ko-stens Startet 17.Mai.2016 Link til dette innlegget Startet 17.Mai.2016 (redigert) Nestenkatastrofe i dag da jeg oppdaget at det ene hjulet stod skjevt. Hjullageret hadde kveldet skikkelig, så hele hjulet var løst og hang. Haltet hjem i gangfart. Ellers hadde båt og henger stått i vegkanten noen dager... Det gikk heldigvis bra, men nå må jeg ha deler! Dette er en gammel MoTrail fra 1989. Får knapt treff i det hele tatt når jeg googler, men det er vel flere merker som bruker samme hjulgang? Må ha hjullager og lagerbaner, og jeg tror jammen jeg bytter tromler og, da det er en skade i den jeg har sett på. Kan like gjerne gjøre jobben på den andre siden og. Ellers, det er 10" hjul på hengeren. Funker 12" eller 13" på den dersom det er plass under skjermene?. Den blir jo noe høyere, men den blir da også mer behagelig å kjøre med. Det er jo vipp på hengeren, så det er ikke noe særlig problem uansett. Er det forresten 4x100 i boltavstand som er "standard"? Redigert 17.Mai.2016 av ko-stens (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 17.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2016 4x100 er ganske vanlig boltsirkel på hengere ja, iallefall på bl.a. Tysse og Gaupen. Min gamle Tredal varehenger fra 80-tallet har mere sjelden 5x112 tror jeg det er. Biltema har lagere. Jeg bytta på min lille Tredal varehenger fra 80-tallet med 10" felger. Ofte er det AL-KO akslinger på disse. Tredalen hadde 6205RS og 6206RS hjullagere, 1 av hver på hver side da. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Kallethekid Svart 17.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2016 Prøv å se hvilket merke akseln er. Knott, Al-KO Kober og BPW er de vanligste. På mindre hengere vil jeg tro at 4x100 er vanligst, mens 5x112 er vanligere på større hengere. Sitér dette innlegget Link to post
ko-stens Svart 17.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2016 Finner ikke noe merke noe sted, så dette kan bli interessant... Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 17.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2016 Det kan være mest fornuftig å satse på en ny aksel. Hvor mye er totalvekten på hengeren? Sitér dette innlegget Link to post
ko-stens Svart 17.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2016 Og derrrr fant jeg det... Det er en AL-KO type 3850-4, eller B850-4, vanskelig å se, med Aksellast 850 kg. Det står også A: 4 89. Det er kanskje måned og år? I tillegg står et annet tall der, 16. Får høre litt rundt og høre pris på deler. Det koster vel fort like mye som en aksling... AL-KO koster ca 5 000,- har jeg funnet ut, hos Tilhengerproffen.no. Har sendt epost dit med forespørsel om deler og pris. Dersom jeg må bytte det meste, vil det antakelig lønne seg å kjøpe ny. Får jo ny henger til 9 500,- som passer til båten! Enkle saker uten brems, vel å merke, men jeg drar den jo bare over korte avstander likevel, og om jeg kjører over 60 km/t i de strøkene, vanker det fengsel uansett, henger bak bilen eller ei (er 30 km/t gjennom Hamar sentrum)! Men får nå vente på svar først... Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 17.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2016 På min Busterhenger fra 1981 var det 4 tommer boltsirkel. Du må nok fram med tommestokken for å måle. Jeg kjøpte lager på biltema. Forøvrig får du hjuloppheng, hjul og lagre billig på ebay i pakker slik at en pakke ikke koster mer enn to tilhengerhjul her. Jeg kjøpte en slik pakke men bolthullene på opphenget passet ikke. Beholdt hjulene og solgte resten på finn og fikk nesten gratis hjul. Sitér dette innlegget Link to post
ko-stens Svart 19.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2016 Sendte epost til tilhengerproffen 17. mai om eftan, og jammen fikk jeg svar utpå kvelden! Visste ikke helt hva jeg trengte, men spurte om pris på tromler, bremsebånd og hjullager til begge sider. 4 000,-. Jammen dyrt nok, og det er sikkert dyrere andre steder. Tok ellers en telefon til en lokal båtsjappe, som også har Brenderup-hengere. 7 300,- for aksling som kan passe. Drøyt 10 000,- for ny henger uten brems (750 kg/15 fot). Borti 18 000,- med (1 000 kg) Vel, vel... Jeg plukket nå av på den andre siden også, i går kveld. Der så det pussig nok helt fint ut. Bremsebåndene ser fine ut på begge sider, etter nærmere ettersyn. De har jo ikke virket på flere år, så de er jo knapt brukt! Må vel fikse vaiere her... Uansett, nå har jeg sendt ny epost til tilhengerbutikken på Jessheim. Det blir kun trommel og hjullagere til den ene siden. Da slipper jeg jo ganske greit unna likevel. Men, jeg må også bytte et par kjølruller, bremser og ledningsnett... Sitér dette innlegget Link to post
ko-stens Svart 20.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2016 Heldigvis ble det ikke så ille likevel, med bestilling av bare trommel og lagere på den siden der det er gåent. Var bra på den andre siden. Prisen ble 1 500,-. Ikke så skremmende pris kanskje. Får vel ikke delene før uti neste uke, så får smøre meg med tålmodighet! Dekkene har begynnende sprekker, så det må vel snart noe nytt på. Får se om det blir større hjul. Høre med Biltilsynet om hva jeg kan gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
ko-stens Svart 20.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2016 Heldigvis ble det ikke så ille likevel, med bestilling av bare trommel og lagere på den siden der det er gåent. Var bra på den andre siden. Prisen ble 1 500,-. Ikke så skremmende pris kanskje. Får vel ikke delene før uti neste uke, så får smøre meg med tålmodighet! Dekkene har begynnende sprekker, så det må vel snart noe nytt på. Får se om det blir større hjul. Høre med Biltilsynet om hva jeg kan gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
ko-stens Svart 21.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2016 Stod og glante litt på hjul på Biltema i dag, ja. Tenker at jeg bør nok skaffe nye dekk, men egentlig har jeg lyst på større hjul. Det er 10" på nå, men kunne nok tenkt og sett om 12" går. 13" blir nok fort stort innunder skjermene, og jeg kan ikke flytte dem lenger opp for da går de oppi båten. Den er ganske lavt på hengeren og kommer enda lavere når jeg bytter kjølruller. 600,- pr stk for hjul, "white spoke". Ikke ille det. Om de passer, er en annen sak, men får ta noen mål. Sitér dette innlegget Link to post
ko-stens Svart 21.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2016 Kan jo kanskje legge til et par bilder og... Her er den havarerte siden. Akselen her er ganske stygg i forhold til den andre siden. Lagerbanen til det ytre lageret sitter fast og må nok kappes/kløyves. Det gjør så det indre lageret ikke kommer av. Dette var også så fast at jeg bare så vidt fikk det løst med avdrager. Trommelen har mistet et par biter, så den blir også ny. Her er hvordan det ser ut oppunder skjermen. Tror nesten det er grei plass til 12" hjul der. Nå hviler ikke vekta på hjulet, men på en støttebukk, så det blir litt mindre oppunder. Uansett er de så stygge at jeg har lyst å bytte... Ellers, jeg har en liten henger med en tifoter på og. I mange år har jeg irritert meg grønn over at jeg kverker ryggen hver gang jeg skal løfte opp foran. Og først i dag, gjorde jeg noe med det... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.