Jump to content

Edit History

WithVital

WithVital

da Cali skrev for 8 timer siden:

Hei

Akterspeilet er 100% i orden:-) 0 vann men massivt:-) Noen gikk amok med glassfiber og duk....

 

Har ingen problem med å komme i plan uavhengig hvor mange i båten, men syns den går vel fort ut av plan..

Kan skyldes at jeg ikke får tilta motoren nok inn også, kavitasjonsplate er ikke helt i vater med bunn kjøl...

 

Kom også i plan med 10hk Yamaha, men da med kun meg oppi.

Nytt særs massivt akterspeil, 40 hk Evinrude, batteri, oljetank og bensintank plassert helt bakerst blir nok for mye av det gode for with'en. Liker ikke at den sægger. Maling blå/hvit ble noe feil også, gir nok et visuelt forsterket inntrykk av at båten er baktung...

 

Skummet jeg tok ut veide nær 0 kg! Finner i dørk var noe fuktig riktignok, men ikke spes tung. Nederste ca 1-2 cm av skum var omdannet til hard masse, ser vel det på bilder.

 

Skummet mitt har også en hard hinne nederst. Mer 2mm på min, og jeg vet ikke om det er en reaksjon på fukt eller kanskje på at skum er sprøytet inn på ikke ferdigherdet polyester.

 

Jeg skjønner godt det med å dobbelsikre seg når man plaster og heller bruke litt for mye. Ser at de som er ordentlig drevne (og har "verksteder" egnet til langvarige lamineringsprosjekter) får til å utnytte styrken i glassfiberlaminat ordentlig og sverger til at plater og fyll kun er "distansemateriell" i en teknisk struktur. 

Det er ikke så lett å få utnyttet laminatets egenskaper til fulle (og til båt) uten "inneforhold", og det er (ihvertfall for meg) uvant å tenke "distansemateriell" fremfor sånn jeg er vant til å tenke laminering ifm ski, kniver og bue-lemmer (som i pil og bue). I mitt hode er laminering noe jeg har brukt for å kombinere egenskapene til to eller flere forskjellige materialer for å få en gitt egenskap (eller bare pynt). Hardt tre på den ene siden og fleksibelt på den andre f.eks. Stiv kjerne med forskjellige strekkfaste materialer over og under osv. X-finer er i min verden allerede et laminat, bare at det ikke er plast. Det har en egen styrke pga kombinasjonen av materialer som er laminert i enten forskjellige "retninger" og / eller med forkjellig tresorter. Jeg sliter med å blindt bifalle at x-finer kun er distansemateriell, men jeg er skjønner jo at x-fineren får ekstra egenskaper hvis det legges laminat utenpå :)

 

Jeg prøver å venne meg til å tenke "Divinycell" / distansemateriell, men ramler stadig innom at jeg tenker det er en ørliten risiko ved disse "nymotens greiene". Jeg skjøner at det er godt nok i massevis, men jeg er mer komfortabel med å utelukke at svikt i laminatet, distansematerialet eller annet pga. et nålestort hull kan ødelegge "alt". Og det er nok her en med mer erfaring (og "inneverksted") kan være tryggere. For meg er Divinycell og ikke noe annet enn glassfiber like magisk som å sveise noe gasstett omtrent :)

 

Alle skissene mine ender med noe ekstra styrke fra ekstra materialer med egen styrke. Eksempelvis tegner jeg inn U-profiler i aluminium på toppen av stringere og slikt, men det er mulig det er en skavank jeg har som kan gå over :)

 

-og så har jeg ikke budsjett til Divinycell da... -må ta til takke med det jeg allerede har i garasjen eller kan frakte på scooter ;)

 

Sitat

 

Helt riktig med løft av "innerliner", jeg har for så vidt fantasert om mye rart, f.eks kutte bort panser å bruke arealet foran vindskjerm til sittegruppe med tilgang fra luke i midt vindskjerm. Har også drodlet med å løfte vindskjerm, bygge fast tak over førerposisjon etc.

 

Å kutte dekk driver jeg fortsatt å fantaserer om. Gjerne ikke bort, men bare løst og roterbart så jeg kan "flippe" det opp-ned rundt en akse fra baug til midt på dash, og bruke "bowriderplassen" som sitter fast på undersiden av dekk til fiskeposisjon ;)

 

Sitat

Heldigvis har aldri vinkelsliper kommet i arbeid vedr dette, vil jo ødelegge hele skipet. Men å løfte innerliner er i gata en oppgradering som burde vært der allerede fra start av tenker jeg, stå på - vi følger i spenning:-)

 

Jeg har vinkelsliper som Edward saksehånd har sakser. Og så er det så mange av disse skrogene der ute at det alltids er mulig å sette i original stand et eksemplar senere hvis man vil. Kapp i vei sier nå jeg (hvis ikke du heller vil bruke båten da.. :)

 

Sitat

PS!

Ser nå at du setter igjen deler av dørken, den forenkler jo ditt arbeid. For min del vil jeg legge ut noen runder med matte i bunnen, har jo noen sår og slitasjeskader fra før av - hullet jeg fikk nylig er jo også et moment,, Greit med noen lag med forsterkning tenker jeg på vanlig konservativt vis:-).

 

Det jeg fundere mest på ifm mitt prosjekt er hvor mange og i hvilket "mønster" jeg skal bygge stringere etc. Det blir vel å hoppe i det etter hvert, tipper da det blir massivt det å. Fort at en blir litt konservativ når man skal prosjektere/designe helt uten nødvendig bakgrunnskunnskaper tilhørende faget, men moro er det

 

Ja moro er det. Og veldig lærerikt. (Og hjernetrim :) -jeg tror det egentlig er lurt å plaste litt i bunn før stringere, og det er en av grunnene til at jeg ikke vet om jeg vil bruke utfresingen av dørk sånn jeg har startet uten å ta ut alt. Jeg vil ikke ha Epoxy på innsiden av bunnen ettersom jeg har det på utsiden. Jeg må nok på med Polyester hvis jeg skal plaste for å sikre at jeg har et laminat som kan puste en vei og ikke fanger polyester i epoxy og får samme effekt som "skum i polyester".

Jeg skal ha litt stor motor også, og ser at "lingebåter" ofte blir forsterket rett fra akterspeilet og til baug med hele stringere og hevet lensebrønn. I tillegg til noe de kaller "kjølpinne" som er en ytterligere forsterking av "akterspeilet" egentlig (og kjøl akter så klart). Vet ikke om man slipper unna "kneplater" ved å forsterke som med "kjølpinne" / "en enkelt "kneplate" under lensebrønn")...

 

WithVital

WithVital

da Cali skrev for 7 timer siden:

Hei

Akterspeilet er 100% i orden:-) 0 vann men massivt:-) Noen gikk amok med glassfiber og duk....

 

Har ingen problem med å komme i plan uavhengig hvor mange i båten, men syns den går vel fort ut av plan..

Kan skyldes at jeg ikke får tilta motoren nok inn også, kavitasjonsplate er ikke helt i vater med bunn kjøl...

 

Kom også i plan med 10hk Yamaha, men da med kun meg oppi.

Nytt særs massivt akterspeil, 40 hk Evinrude, batteri, oljetank og bensintank plassert helt bakerst blir nok for mye av det gode for with'en. Liker ikke at den sægger. Maling blå/hvit ble noe feil også, gir nok et visuelt forsterket inntrykk av at båten er baktung...

 

Skummet jeg tok ut veide nær 0 kg! Finner i dørk var noe fuktig riktignok, men ikke spes tung. Nederste ca 1-2 cm av skum var omdannet til hard masse, ser vel det på bilder.

 

Skummet mitt har også en hard hinne nederst. Mer 2mm på min, og jeg vet ikke om det er en reaksjon på fukt eller kanskje på at skum er sprøytet inn på ikke ferdigherdet polyester.

 

Jeg skjønner godt det med å dobbelsikre seg når man plaster og heller bruke litt for mye. Ser at de som er ordentlig drevne (og har "verksteder" egnet til langvarige lamineringsprosjekter) får til å utnytte styrken i glassfiberlaminat ordentlig og sverger til at plater og fyll kun er "distansemateriell" i en teknisk struktur. 

Det er ikke så lett å få utnyttet laminatets egenskaper til fulle (og til båt) uten "inneforhold", og det er (ihvertfall for meg) uvant å tenke "distansemateriell" fremfor sånn jeg er vant til å tenke laminering ifm ski, kniver og bue-lemmer (som i pil og bue). I mitt hode er laminering noe jeg har brukt for å kombinere egenskapene til to eller flere forskjellige materialer for å få en gitt egenskap (eller bare pynt). Hardt tre på den ene siden og fleksibelt på den andre f.eks. Stiv kjerne med forskjellige strekkfaste materialer over og under osv. X-finer er i min verden allerede et laminat, bare at det ikke er plast. Det har en egen styrke pga kombinasjonen av materialer som er laminert i enten forskjellige "retninger" og / eller med forkjellig tresorter. Jeg sliter med å blindt bifalle at x-finer kun er distansemateriell, men jeg er skjønner jo at x-fineren får ekstra egenskaper hvis det legges laminat utenpå :)

 

Jeg prøver å venne meg til å tenke "Divinycell" / distansemateriell, men ramler stadig innom at jeg tenker det er en ørliten risiko ved disse "nymotens greiene". Jeg skjøner at det er godt nok i massevis, men jeg er mer komfortabel med å utelukke at svikt i laminatet, distansematerialet eller annet pga. et nålestort hull kan ødelegge "alt". Og det er nok her en med mer erfaring (og "inneverksted") kan være tryggere. For meg er Divinycell og ikke noe annet enn glassfiber like magisk som å sveise noe gasstett omtrent :)

 

Alle skissene mine ender med noe ekstra styrke fra ekstra materialer med egen styrke. Eksempelvis tegner jeg inn U-profiler i aluminium på toppen av stringere og slikt, men det er mulig det er en skavank jeg har som kan gå over :)

 

-og så har jeg ikke budsjett til Divinycell da... -må ta til takke med det jeg allerede har i garasjen eller kan frakte på scooter ;)

 

da Cali skrev for 7 timer siden:

 

Helt riktig med løft av "innerliner", jeg har for så vidt fantasert om mye rart, f.eks kutte bort panser å bruke arealet foran vindskjerm til sittegruppe med tilgang fra luke i midt vindskjerm. Har også drodlet med å løfte vindskjerm, bygge fast tak over førerposisjon etc.

 

Å kutte dekk driver jeg fortsatt å fantaserer om. Gjerne ikke bort, men bare løst og roterbart så jeg kan "flippe" det opp-ned rundt en akse fra baug til midt på dash, og bruke "bowriderplassen" som sitter fast på undersiden av dekk til fiskeposisjon ;)

 

da Cali skrev for 7 timer siden:

Heldigvis har aldri vinkelsliper kommet i arbeid vedr dette, vil jo ødelegge hele skipet. Men å løfte innerliner er i gata en oppgradering som burde vært der allerede fra start av tenker jeg, stå på - vi følger i spenning:-)

 

Jeg har vinkelsliper som Edward saksehånd har sakser. Og så er det så mange av disse skrogene der ute at det alltids er mulig å sette i original stand et eksemplar senere hvis man vil. Kapp i vei sier nå jeg :)

 

da Cali skrev for 7 timer siden:

PS!

Ser nå at du setter igjen deler av dørken, den forenkler jo ditt arbeid. For min del vil jeg legge ut noen runder med matte i bunnen, har jo noen sår og slitasjeskader fra før av - hullet jeg fikk nylig er jo også et moment,, Greit med noen lag med forsterkning tenker jeg på vanlig konservativt vis:-).

 

Det jeg fundere mest på ifm mitt prosjekt er hvor mange og i hvilket "mønster" jeg skal bygge stringere etc. Det blir vel å hoppe i det etter hvert, tipper da det blir massivt det å. Fort at en blir litt konservativ når man skal prosjektere/designe helt uten nødvendig bakgrunnskunnskaper tilhørende faget, men moro er det

 

Ja moro er det. Og veldig lærerikt. (Og hjernetrim :) -jeg tror det egentlig er lurt å plaste litt i bunn før stringere, og det er en av grunnene til at jeg ikke vet om jeg vil bruke utfresingen av dørk sånn jeg har startet uten å ta ut alt. Jeg vil ikke ha Epoxy på innsiden av bunnen ettersom jeg har det på utsiden. Jeg må nok på med Polyester hvis jeg skal plaste for å sikre at jeg har et laminat som kan puste en vei og ikke fanger polyester i epoxy og får samme effekt som "skum i polyester".

Jeg skal ha litt stor motor også, og ser at "lingebåter" ofte blir forsterket rett fra akterspeilet og til baug med hele stringere og hevet lensebrønn. I tillegg til noe de kaller "kjølpinne" som er en ytterligere forsterking av "akterspeilet" egentlig (og kjøl akter så klart). Vet ikke om man slipper unna "kneplater" ved å forsterke som med "kjølpinne" / "en enkelt "kneplate" under lensebrønn")...

 



×
×
  • Create New...