Jump to content

Edit History

WithVital

WithVital

Har en plan for hvordan omtrent jeg skal gjenbruke dørken hvis den lar seg demontere så lett som jeg tror og ikke er skadet på noe vis. Vil forsterke med langsgående stringere og to tverrgående (mest for å holde dørkestykkene fullstendig fast) pluss felle ned rom og forsterke akterspeil / lage ny lensebrønnløsning.
Tror ikke jeg hever dørken nå. Det må opp 15-20cm akter for at det skal være noe vits i å lage den selvlensende, og det blir både dyrt, mer komplisert enn jeg liker og tidkrevende. Ihvertfall i forhold til om jeg klarer å "bruke det jeg har".

Kan alltids heve dørk senere hvis det skulle bli penger til overs en gang :)

 

Laminatet i skroget er ganske tynt etter min mening. Der jeg sjekket (omtrent midt under dashbord 40-50cm fra kjølen) var det bare 3-5mm. Jeg tror skumkonstruksjonen har gjort det mulig å lage et mer fleksibelt skrog enn det som ellers er mulig. Harde stringere på litt ekstra fleksibelt laminat, vil jeg helst unngå, og da må jeg enten stive av hele skroget fra innsiden med duk og polyester, legge "halve rør" oppå hver eneste "bunnplanke" langsetter, eller altså beholde "skumløsning". Alternativt måtte jeg hatt "mange stringere" eller noe annet med mange langsgående forsterkninger, men da er nok skumgjenbruk enklere.

doerk_stringere_topview1.png.8b5f4e2610610fed8174b41c42626ac1.png

Kneplatene (og akterspeil) tar opp brorparten av trekkreftene fra motor i øvre festene. Stringere og lensebrønn (og akterspeil) tar brorparten av skyvekreftene fra nedre motorfester. Motorbrønn lamineres til kneplatene så hele de siste ca 90-120 cm av skrog og innerliner blir en hard og sterk konstruksjon.

 

Jeg har tegnet inn seks individuelle "skumstykker". Dette er hele stykker av dørken (inkl. x-finer og laminatet oppå) som jeg vil prøve å sage og skjære ut i hele deler for deretter å feste ned igjen i bunn og stringere etter stringere er på plass.

Tomme rom i dørken blir enten lukedekket eller får x-finer over, men ikke skum inni. Blir et slags kjølsvin som kan renses, tørkes, luftes og lenses hvis behov.
 

WithVital

WithVital

Har en plan for hvordan omtrent jeg skal gjenbruke dørken hvis den lar seg demontere så lett som jeg tror og ikke er skadet på noe vis. Vil forsterke med langsgående stringere og to tverrgående (mest for å holde dørkestykkene fullstendig fast) pluss felle ned rom og forsterke akterspeil / lage ny lensebrønnløsning.
Tror ikke jeg hever dørken nå. Det må opp 15-20cm akter for at det skal være noe vits i å lage den selvlensende, og det blir både dyrt, mer komplisert enn jeg liker og tidkrevende. Ihvertfall i forhold til om jeg klarer å "bruke det jeg har".

Kan alltids heve dørk senere hvis det skulle bli penger til overs en gang :)

 

Laminatet i skroget er ganske tynt etter min mening. Der jeg sjekket (omtrent midt under dashbord 40-50cm fra kjølen) var det bare 3-5mm. Jeg tror skumkonstruksjonen har gjort det mulig å lage et mer fleksibelt skrog enn det som ellers er mulig. Harde stringere på litt ekstra fleksibelt laminat, vil jeg helst unngå, og da må jeg enten stive av hele skroget fra innsiden med duk og polyester, legge "halve rør" oppå hver eneste "bunnplanke" langsetter, eller altså beholde "skumløsning". Alternativt måtte jeg hatt "mange stringere" eller noe annet med mange langsgående forsterkninger, men da er nok skumgjenbruk enklere.

doerk_stringere_topview.png.599957a390e09e4d94b7fff414dd8184.png

Kneplatene tar opp brorparten av trekkreftene fra motor i øvre festene. Stringere og lensebrønn tar brorparten av skyvekreftene fra nedre motorfester. Motorbrønn lamineres til kneplatene så hele de siste ca 90-120 cm av skrog og innerliner blir en hard og sterk konstruksjon.

 

Jeg har tegnet inn seks individuelle "skumstykker". Dette er hele stykker av dørken (inkl. x-finer og laminatet oppå) som jeg vil prøve å sage og skjære ut i hele deler for deretter å feste ned igjen i bunn og stringere etter stringere er på plass.

Tomme rom i dørken blir enten lukedekket eller får x-finer over, men ikke skum inni. Blir et slags kjølsvin som kan renses, tørkes, luftes og lenses hvis behov.
 

WithVital

WithVital

Har en plan for hvordan omtrent jeg skal gjenbruke dørken hvis den lar seg demontere så lett som jeg tror og ikke er skadet på noe vis. Vil forsterke med langsgående stringere og to tverrgående (mest for å holde dørkestykkene fullstendig fast) pluss felle ned rom og forsterke akterspeil / lage ny lensebrønnløsning.
Tror ikke jeg hever dørken nå. Det må opp 15-20cm akter for at det skal være noe vits i å lage den selvlensende, og det blir både dyrt, mer komplisert enn jeg liker og tidkrevende. Ihvertfall i forhold til om jeg klarer å "bruke det jeg har".

Kan alltids heve dørk senere hvis det skulle bli penger til overs en gang :)

doerk_stringere_topview.png.599957a390e09e4d94b7fff414dd8184.png

Kneplatene tar opp brorparten av trekkreftene fra motor i øvre festene. Stringere og lensebrønn tar brorparten av skyvekreftene fra nedre motorfester. Motorbrønn lamineres til kneplatene så hele de siste ca 90-120 cm av skrog og innerliner blir en hard og sterk konstruksjon.

 

Jeg har tegnet inn seks individuelle "skumstykker". Dette er hele stykker av dørken (inkl. x-finer og laminatet oppå) som jeg vil prøve å sage og skjære ut i hele deler for deretter å feste ned igjen i bunn og stringere etter stringere er på plass.

Tomme rom i dørken blir enten lukedekket eller får x-finer over, men ikke skum inni. Blir et slags kjølsvin som kan renses, tørkes, luftes og lenses hvis behov.
 

WithVital

WithVital

Har en plan for hvordan omtrent jeg skal gjenbruke dørken hvis den lar seg demontere så lett som jeg tror og ikke er skadet på noe vis. Vil forsterke med langsgående stringere og to tverrgående (mest for å holde dørkestykkene fullstendig fast) pluss felle ned rom og forsterke akterspeil / lage ny lensebrønnløsning.
Tror ikke jeg hever dørken nå. Det må opp 15-20cm akter for at det skal være noe vits i å lage den selvlensende, og det blir både dyrt, mer komplisert enn jeg liker og tidkrevende. Ihvertfall i forhold til om jeg klarer å "bruke det jeg har".

Kan alltids heve dørk senere hvis det skulle bli penger til overs en gang :)

doerk_stringere_topview.png.599957a390e09e4d94b7fff414dd8184.png

Kneplatene tar opp brorparten av trekkreftene fra motor i øvre festene. Stringere og lensebrønn tar brorparten av skyvekreftene fra nedre motorfester. Motorbrønn lamineres til kneplatene så hele de siste ca 90-120 cm av skrog og innerliner blir en hard og sterk konstruksjon.
 



×
×
  • Create New...