Jump to content

Valg av amerikansk cabincruiser 25-29 fot+ motorvalg


glalaks

Recommended Posts

Lykke til med båtjakta! :smiley:

 

Ett lite obs med amerikanske båter: Mange modeller mellom 25 og 39 fot (spesielt Sea Ray virker det som) finnes i bred og smal utgave. (Smal passer til tilhengerregler i USA). Prøv å finne en bred utgave om du kan. Ikke undervurder hva noen cm i bredden gjør for plassfølelsen ombord. :smiley:

 

Vær heller ikke redd for hva større bår gjør for båtbruken. Jeg gikk fra 22 fot til 26 "gammelfot" (tilsvarer nok 28-29 fot målt på samme viset som gsmmelbåten) og bruker båten mer enn noensinne! :thumbsup:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Glalaks, har du vurdert Skarpnes sin 30 fot som også heter 9100? Den kommer med alle mulige motorer og ulike priser etter årgang. Glimrende stor cockpit. Kjenner ikke båten forøvrig, men burde være innenfor rekkevidde i ønsket prisklasse.

Har faktisk sett den, og synes den er en av få eldre norske som ser ok ut. Ser ut som en bra sjøbåt også. Problemet med den igjen er at de nyeste er finere enn de gamle som er i mitt prisområde.. Men absolutt en fin og romslig båt..

 

Denne kom i dag da. Den ser nesten perfekt ut;) bred utgave også tror jeg.. Over 2,60.. Synd jeg ikke er helt kjøpsklar, og vil helst bruke litt mindre.. Får sende en Mail;)

http://www.finn.no/74609897

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Jeg hadde Bayliner 275 med merc 2,8 dieselen (200hk), riktignok kun et år. Veldig bra båt! Trygg og komfortabel i sjøen. Den er 2,89m bred og plassutnyttelsen er fantastisk bra! Min var norskkjøpt med baugpropell og dieselvarmer, noe som i mine øyne er viktig utstyr. Den har jo litt "plast-følelse" over interiør, men det er godt sammenskrudd.

Av negative ting kan motorens størrelse nevnes. Den marsjer på ca. 20knop. Motoren er nok et knepp for liten, spesiellt med fulle tanker og ferielast.

Legg merke til om det er den fæle originale amerikanske kalesjen som er på. En ny formsydd i "norsk" kvalitet drar fort avgårde endel båtlapper.

Forbruket er snillt.

Servicekostnader:

Her var jeg max uheldig. Selv om jeg kjøpte den nyservet (et annet sted i landet), viste det seg året etterpå når jeg skulle ta service at knutebelgen hadde lekt og reparasjonskostnadene ble vel 33-34båtpenger (inkl.service).

Link to post

Ok. Hvorfor bytta du etter et år bare?

 

Denne har wallasvarmer på lampeolje tror jeg det var. Fungerer det greit også?

 

Regner nok med at motoren er litt knapp. Men det ser ut som de fleste 275 leveres med denne dieselen, så det går vel. så lenge den planer uten å sende folk fram og bak i båten osv. Den planer vel greit uten å tyne motoren veldig?

 

Liker godt layouten i denne båten. Slipper å legge ned bordet hver natt i båten. Mye plass!

 

Hvor bred båtplass trenger denne Evt? Holder 3,5? Har 3 i dag..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Forbauses litt når jeg leser her at de som snakker "på vegne" av diesel får lov til å stå uimotsagt. Diesel er flott det, men det brenner akkurat like ofte som bensin, kostnaden ved kjøp av en båt med dieselmotor er gjerne 50 000- 100 000 kr mer enn tilsvarende bensin, vedlikeholdskostnader er høyere og kostnaden ved havari er høyere. Dvs - man skal kjøre vanvittig mye før totalregneskapet er fornuftig. Ikke er det nødvendigvis tryggere heller.

@glalaks, kjøp en båt hvor du får godfølelsen for vedlikeholdet, det er der de virkelige kostnadene med båt ligger.

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

Ville gjerne hatt baugpropell ja.. Spesielt med tanke på at jeg har en tricky båtplass i elv med mye strøm. Men alt går jo med god tid. Jeg er litt spent på det også med så tung båt. Når jeg legger til alene driver jo båten ned i strømmen.. Den gamle holder jeg greit med håndkraft, men hva med 3 tonn? Går det greit eller har jeg ikke sjans? Jeg er over gjennomsnittet sterk(tror jeg)men 3 tonn er mye..

Jeg liker å ligge i ferskvann pga at det meste jeg leser om når det gjelder drev og kostnader ofte har en sammenheng med saltvann..

 

Godfølelsen får jeg nok uansett, men også skepsisen med drev når jeg leser om alt som kan gå galt med det. Jeg tenker at jeg kjøper noe som forhåpentligvis skal fungere, så får vi heller ta smellen om den kommer.

 

Hvor ille er de amerikanske kalesjene? Er de tette og greie, men litt kompliserte eller er de utette og dårlige?

Med begrenset budsjett må man dessverre vike på enkelte ting.

 

Jeg er ikke helt skremt av bensinkostnader, og hadde jeg bodd midt i skjærgården så hadde jeg nok vurdert bensin enda mere. Vi får se. Får som nevnt her mye billigere båt med bensin. Også med mere power, som er kjekt.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Vi (2 voksne, 2 barn og 1 hund) hadde en Rinker 260 med D3-190 og var storfornøyd med båten, men motoren ble dessverre pittelitt for liten med litt stasj/ferielast. Jeg måtte derfor softwaretune fra 190 hk til 210 hk og med den tuningen ble motoren perfekt til båten.  Da gikk den på plan uansett hvor mye vi fylte i båten.

 

For all del, IKKE kjøp en 260 EC uten baugpropell. De er vanvittig lett i baugen, så de snurrer rundt 180 grader med et lite vindpust.  Om det er båter som er nødvendig å ha baugpropell på, så er det disse båtene. 

 

 

Link to post

OK. Så de tåler greit chipping? Er alle d3 like teknisk, bare med forskjellig effekt?

 

Hvordan er motorene ellers? D3 mot d4? Lik på støy og sånn?

 

Ja har skjønt at baugpropell er viktig, og vil ha det. Overraskende mange som ikke har det, eller har det ettermontert..

 

Er skrogene relativt like i forhold til sjøegenskaper? Er noen flatere enn andre? Vi drar nok uansett sjelden ut på tur i dårlig vær med båten, men man vet jo aldri.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

@glalaks.   Jeg personlig tror motoren fint tåler en effektøkning på 10-15% gjennom softwaretuning.   Jeg fikk ikke høyere turtall og dermed heller ikke noe særlig fartsøkning (Noe som heller ikke var målet)., men jeg fikk litt høyere dreiemoment i riktig turtallsområde til å få båten på plan. 

 

Uten tuning og med litt last i båten kunne jeg bruke 1.5 minutt med spaken i bånn for å få den i plan og 2900 rpm.  Jeg kunne høre at motoren hadde det veldig "vondt" og sleit skikkelig disse 90 sekundene.  Med litt motvind måtte jeg noen ganger snu båten med vinden for å få den i plan.

 

Med tuning så gikk det ikke mer enn 10-15 sekunder å få båten opp i plan og i marsjfart (2900 rpm)

 

Om du velger tuning, så velg en skikkelig "software tuning" på ECU'en og ikke en slik tuningbox man kobler på motoren.

 

D3 motorene kommer originalt i versjoner fra 110 til 220 hk. Dønn like motorer.  

Link to post
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

@glalaks. Jeg personlig tror motoren fint tåler en effektøkning på 10-15% gjennom softwaretuning. Jeg fikk ikke høyere turtall og dermed heller ikke noe særlig fartsøkning (Noe som heller ikke var målet)., men jeg fikk litt høyere dreiemoment i riktig turtallsområde til å få båten på plan.

 

Uten tuning og med litt last i båten kunne jeg bruke 1.5 minutt med spaken i bånn for å få den i plan og 2900 rpm. Jeg kunne høre at motoren hadde det veldig "vondt" og sleit skikkelig disse 90 sekundene. Med litt motvind måtte jeg noen ganger snu båten med vinden for å få den i plan.

 

Med tuning så gikk det ikke mer enn 10-15 sekunder å få båten opp i plan og i marsjfart (2900 rpm)

 

Om du velger tuning, så velg en skikkelig "software tuning" på ECU'en og ikke en slik tuningbox man kobler på motoren.

 

D3 motorene kommer originalt i versjoner fra 110 til 220 hk. Dønn like motorer.

Når man først kommer i plan, er 190 hesteren ok da? Holder den en ok marsjfart uten å måtte tynes hardt?

Det er vel å komme i plan som er kritisk?

 

 

Etter å ha sett på finn en stund har jeg landet på at jeg hovedsakelig ønsker en rinker 260.

Men glastron 269, bayliner og andre er også fortsatt aktuelle.

Planen er å selge min båt i høst(hvis noen vil kjøpe den) og se etter ny gjennom vinteren og utover våren. Ikke stresse.

 

Synes det ser ut som rinker har en bra kalesjeløsning sammen med targabøylen, og det er jo bra.

 

Er det noen andre synspunkter? Noe spesielt jeg bør styre unna?

 

Ligger en knallfin rinker ute nå med sort skrog og mye nytt utstyr, men ikke baugpropell. Synes sort med sort kalesje var pent!

Redigert av glalaks (see edit history)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
  • 1 måned senere...

Denne tråden har tatt en brå vending. Etter sommerferien uten å ha vært i båten, har vi revurdert ny båt. Det værste er at jeg sitter å ser på campingvogn istede. Litt skremmende igrunn.

 

Dessverre har flere av våre venner denne merkelige interessen, så jeg tenkte det kunne være greit å prøve. Dessuten kan jeg kjøpe en relativt grei vogn+gummijolle med motor til campingferien+ ny hyttebåt og fortsatt spare penger;) føles feil men det vurderes nå. Beholder så klart skibsplasten om dette blir tilfellet...

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...