Jump to content

Edit History

WithVital

WithVital

Stort sett bare masse småpirk nå frem mot kneplater og stringere. Ting skal i vater og passe sammen med nye deler osv. Boret opp motorboltehull etter at jeg hadde justert akterspeil og innerliner og motor (på svinghjulet og kåpedeler) i vater for å ha en referanse innvendig til kneplateutforming. Etter jeg tok av motoren så jeg til min store "glede" at hullene hverken var i vater eller passet den 3D-printede malen min... Vet ikke om det var motoren eller akterspeil eller hjernefis eller hva det var, men vaterlinjen flytter seg hele tiden når båten står på hengeren. Må sjekke den oftere og har montert et vater fast ved akterspeilet.

 

Måtte tette igjen de to hullene på venstre side og tar ut nye etter alt er limt sammen. Av de to på høyre side, har jeg tenkt å beholde det nederste og så er det noen millimetre som må justeres i det øverste.

 

Hullene viser litt av oppbyggingen inne i akterspeilet:

P_20180419_192503.jpg.6f7d2c33a8682c4846910a7249d6522d.jpg

Ikke en treflis å se ;)

 

Etter boring og deretter tetting lagde jeg en liten støperamme oppå akterspeilplata for å få den helt i vater og klar for (må passe godt) i innerlineren:

P_20180420_214942.jpg.9cc6296a49a0e9bad53874870d2dfa04.jpg

Hadde noen gamle aluminium bordben liggende som jeg tok vare på for lenge siden. De er "T"-profiler på 4mm godstykkelse, og de passet fint og er vatret opp begge to før tvingene holder dem på plass...

 

Blandet en glassfibertung sparkel uten fyllstoff og la den nedi etter priming med ren epoxy. La et tynt "glattelag" oppå det igjen av epoxy med collodial silica:

P_20180420_225947.jpg.0dc9dbadcdc748f5896179589ad9514f.jpg

Fristende å helle flytende epoxy oppå for å få "perfekt" overflate, men vil ikke ha ren epoxy uten armering her...

 

Saligheten fikk stå å herde tre timer i 15-ish grader før jeg tok av aluminiumsforskalingen:

P_20180420_231334.jpg.f1c314eb402dc06bb1fbb651c6df135a.jpg

Måtte opp klokka 02.15 og ta av aluminiumen. Ville ikke fått det av etter herding...

 

 

P_20180421_110540.jpg.8f6311fb1a7ade4e287810c48443135e.jpg

Jaja... -Godt man har slipemaskiner av ymse slag...

 

40K papir på eksentersliper med støvsuger tilkoblet og noe håndsliping senere:

P_20180421_134142.jpg.50b043f4a7e9410762d459ac11b0fdae.jpg

 

P_20180422_141716.jpg.56228e1eb27553e4b00449b10684feb2.jpg

Og nå er toppen i vater, passer til innerliner, og er klar for liming :)

 

Tre vater er nesten for lite når alle delene er separate men skal tilpasses hverandre...

P_20180422_170107.jpg.15a22cedd9695a9fb00d6f1825c7c4bd.jpgP_20180422_170243.jpg.fef2112e08be0fca1396642ef163beb2.jpg

Ferdig slipt og i vater alt sammen...

 

Så er det å overføre kneplate- og stringerideene til akterspeilet. Må tygge litt på hvordan jeg gjør det. Tanken var å ha 300mm mellom stringerne og la dem gå ganske høyt på aterspeil (til motorbrønn), men da blir det ikke plass til bensintank under motorlensebrønn. Må evt ha batteriet midt under og tank på en av sidene... (tenke, tenke...)

P_20180422_162644.jpg.91f1aa533eb699c44c540b999e3cadc1.jpg

Jeg vil forsterke motorbrønn og låse hele akterspeilet i en kasselignende utforming, men usikker på hvordan jeg skal gjøre det fordi jeg helst vil ha bensintanken i midten akter og ikke på en av sidene pga varierende vekt...

WithVital

WithVital

Stort sett bare masse småpirk nå frem mot kneplater og stringere. Ting skal i vater og passe sammen med nye deler osv. Boret opp motorboltehull etter at jeg hadde justert akterspeil og innerliner og motor (på svinghjulet og kåpedeler) i vater for å ha en referanse innvendig til kneplateutforming. Etter jeg tok av motoren så jeg til min store "glede" at hullene hverken var i vater eller passet den 3D-printede malen min... Vet ikke om det var motoren eller akterspeil eller hjernefis eller hva det var, men vaterlinjen flytter seg hele tiden når båten står på hengeren. Må sjekke den oftere og har montert et vater fast ved akterspeilet.

 

Måtte tette igjen de to hullene på venstre side og tar ut nye etter alt er limt sammen. Av de to på høyre side, har jeg tenkt å beholde det nederste og så er det noen millimetre som må justeres i det øverste.

 

Hullene viser litt av oppbyggingen inne i akterspeilet:

P_20180419_192503.jpg.6f7d2c33a8682c4846910a7249d6522d.jpg

Ikke en treflis å se ;)

 

Etter boring og deretter tetting lagde jeg en liten støperamme oppå akterspeilplata for å få den helt i vater og klar for (må passe godt) i innerlineren:

P_20180420_214942.jpg.9cc6296a49a0e9bad53874870d2dfa04.jpg

Hadde noen gamle aluminium bordben liggende som jeg tok vare på for lenge siden. De er "T"-profiler på 4mm godstykkelse, og de passet fint og er vatret opp begge to før tvingene holder dem på plass...

 

Blandet en glassfibertung sparkel uten fyllstoff og la den nedi etter priming med ren epoxy. La et tynt "glattelag" oppå det igjen av epoxy med collodial silica:

P_20180420_225947.jpg.0dc9dbadcdc748f5896179589ad9514f.jpg

Fristende å helle flytende epoxy oppå for å få "perfekt" overflate, men vil ikke ha ren epoxy uten armering her...

 

Saligheten fikk stå å herde tre timer i 15-ish grader før jeg tok av aluminiumsforskalingen:

P_20180420_231334.jpg.f1c314eb402dc06bb1fbb651c6df135a.jpg

Måtte opp klokka 02.15 og ta av aluminiumen. Ville ikke fått det av etter herding...

 

 

P_20180421_110540.jpg.8f6311fb1a7ade4e287810c48443135e.jpg

Jaja... -Godt man har slipemaskiner av ymse slag...

 

40K papir på eksentersliper med støvsuger tilkoblet og noe håndsliping senere:

P_20180421_134142.jpg.50b043f4a7e9410762d459ac11b0fdae.jpg

 

P_20180422_141716.jpg.56228e1eb27553e4b00449b10684feb2.jpg

Og nå er toppen i vater, passer til innerliner, og er klar for liming :)

 

Tre vater er nesten for lite når alle delene er separate men skal tilpasses hverandre...

P_20180422_170107.jpg.15a22cedd9695a9fb00d6f1825c7c4bd.jpgP_20180422_170243.jpg.fef2112e08be0fca1396642ef163beb2.jpg

Ferdig slipt og i vater alt sammen...

 

Så er det å overføre kneplate- og stringerideene til akterspeilet. Må tygge litt på hvordan jeg gjør det. Tanken var å ha 300mm mellom stringerne og la dem gå ganske høyt på aterspeil (til motorbrønn), men da blir det ikke plass til bensintank under motorlensebrønn. Må evt ha batteriet midt under og tank på en av sidene... (tenke, tenke...)

P_20180422_162644.jpg.91f1aa533eb699c44c540b999e3cadc1.jpg

Jeg vil forsterke motorbrønn og låse hele akterspeilet i en kasselignende utforming, men usikker på hvordan jeg skal gjøre det fordi jeg helst vil ha bensintanken i midten akter og ikke på en av sidene pga varierende vekt...

WithVital

WithVital

Stort sett bare masse småpirk nå frem mot kneplater og stringere. Ting skal i vater og passe sammen med nye deler osv. Boret opp motorboltehull etter at jeg hadde justert akterspeil og innerliner og motor (på svinghjulet og kåpedeler) i vater for å ha en referanse innvendig til kneplateutforming. Etter jeg tok av motoren så jeg til min store "glede" at hullene hverken var i vater eller passet den 3D-printede malen min... Vet ikke om det var motoren eller akterspeil eller hjernefis eller hva det var, men vaterlinjen flytter seg hele tiden når båten står på hengeren. Må sjekke den oftere og har montert et vater fast ved akterspeilet.

 

Måtte tette igjen de to hullene på venstre side og tar ut nye etter alt er limt sammen. Av de to på høyre side, har jeg tenkt å beholde det nederste og så er det noen millimetre som må justeres i det øverste.

 

Hullene viser litt av oppbyggingen inne i akterspeilet:

P_20180419_192503.jpg.6f7d2c33a8682c4846910a7249d6522d.jpg

Ikke en treflis å se ;)

 

Etter boring og deretter tetting lagde jeg en liten støperamme oppå akterspeilplata for å få den helt i vater og klar for (må passe godt) i innerlineren:

P_20180420_214942.jpg.9cc6296a49a0e9bad53874870d2dfa04.jpg

Hadde noen gamle aluminium bordben liggende som jeg tok vare på for lenge siden. De er "T"-profiler på 4mm godstykkelse, og de passet fint og er vatret opp begge to før tvingene holder dem på plass...

 

Blandet en glassfibertung sparkel uten fyllstoff og la den nedi etter priming med ren epoxy. La et tynt "glattelag" oppå det igjen av epoxy med collodial silica:

P_20180420_225947.jpg.0dc9dbadcdc748f5896179589ad9514f.jpg

Fristende å helle flytende epoxy oppå for å få "perfekt" overflate, men vil ikke ha ren epoxy uten armering her...

 

Saligheten fikk stå å herde tre timer i 15-ish grader før jeg tok av aluminiumsforskalingen:

P_20180420_231334.jpg.f1c314eb402dc06bb1fbb651c6df135a.jpg

Måtte opp klokka 02.15 og ta av aluminiumen. Ville ikke fått det av etter herding...

 

 

P_20180421_110540.jpg.8f6311fb1a7ade4e287810c48443135e.jpg

Jaja... -Godt man har slipemaskiner av ymse slag...

 

40K papir på eksentersliper med støvsuger tilkoblet og noe håndsliping senere:

P_20180421_134142.jpg.50b043f4a7e9410762d459ac11b0fdae.jpg

 

P_20180422_141716.jpg.56228e1eb27553e4b00449b10684feb2.jpg

Og nå er toppen i vater, passer til innerliner, og er klar for liming :)

 

Tre vater er nesten for lite når alle delene er separate men skal tilpasses hverandre...

P_20180422_170107.jpg.15a22cedd9695a9fb00d6f1825c7c4bd.jpgP_20180422_170243.jpg.fef2112e08be0fca1396642ef163beb2.jpg

Ferdig slipt og i vater alt sammen...

 

Så er det å overføre kneplate- og stringerideene til akterspeilet. Må tygge litt på hvordan jeg gjør det. Tanken var å ha 300mm mellom stringerne og la den gå ganske høyt på aterspeil, men da blir det ikke plass til bensintank under motorlensebrønn. Må evt ha batteriet midt under og tank på en av sidene... (tenke, tenke...)

P_20180422_162644.jpg.91f1aa533eb699c44c540b999e3cadc1.jpg

Jeg vil forsterke motorbrønn og låse hele akterspeilet i en kasselignende utforming, men usikker på hvordan jeg skal gjøre det fordi jeg helst vil ha bensintanken i midten akter og ikke på en av sidene pga varierende vekt...

WithVital

WithVital

Stort sett bare masse småpirk nå frem mot kneplater og stringere. Ting skal i vater og passe sammen med nye deler osv. Boret opp motorboltehull etter at jeg hadde justert akterspeil og innerliner og motor (på svinghjulet og kåpedeler) i vater for å ha en referanse innvendig til kneplateutforming. Etter jeg tok av motoren så jeg til min store "glede" at hullene hverken var i vater eller passet den 3D-printede malen min... Vet ikke om det var motoren eller akterspeil eller hjernefis eller hva det var, men vaterlinjen flytter seg hele tiden når båten står på hengeren. Må sjekke den oftere og har montert et vater fast ved akterspeilet.

 

Måtte tette igjen de to hullene på venstre side og tar ut nye etter alt er limt sammen. Av de to på høyre side, har jeg tenkt å beholde det nederste og så er det noen millimetre som må justeres i det øverste.

 

Hullene viser litt av oppbyggingen inne i akterspeilet:

P_20180419_192503.jpg.6f7d2c33a8682c4846910a7249d6522d.jpg

Ikke en treflis å se ;)

 

Etter boring og deretter tetting lagde jeg en liten støperamme oppå akterspeilplata for å få den helt i vater og klar for (må passe godt) i innerlineren:

P_20180420_214942.jpg.9cc6296a49a0e9bad53874870d2dfa04.jpg

Hadde noen gamle aluminium bordben liggende som jeg tok vare på for lenge siden. De er "T"-profiler på 4mm godstykkelse, og de passet fint og er vatret opp begge to før tvingene holder dem på plass...

 

Blandet en glassfibertung sparkel uten fyllstoff og la den nedi etter priming med ren epoxy. La et tynt "glattelag" oppå det igjen av epoxy med collodial silica:

P_20180420_225947.jpg.0dc9dbadcdc748f5896179589ad9514f.jpg

Fristende å helle flytende epoxy oppå for å få "perfekt" overflate, men vil ikke ha ren epoxy uten armering her...

 

Saligheten fikk stå å herde tre timer i 15-ish grader før jeg tok av aluminiumsforskalingen:

P_20180420_231334.jpg.f1c314eb402dc06bb1fbb651c6df135a.jpg

Måtte opp klokka 02.15 og ta av aluminiumen. Ville ikke fått det av etter herding...

 

 

P_20180421_110540.jpg.8f6311fb1a7ade4e287810c48443135e.jpg

Jaja... -Godt man har slipemaskiner av ymse slag...

 

40K papir på eksentersliper med støvsuger tilkoblet og noe håndsliping senere:

P_20180421_134142.jpg.50b043f4a7e9410762d459ac11b0fdae.jpg

 

P_20180422_141716.jpg.56228e1eb27553e4b00449b10684feb2.jpg

Og nå er toppen i vater, passer til innerliner, og er klar for liming :)

 

Tre vater er nesten for lite når alle delene er separate men skal tilpasses hverandre...

P_20180422_170107.jpg.15a22cedd9695a9fb00d6f1825c7c4bd.jpgP_20180422_170243.jpg.fef2112e08be0fca1396642ef163beb2.jpg

Ferdig slipt og i vater alt sammen...

 

Så er det å overføre kneplate- og stringerideene til akterspeilet. Må tygge litt på hvordan jeg gjør det. Tanken var å ha 300mm mellom stringerne og la den gå ganske høyt på aterspeil, men da blir det ikke plass til bensintank under motorlensebrønn. Må evt ha batteriet midt under og tank på en av sidene... (tenke, tenke...)

P_20180422_162644.jpg.91f1aa533eb699c44c540b999e3cadc1.jpg

Jeg vil forsterke motorbrønn og låse hele akterspeilet i en kasselignende utforming, men usikker på hvordan jeg skal ggjøre det fordi jeg helst vil ha bensintanken i midten akter og ikke på en av sidene pga varierende vekt...

WithVital

WithVital

Stort sett bare masse småpirk nå frem mot kneplater og stringere. Ting skal i vater og passe sammen med nye deler osv. Boret opp motorboltehull etter at jeg hadde justert akterspeil og innerliner og motor (på svinghjulet og kåpedeler) i vater for å ha en referanse innvendig til kneplateutforming. Etter jeg tok av motoren så jeg til min store "glede" at hullene hverken var i vater eller passet den 3D-printede malen min... Vet ikke om det var motoren eller akterspeil eller hjernefis eller hva det var, men vaterlinjen flytter seg hele tiden når båten står på hengeren. Må sjekke den oftere og har montert et vater fast ved akterspeilet.

 

Måtte tette igjen de to hullene på venstre side og tar ut nye etter alt er limt sammen. Av de to på venstre side, har jeg tenkt å beholde det nederste og så er det noenmillimetre som må justeres i det øverste.

 

Hullene viser litt av oppbyggingen inne i akterspeilet:

P_20180419_192503.jpg.6f7d2c33a8682c4846910a7249d6522d.jpg

Ikke en treflis å se ;)

 

Etter boring og deretter tetting lagde jeg en liten støperamme oppå akterspeilplata for å få den helt i vater og klar for (må passe godt) i innerlineren:

P_20180420_214942.jpg.9cc6296a49a0e9bad53874870d2dfa04.jpg

Hadde noen gamle aluminium bordben liggende som jeg tok vare på for lenge siden. De er "T"-profiler på 4mm godstykkelse, og de passet fint og er vatret opp begge to før tvingene holder dem på plass...

 

Blandet en glassfibertung sparkel uten fyllstoff og la den nedi etter priming med ren epoxy. La et tynt "glattelag" oppå det igjen av epoxy med collodial silica:

P_20180420_225947.jpg.0dc9dbadcdc748f5896179589ad9514f.jpg

Fristende å helle flytende epoxy oppå for å få "perfekt" overflate, men vil ikke ha ren epoxy uten armering her...

 

Saligheten fikk stå å herde tre timer i 15-ish grader før jeg tok av aluminiumsforskalingen:

P_20180420_231334.jpg.f1c314eb402dc06bb1fbb651c6df135a.jpg

Måtte opp klokka 02.15 og ta av aluminiumen. Ville ikke fått det av etter herding...

 

 

P_20180421_110540.jpg.8f6311fb1a7ade4e287810c48443135e.jpg

Jaja... -Godt man har slipemaskiner av ymse slag...

 

40K papir på eksentersliper med støvsuger tilkoblet og noe håndsliping senere:

P_20180421_134142.jpg.50b043f4a7e9410762d459ac11b0fdae.jpg

 

P_20180422_141716.jpg.56228e1eb27553e4b00449b10684feb2.jpg

Og nå er toppen i vater, passer til innerliner, og er klar for liming :)

 

Tre vater er nesten for lite når alle delene er separate men skal tilpasses hverandre...

P_20180422_170107.jpg.15a22cedd9695a9fb00d6f1825c7c4bd.jpgP_20180422_170243.jpg.fef2112e08be0fca1396642ef163beb2.jpg

Ferdig slipt og i vater alt sammen...

 

Så er det å overføre kneplate- og stringerideene til akterspeilet. Må tygge litt på hvordan jeg gjør det. Tanken var å ha 300mm mellom stringerne og la den gå ganske høyt på aterspeil, men da blir det ikke plass til bensintank under motorlensebrønn. Må evt ha batteriet midt under og tank på en av sidene... (tenke, tenke...)

P_20180422_162644.jpg.91f1aa533eb699c44c540b999e3cadc1.jpg

Jeg vil forsterke motorbrønn og låse hele akterspeilet i en kasselignende utforming, men usikker på hvordan jeg skal ggjøre det fordi jeg helst vil ha bensintanken i midten akter og ikke på en av sidene pga varierende vekt...



×
×
  • Create New...