en god og romslig badeplattform på en 2855 ...... Da er vi i samme båt. Bare still spørsmål du også. Sikkert mye eg ikke har tenkt på. Jeg har sett på 2855 en del, da det ligger to stk ved min båtplass og det som slår meg er hvor enormt store de er i forhold til skibsplasten.. Men blir vel vant til det. Synes også badeplattform er litt liten på de, men kan leve med det.. Synes 285 er litt finere enn 2855.. Litt finere inni.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
glalaks Svart 15.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2016 Nå er det 7,99 for diesel og 14 for bensin:) nesten værre det! hvor?;) Blir omtrent samme differansen det.. Hadde vært fint om det snudde brått, så man kunne hatt en v8 bensin med samme drivstoffkostnader;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Ervil Svart 15.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2016 Hadde en 2004 modell Bayliner 285 i 2 sesonger og var VELDIG fornøyd med den. Jeg hadde en båt som var solgt som ny i Norge og den hadde bla. åpent rekkverk foran, baugpropell og Webasto. Båten fungerte feilfritt i de 2 sesongene jeg hadde den og den hadde enormt mye plass i forhold til størrelsen. Hvilke andre 29-fotere gir deg midtkabin med egen dør, fast dobbelkøye med forheng i forpigg og romslig midtsalong som også kan gjøres om til seng - altså 6 sengeplasser innvendig. Den hadde også mange smarte og praktiske løsninger som man satte mer og mer pris på etter hvert som man levde med båten. Jeg hadde den vanlige Mercruiser 350 MAG på 300 hk og det var akkurat passe. Båten hadde et veldig godt skrog nesten uten planingsterskel og den gikk mest økonomisk rundt 23-25 knop - med en maks på ca. 34 knop. Den brukte ca. 45 liter i timen ved 23-25 knop og 85 liter på maks. Båten min hadde gått i brakkvann i 7 år før jeg kjøpte den, og min saltvannskjølte motor så ut som ny da jeg solgte den 9 år gammel. Båten var for øvrig lett å manøvrere med baugpropell. Jeg har også hatt mange forskjellige norske båter tidligere (Viksund, Scand og Skibsplast) og jeg ville valgt amerikansk igjen om jeg skulle ha ny cabincruiser. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 16.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2016 Ikke uenig med at diesel er billigere å kjøre med. Men vedlikehold kostnader spiser fort opp deler av differansen. Min merc 4.3 bruker jeg rundt en 1000 lapp i vedlikehold pr sesong. Venner jeg har med nyere diesel bruker fort det 4 doble når de vedlikeholder selv. Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
REM Svart 16.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2016 Nå er det 7,99 for diesel og 14 for bensin:) nesten værre det! Ja, og så er forbruket på en bensinmotor opp mot det dobble av diesel. Styr for all del unna bensinmotor. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Billa Svart 16.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2016 Glalaks, det er en Bavaria innenfor rekkevidde, 25 Sport. Men den er kanskje for liten. Planlegger du å kjøre mye så er diesel motor som gjelder mener jeg. Moderat med kjøring så ville jeg vurdert bensinmotor hvis valget var amerikansk. Doral (Kanada) er fin men blir vel litt dyr. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Billa Svart 16.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2016 Det er forøvrig en Fairline 28 Targa til salgs. Du kan jo ta en titt og prøve et bud! Sitér dette innlegget Sushi Link to post
glalaks Svart 16.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2016 Glalaks, det er en Bavaria innenfor rekkevidde, 25 Sport. Men den er kanskje for liten. Planlegger du å kjøre mye så er diesel motor som gjelder mener jeg. Moderat med kjøring så ville jeg vurdert bensinmotor hvis valget var amerikansk. Doral (Kanada) er fin men blir vel litt dyr. Ja har sett bavaria 25. Den på finn har for liten motor men er ellers grei. Den er vel også bredere enn de amerikanske. Selgeren var ikke en jeg fikk lyst til å handle av da jeg sendte Mail så får vente til neste mulighet.. Ja doral er litt dyr, men fine båter. Vet ikkke så mye om de, men fine er de hvertfall;) Vi har en lang trondheimsfjord som må kjøres så tror diesel er mest kurrant.. Planen med større båt er jo å kunne dra på litt mere tur enn i dag,. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
glalaks Svart 16.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2016 Det er forøvrig en Fairline 28 Targa til salgs. Du kan jo ta en titt og prøve et bud! Har sett den, men vil ikke ha 2 dieselmotorer, og spesielt ikke to gamle;) fin båt utenom det da. Vil helst ha en motor. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Billa Svart 16.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2016 Siden glalaksen bor der du bor så kan du kanskje vurdere styrhusbåter eller bakveggsbåter også! Vil gjøre det mere komfortabelt å dra på tur samt du vil utvide sesongen litt!!!!! Sitér dette innlegget Sushi Link to post
BMW X1 Svart 16.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2016 Jeg har hatt Skibsplast 655 og 660 før vi kjøpte en Bayliner 245 med 2.8 ES 200 HK. Vi er en familie på 2 voksne med 2 barn på 14 og 16 år som bruker båten minst 100 timer i løpet av sommeren. Bruker båten mye på dagsturer/kveldsturer og blir også noen helgeturer når det er fint vær. Er greit med en båt som ikke er for stor siden vi bruker den omtrent hver dag det er sol, ingen ting er bedre enn å være på sjøen og nyte fine sommerdager. Vi bruker kalesjen nesten aldri oppslått, er heller bedre med frisk vind. Og så er det veldig greit med eget toalett rom. Brukte rundt 9000,- i diesel i fjor, service på verksted kom på rundt 15 000,- Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 16.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2016 (redigert) Når du først skal ha større båt er det like greit å velge en rundt 30-33 fot med to diesel motorer. Det finnes Sea Ray og Chris Craft båter rundt 30 fot med to diesel motorer. Det er gjerne byttet til diesel da disse båtene opprinnelig hadde bensin motorer. Jeg har en Chris Craft 30 fot med to 4.2L Mercruiser diesel fra 2003 jeg vurderer å selge, skal ha en litt større. Send en IM om interresert. Redigert 16.Mai.2016 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
glalaks Svart 16.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2016 Siden glalaksen bor der du bor så kan du kanskje vurdere styrhusbåter eller bakveggsbåter også! Vil gjøre det mere komfortabelt å dra på tur samt du vil utvide sesongen litt!!!!! Selv om vi bor i Trondheim, er den største båtgleden å dra ut en varm sommerdag med sol, varme og sommer. Da vil jeg ikke sitte i et styrhus. Men det er vurdert og et godt tips;) men heller kalesje og gjerne targabøyle;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
glalaks Svart 16.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2016 Jeg har hatt Skibsplast 655 og 660 før vi kjøpte en Bayliner 245 med 2.8 ES 200 HK. Vi er en familie på 2 voksne med 2 barn på 14 og 16 år som bruker båten minst 100 timer i løpet av sommeren. Bruker båten mye på dagsturer/kveldsturer og blir også noen helgeturer når det er fint vær. Er greit med en båt som ikke er for stor siden vi bruker den omtrent hver dag det er sol, ingen ting er bedre enn å være på sjøen og nyte fine sommerdager. Vi bruker kalesjen nesten aldri oppslått, er heller bedre med frisk vind. Og så er det veldig greit med eget toalett rom. Brukte rundt 9000,- i diesel i fjor, service på verksted kom på rundt 15 000,- Ok! Og båten er stor nok? Jeg har tenkt sånn selv at jeg v vil ikke ha for stor båt så vi enklest mulig kan komme oss ut på kjappe turer. Men nå er jo de fleste amerilanerene like, bare med litt forskjellig lengde så en 245 mot 275 f.eks er vel veldig line sånn sett.. 285 er en del større. Er sengene 2 meter+? Jeg er 2 meter lang og litt spent på det;) 25000 i drivstoff og servicekostnader går nok bra. Tenker å prøve å gjøre litt selv også. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
glalaks Svart 16.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2016 Når du først skal ha større båt er det like greit å velge en rundt 30-33 fot med to diesel motorer. Det finnes Sea Ray og Chris Craft båter rundt 30 fot med to diesel motorer. Det er gjerne byttet til diesel da disse båtene opprinnelig hadde bensin motorer. Jeg har en Chris Craft 30 fot med to 4.2L Mercruiser diesel fra 2003 jeg vurderer å selge, skal ha en litt større. Send en IM om interresert. Vel, jeg synes det er like greit å holde meg under 30 fot og kunn en motor. Jeg tror alt blir litt større og dyrere med to motorer vs 1, og vekten går vel også opp. Større båtplass osv. Det vikigste er å få en ekstra køyeplass da det begynner å bli trangt å sove 2 voksne og et barn i skibsplasten. ellers liker vi båten godt. Det er derfor ikke noe bråhast med å bytte. Det er også en del annonser med " motor/drev påkostet 1xx000 siste år og det er litt skremmende. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
BMW X1 Svart 16.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2016 Ok! Og båten er stor nok? Jeg har tenkt sånn selv at jeg v vil ikke ha for stor båt så vi enklest mulig kan komme oss ut på kjappe turer. Men nå er jo de fleste amerilanerene like, bare med litt forskjellig lengde så en 245 mot 275 f.eks er vel veldig line sånn sett.. 285 er en del større. Er sengene 2 meter+? Jeg er 2 meter lang og litt spent på det;) 25000 i drivstoff og servicekostnader går nok bra. Tenker å prøve å gjøre litt selv også. Båten er stor nok for oss, men er nok ikke så lenge før barna ikke vil være med på helgeturer. Og da er vi bare 2 voksne som skal bruke båten p turer. Madrassen i sovecabin er 2 meter lang * 1.4 meter bred. Selv er jeg 186 høy og har ingen problem med å sove i cabinen, men det er som oftest barna som sover der. Måtte selv koste på motor over 100 000,- i høst da det ble byttet transom og ny turbo. I år måtte jeg bytte batterilader, er greit med litt penger på en bufferkonto så man har til ting som går i stykker. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 16.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2016 Sjekk ut Bayliner 2556, 2858, 288 med flybridge da får du i pose og smekk. Benzin rules. Overlegen kjørekomfort i alle hastighetsområder og forbeuk? Bruker en 15ksom tilsvarer 1/3 sydenferie har en hatt en så fenomendl sommer at det er ukjent i manns minne. Servicekostnader for bensin; ca 1500 pr sesong. Nye V8 motorer koster ikke mer en en heftig kveld på byen.... Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
glalaks Svart 16.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2016 Ja bensin er topp det på småturer og litt lengre. Jeg må flytte meg 40 nm før vi begynner å se en fin skjærgård og da begynner turen. Pluss at jeg må 40 nm tilbake igjen.. Om jeg bare skal kjøre rundt i nærmiljøet trenger jeg ikke bytte båt. Men det vurderes bensin også om et røverkjøp dukker opp. Sparer jeg 50000 på kjøpet kan jeg bruke mye bensin for pengene.. Hvordan er det med varmer i bensinbåter? Bensinvarmer eller var de dieselvarmer? Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Draco24styling Svart 17.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2016 Dieselvarmer med egen tank Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.