Jump to content

Edit History

WithVital

WithVital

Komodo skrev 55 minutter siden:

Makaløs dokumentasjon! Men 1t og 12min ble litt drøyt akkurat nå... Jeg skjønner jo at jeg må skjerpe meg litt med dokumentasjon og detaljer i tråden min når jeg ser de filmene dine :giggle: 

Ser du bruker epoxy og CSM. Pulver eller emolusjon?

Det er pulver - 600g :)

Har brukt emulsjonen fra biltema tidligere (450g), og det ble blytungt og steinhardt. Sikkert pga mengden epoxy den sugde opp. Hadde ikke hatt noe problem med å bruke emulsjone med epoxy til "figurativ" støp eller fyll, men tror det av ukjent grunn ikke egner seg så godt til lag-på-lag laminering. Enten binder ikke epoxy seg så godt til emulsjonen (poly vinyl-basert plast), og / eller så er alle glasstrådene 100 prosent dekket av denne PVx-en og derfor har man bare en masse herdet epoxy med PVx innimellom. Fint som kjerne i så fall mellom vevd duk hvis man vil ha "svakere enn stål, men like tungt omtrent", eller som matriks mellom tre og slikt. Men gir vel ikke glasstyrke hvis man laminerer mange csm-lag til hverandre.

Noen gjorde en test en gang, men de spesifiserer ikke om det var emulsjon eller pulver. Testen er fra 2003 (utelukker det pulver tro?), og den konkluderte med at CSM er helt ok til epoxy (west systems): https://epoxyworks.com/index.php/chopped-strand-mat-and-epoxy/

Tror jeg leste en tilsvarende test fra West Systems en gang, men jeg tror også jeg kan lage mikrosjark så ikke hør på meg ;)

WithVital

WithVital

Komodo skrev 51 minutter siden:

Makaløs dokumentasjon! Men 1t og 12min ble litt drøyt akkurat nå... Jeg skjønner jo at jeg må skjerpe meg litt med dokumentasjon og detaljer i tråden min når jeg ser de filmene dine :giggle: 

Har brukt emulsjonen fra biltema tidligere (450g), og det ble blytungt og steinhardt. Sikkert pga mengden epoxy den sugde opp. Hadde ikke hatt noe problem med å bruke emulsjone med epoxy til "figurativ" støp eller fyll, men tror det av ukjent grunn ikke egner seg så godt til lag-på-lag laminering. Enten binder ikke epoxy seg så godt til emulsjonen (poly vinyl-basert plast), og / eller så er alle glasstrådene 100 prosent dekket av denne PVx-en og derfor har man bare en masse herdet epoxy med PVx innimellom. Fint som kjerne i så fall mellom vevd duk hvis man vil ha "svakere enn stål, men like tungt omtrent", eller som matriks mellom tre og slikt. Men gir vel ikke glasstyrke hvis man laminerer mange csm-lag til hverandre.

Noen gjorde en test en gang, men de spesifiserer ikke om det var emulsjon eller pulver. Testen er fra 2003 (utelukker det pulver tro?), og den konkludere med at CSM er helt ok til epoxy (west systems): https://epoxyworks.com/index.php/chopped-strand-mat-and-epoxy/

Tror jeg leste en tilsvarende test fra West Systems en gang, men jeg tror også jeg kan lage mikrosjark så ikke hør på meg :)

WithVital

WithVital

Komodo skrev 44 minutter siden:

Har brukt emulsjonen fra biltema tidligere (450g), og det ble blytungt og steinhardt. Sikkert pga mengden epoxy den sugde opp. Hadde ikke hatt noe problem med å bruke emulsjone med epoxy til "figurativ" støp eller fyll, men tror det av ukjent grunn ikke egner seg så godt til lag-på-lag laminering. Enten binder ikke epoxy seg så godt til emulsjonen (poly vinyl-basert plast), og / eller så er alle glasstrådene 100 prosent dekker av denne PVx-en og derfor har man bare en masse herdet epoxy med PVx imellom. Fint som kjerne i så fall mellom vevd duk eller som matriks mellom tre og slikt, men gir vel ikke glasstyrke hvis man laminerer mange csm-lag til hverandre.

Kunne brukt hva som helst i mitt prosjekt fordi det ikke egentlig er annet enn erstatning for sparkel :)

WithVital

WithVital

Komodo skrev 44 minutter siden:

Har brukt emulsjonen fra biltema tidligere (450g), og det ble blytungt og steinhardt. Sikkert pga mengden epoxy den sugde opp. Hadde ikke hatt noe problem med å bruke emulsjone med epoxy til "figurativ" støp eller fyll, men tror det av ukjent grunn ikke egner seg så godt til lag-på-lag laminering. Enten binder ikke epoxy seg så godt til emulsjonen (poly vinyl-basert plast), og / eller så er alle glasstrådene 100 prosent dekker av denne PVx-en og derfor har man bare en masse herdet epoxy med PVx imellom. Fint som kjerne i så fall mellom vevd duk eller som matriks mellom tre og slikt tenker jeg, men gir vel ikke glasstyrke hvis man laminerer mange csm-lag til hverandre...

WithVital

WithVital

Komodo skrev 3 minutter siden:

Har brukt emulsjonen fra biltema tidligere (450g), og det ble blytungt og steinhardt. Sikkert pga mengden epoxy den sugde opp. Hadde ikke hatt noe problem med å bruke emulsjone med epoxy til "figurativ" støp eller fyll, men tror det av ukjent grunn ikke egner seg så godt til lag-på-lag laminering. Enten binder ikke epoxy seg så godt til emulsjonen (poly vinyl-basert plast), og / eller så er alle glasstrådene 100 prosent dekker av denne PVx-en og derfor har man bare en masse herdet epoxy med PVx imellom. Fint som kjerne i så fall mellom vevd duk eller som matriks mellom tre og slikt tenker jeg, men gir vel ikke glasstyrke hvis man laminerer mange csm-lag til gverandre...

• Create New...