Jump to content

Edit History

WithVital

WithVital

Lager sveitserost av dørken helt bakerst ved akterspeilet for å få litt sirkulasjon under tørkingen. Skruene fra en giver forrige eier satte på har gått tvers igjennom akterspeilet og inn i skummet akter på styrbord side. Har gått veldig fort å tørke alt foran brønn etter jeg tok ut de tre store 20x60-hullene, men akter er babord kun halvtørr (19-30%) imens styrbord fortsatt er "OL" (tror det er "over 60%).

 

dorken_005.jpg.d9bb60c5694031fcf48fc8745cf0318a.jpg

 

Godt å finne en logikk i fukten, og lukten. Lukten er nesten borte nå i alle hull. Lukter mest nyskåret x-finer takket være BT byggtørker på "medium" (1200w?) og kanskje viktigere en luftavfukter tilsvarende Maeco DDL8-eller12-eller-hva-den-nå-heter (Elkjop - Sandstrøm).

 

dorken_006.jpg.a9eed3a10a8816ad10a2b5aa8c8d5cd6.jpg

 

Nå har jeg nesten blottlagt alt inntil akterspeilet, så jeg vurderer å gå for "vanlig" forsterking med X-finer som jeg laminerer tre lag rundt og feller inn helt ned til skrog. Lensebrønnen må jeg også fikse litt på, men må vente til alt er ordentlig tørt.

 

I mellomtiden har jeg "rettet opp" det stakkars ytre laminatet på akterspeilet som fikk gjennomgå da jeg bøyde x-fineren og innerlaminatet i akterspeilet fra ytterlaminatet. ble noe sprekker som viste seg å bare være i epoxylagene. Slipte godt ned og sparklet et godt lag vått-i-vått.

 

dorken_007.jpg.abe999eb54d75543d4826be64d962e3f.jpg

 

Har aldri skjønt poenget med "bunnproppen" bak i lensebrønnen, så i mangel av smartere løsning tok jeg den ut og tettet hullet sammen med det ganle lensehullet fra motorbrønnen.


Ettersom det har vært så mye hull opp igjennom i akterspeilet, tenkte jeg det var greit å trippelsikre meg med litt ekstra epoxy.

 

Så er det bare å vente på at x-fineren tørker på styrbord side akter og forsterke og fortsette med "stringerting".

 

 

WithVital

WithVital

Lager sveitserost av dørken helt bakerst ved akterspeilet for å få litt sirkulasjon under tørkingen. Skruene fra en giver forrige eier satte på har gått tvers igjennom akterspeilet og inn i skummet akter på styrbord side. Har gått veldig fort å tørke alt foran brønn etter de tre store 20x60-hullene, men akter er babort halvtørr (19-30%) imens styrbord fortsatt er "OL" (tror det er "over 60%).

 

dorken_005.jpg.d9bb60c5694031fcf48fc8745cf0318a.jpg

 

Godt å finne en logikk i fukten, og lukten. Lukten er nesten borte nå i alle hull. Lukter mest nyskåret x-finer takket være BT byggtørker på "medium" (1200w?) og kanskje viktigere en luftavfukter tilsvarende Maeco DDL8-eller12-eller-hva-den-nå-heter.

 

dorken_006.jpg.a9eed3a10a8816ad10a2b5aa8c8d5cd6.jpg

 

Nå har jeg nesten blottlagt alt inntil akterspeilet, så jeg vurderer å gå for "vanlig" forsterking med X-finer som jeg laminerer tre lag rundt og feller inn helt ned til skrogundersiden. Lenserønnen må jeg også fikse litt på, men må vente til alt er ordentlig tørt.

 

I mellomtiden har jeg "rettet opp" det stakkars ytre laminatet på akterspeilet som fikk gjennomgå da jeg bøyde x-fineren og innerlaminatet i akterspeilet fra hverandre. ble noe sprekker som viste seg å bare være i epoxylagene. Slipte godt ned og sparklet et godt lag vått-i-vått.

 

dorken_007.jpg.abe999eb54d75543d4826be64d962e3f.jpg

Har aldri skjønt poenget med "bunnproppen" bak i lensebrønnen. I mangel av smartere løsning tok jeg den ut og den er også tettet sammen med det ganle lensehullet fra motorbrønnen.
Ettersom det har vært så mye hull opp igjennom i akterspeilet, tenkte jeg det var greit å trippelsikre meg med litt ekstra epoxy...

 

Så er det bare å vente på at x-fineren tørker på styrbord side akter og forsterke og fortsette med "stringerting".

 

 

WithVital

WithVital

Lager sveitserost av dørken helt bakerst ved akterspeilet for å få litt sirkulasjon under tørkingen. Skruene fra en giver forrige eier satte på har gått tvers igjennom akterspeilet og inn i skummet akter på styrbord side. Har gått veldig fort å tørke alt foran brønn etter de tre store 20x60-hullene, men akter er babort halvtørr (19-30%) imens styrbord fortsatt er "OL" (tror det er "over 60%).

 

dorken_005.jpg.d9bb60c5694031fcf48fc8745cf0318a.jpg

 

Godt å finne en logikk i fukten, og lukten. Lukten er nesten borte nå i alle hull. Lukter mest nyskåret x-finer takket være BT byggtørker på "medium" (1200w?) og kanskje viktigere en luftavfukter tilsvarende Maeco DDL8-eller12-eller-hva-den-nå-heter.

 

dorken_006.jpg.a9eed3a10a8816ad10a2b5aa8c8d5cd6.jpg

 

Nå har jeg nesten blottlagt alt inntil akterspeilet, så jeg vurderer å gå for "vanlig" forsterking med X-finer som jeg laminerer tre lag rundt og feller inn helt ned til skrogundersiden. Lenserønnen må jeg også fikse litt på, men må vente til alt er ordentlig tørt.

 

I mellomtiden har jeg "rettet opp" det stakkars ytre laminatet på akterspeilet som fikk gjennomgå da jeg bøyde x-fineren og innerlaminatet i akterspeilet fra hverandre. ble noe sprekker som viste seg å bare være i epoxylagene. Slipte godt ned og sparklet et godt lag vått-i-vått.

 

dorken_007.jpg.abe999eb54d75543d4826be64d962e3f.jpg

 

Så er det bare å vente på at x-fineren tørker på styrbord side akter og forsterke og fortsette med "stringerting".

 

 



×
×
  • Create New...