Jump to content

Edit History

WithVital

WithVital

Lurer på hvordan jeg skal lage kneplatene. Har hele tiden tenkt at de skal henge fast i akterspeil, dørk og stringere, og undersiden av motorbrønn. Nå er jeg ikke sikker på om det er overkill å feste dem i undersiden av brønn? Kan jeg komme til å gjøre det for stivt sånn at strekkrefter blir flyttet til et sted jeg ikke vil ha dem? Hvis de ikke er festet til undersiden av brønn gir det rom for noe flex imellom brønn (innerliner) og akterspeil / stringere (skrog).

 

Opprinnelig (uten kneplater opp til brønn) er det nok rom for godt med fleks bak her. F,eks kan man komprimere båten fra sidene, og innerliner vil bli tvunget litt opp fra skrog / bunn. Tilsvarende kan man komprimere ovenfra og underfra, og skrogsidene vil bule litt ut samtidig som distansen mellom innerliner og skrog vil bli litt mindre...

 

Noen som har lyst til å dele tanker om hvorvidt de siste 60 cm av denne båten skal være fullstendig "død" eller kunne flekse litt? Kan jeg ha rett i at skroget er designet til å flekse litt helt akter og at kneplater opp til brønn kan være dumt?

 

kneplateoverkill.jpg.879d194c4f8500447c20d00b79975a36.jpg

Jeg tenker at A gir rom for litt fleks mellom innerliner og skrog. B låser fleks og flytter den nok til et annet sted (kanskje rett foran motorbrønn i innerliner). Det blir i mitt hode ihvertfall en statisk (eller blir det kinetisk tro) energi ett eller annet sted som jeg tenker kanskje jeg ikke vil ha i dette skroget. Ikke minst blir det store krefter som vil rive løs fremre del av kneplatefestet under brønnen...

 

 

 

 

WithVital

WithVital

Lurer på hvordan jeg skal lage kneplatene. Har hele tiden tenkt at de skal henge fast i akterspeil, dørk og stringere, og undersiden av motorbrønn. Nå er jeg ikke sikker på om det er overkill å feste dem i undersiden av brønn? Kan jeg komme til å gjøre det for stivt sånn at strekkrefter blir flyttet til et sted jeg ikke vil ha dem? Hvis de ikke er festet til undersiden av brønn gir det rom for noe flex imellom brønn (innerliner) og akterspeil / stringere (skrog).

 

Opprinnelig (uten kneplater opp til brønn) er det nok rom for godt med fleks bak her. F,eks kan man komprimere båten fra sidene, og innerliner vil bli tvunget litt opp fra skrog / bunn. Tilsvarende kan man komprimere ovenfra og underfra, og skrogsidene vil bule litt ut samtidig som distansen mellom innerliner og skrog vil bli litt mindre...

 

Noen som har lyst til å dele tanker om hvorvidt de siste 60 cm av denne båten skal være fullstendig "død" eller kunne flekse litt? Kan jeg ha rett i at skroget er designet til å flekse litt helt akter og at kneplater opp til brønn kan være dumt?

 

kneplateoverkill.jpg.879d194c4f8500447c20d00b79975a36.jpg

Jeg tenker at A gir rom for litt fleks mellom innerliner og skrog. B låser fleks og flytter den nok til et annet sted (kanskje rett foran motorbrønn i innerliner). Det blir i mitt hode ihvertfall en statisk (eller blir det kinetisk tro) energi ett eller annet sted som jeg tenker kanskje jeg ikke vil ha i dette skroget. Ikke minst blir det store krefter som vil rive løs fremre del av festet under brønnen...

 

 

 

 

WithVital

WithVital

Lurer på hvordan jeg skal lage kneplatene. Har hele tiden tenkt at de skal henge fast i akterspeil, dørk og stringere, og undersiden av motorbrønn. Nå er jeg ikke sikker på om det er overkill å feste dem i undersiden av brønn? Kan jeg komme til å gjøre det for stivt sånn at strekkrefter blir flyttet til et sted jeg ikke vil ha dem? Hvis de ikke er festet til undersiden av brønn gir det rom for noe flex imellom brønn (innerliner) og akterspeil / stringere (skrog).

 

Opprinnelig (uten kneplater opp til brønn) er det nok rom for godt med fleks bak her. F,eks kan man komprimere båten fra sidene, og innerliner vil bli tvunget litt opp fra skrog / bunn. Tilsvarende kan man komprimere ovenfra og underfra, og skrogsidene vil bule litt ut samtidig som distansen mellom innerliner og skrog vil bli litt mindre...

 

Noen som har lyst til å dele tanker om hvorvidt de siste 60 cm av denne båten skal være fullstendig "død" eller kunne flekse litt? Kan jeg ha rett i at skroget er designet til å flekse litt helt akter og at kneplater opp til brønn kan være dumt?

 

kneplateoverkill.jpg.879d194c4f8500447c20d00b79975a36.jpg

Jeg tenker at A gir rom for litt fleks mellom innerliner og skrog. B låser fleks og flytter den nok til et annet sted (kanskje rett foran motorbrønn i innerliner). Det blir i mitt hode ihvertfall en statisk (eller blir det kinetisk tro) energi ett eller annet sted som jeg tenker kanskje jeg ikke vil ha i dette skroget.

 

 

 

 

WithVital

WithVital

Lurer på hvordan jeg skal lage kneplatene. Har hele tiden tenkt at de skal henge fast i akterspeil, dørk og stringere, og undersiden av motorbrønn. Nå er jeg ikke sikker på om det er overkill å feste dem i undersiden av brønn? Kan jeg komme til å gjøre det for stivt sånn at strekkrefter blir flyttet til et sted jeg ikke vil ha dem? Hvis de ikke er festet til undersiden av brønn gir det rom for noe flex imellom brønn (innerliner) og akterspeil / stringere (skrog).

 

Opprinnelig (uten kneplater opp til brønn) er det nok rom for godt med fleks bak her. F,eks kan man komprimere båten fra sidene, og innerliner vil bli tvunget litt opp fra skrog / bunn. Tilsvarende kan man komprimere ovenfra og underfra, og skrogsidene vil bule litt ut samtidig som distansen mellom innerliner og skrog vil bli litt mindre...

 

Noen som har lyst til å dele tanker om hvorvidt de siste 60 cm av et skrog skal være fullstendig "dødt" eller kunne flekse litt? Kan jeg ha rett i at skroget er designet til å flekse litt helt akter og at kneplater opp til brønn kan være dumt?

 

kneplateoverkill.jpg.879d194c4f8500447c20d00b79975a36.jpg

Jeg tenker at A gir rom for litt fleks mellom innerliner og skrog. B låser fleks og flytter den nok til et annet sted (kanskje rett foran motorbrønn i innerliner). Det blir i mitt hode ihvertfall en statisk (eller blir det kinetisk tro) energi ett eller annet sted som jeg tenker kanskje jeg ikke vil ha i dette skroget.

 

 

 

 

WithVital

WithVital

Lurer på hvordan jeg skal lage kneplatene. Har hele tiden tenkt at de skal henge fast i akterspeil, dørk og stringere, og undersiden av motorbrønn. Nå er jeg ikke sikker på om det er overkill å feste dem i undersiden av brønn? Kan jeg komme til å gjøre det for stivt sånn at strekkrefter blir flyttet til et sted jeg ikke vil ha dem? Hvis de ikke er festet til undersiden av brønn gir det rom for noe flex imellom brønn (innerliner) og akterspeil / stringere (skrog).

 

Opprinnelig (uten kneplater opp til brønn) er det nok rom for godt med fleks bak her. F,eks kan man komprimere båten fra sidene, og innerliner vil bli tvunget litt opp fra skrog / bunn. Tilsvarende kan man komprimere ovenfra og underfra, og skrogsidene vil bule litt ut samtidig som distansen mellom innerliner og skrog vil bli litt mindre...

 

Noen som har lyst til å dele tanker om hvorvidt de siste 60 cm av et skrog skal være fullstendig "dødt" eller kunne flekse litt? Kan jeg ha rett i at skroget er designet til å flekse litt helt akter og at kneplater opp til brønn kan være dumt?

 

kneplateoverkill.jpg.879d194c4f8500447c20d00b79975a36.jpg

Jeg tenker at A gir rom for litt fleks mellom innerliner og skrog. B låser fleks og flytter den nok til et annet sted (kanskje rett foran motorbrønn i innerliner). Det blir i mitt hode ihvertfall en statisk energi ett eller annet sted som jeg tenker kanskje jeg ikke vil ha i dette skroget.

 

 

 

 



×
×
  • Create New...