Jump to content

Min erfaring så langt som nybegynner :-)


Avsluttet2

Recommended Posts

Som de fleste sikkert har fått med seg har jeg min første båt. Mange her har "fulgt" med meg fra jeg bestilte båten og gitt meg mange gode råd på veien. Jeg er veldig takknemmelig for den kunskapen og de erfaringene dere har delt med meg.

 

Jeg har hatt båten i to måneder nå og brukt den i 25 timer. Ikke det store erfaringsgrunnlaget, men tenkte det kunne være artig å lese hvordan en nybegynner opplever møtet med sjøen og sjølivet. Båten som er en aquamar bahia cabin på 20 fot med 90hk e-tech har jeg lagt inn i erfaringsdatabasen.

 

La meg begynne litt med båten. Før jeg bestemte meg for båt brukte jeg et år på å kikke, både på nettet, i butikker og i havner. Merkelig nok fikk jeg minst informasjon og inntrykk ved å gå i butikker. Det var et fåtall av modellene de solgte de hadde til utstilling og i noen butikker følte jeg meg mer rett og slett avvist. Nei, å gå bryggelangs og snoke for så å sjekke litt på nettet var den beste måten for meg å sile ut hvilke båter som var aktuelle for meg.

Jeg valgte til slutt et ukjent merke, der jeg synes jeg fikk mye for pengene. Jeg har til hensikt å ha båten lenge så annenhåndsverdien er ikke så viktig for meg. Jeg kjøpte båten uten prøvekjøring, kun på grunnlag av pris og erfaring fra refeanser fra selger. Med mitt utgangspunkt kunne jeg ikke sagt noe om sjøegenskapene til båten uansett (selvfølgelig kunne jeg tatt med meg en båtvant person som jeg stolte på, men tok sjansen)

 

Etter å ha fraktet båten på henger over fjellet fikk jeg montert motor her i Bergen. Det var en stor dag da jeg endelig kunne hente båten på sjøen.

Før det hadde jeg vært på Biltema og Clas Ohlson og kjøpt bensinkanner, dregg, tauverk, redningsvester, sjakler, låsekjetting og andre småting. Vel, småting og småting... synes å huske at det kostet tre-fire tusinger.. Men tenkte at nå har jeg i alle fall kjøpt alt jeg trenger...

Vel, ved henting fikk jeg en kort innføring i bruk av hovedbryter, gasspaker osv... syntes jeg fikk en veldig god service før jeg la ut på jomfruturen min.

 

Nervøs som jeg var la jeg ut for å finne båtplassen min med kart printet ut fra norgesglasset sine utmerkede kart. Det funket det, men det tok ikke lange tiden før jeg skjønte at her måtte jeg investere i noe annet om jeg ikke bare skulle kjøre "hovedveiene". Kjøpte derfor kartplotter, en garmin 178c, ut i fra omtale og pris. Vel, der for nye ti lapper... men nå hadde jeg i alle fall alt jeg trengte.... tenkte jeg...

 

Etter noen timer med båten var jeg veldig fornøyd. Båten fungerte flott, motoren fungerte flott og jeg følte meg trygg med plotteren. Etterhvert ble aksjonsradiusen større og jeg fant ut at båtsportkart var nødvendig. Kartplotteren er fin den, men skal en få oversikt over større områder er kart et must. Dessuten er papirkartene merket med retningen på leden, noe som jeg snart fant ut var vesentlig :-)

 

Vel, nå hadde jeg i alle fall alt jeg trengte, tenkte jeg... Men med en fornuftig far som er litt redd for meg der jeg freser over fjorden i 30 knop måtte jeg love å ta båtførerprøven for at han skulle få litt ro... Har lest, tror jeg har kunnskapen inne, men eksamen er ikke avlagt ennå. Vet ikke prisen, men en tusing til går det nok her...

 

Takket være båtplassen har jeg også forstått at mobilen ikke akkurat er lurt å satse på som eneste redingstråd... så vhf sertifikat blir også et must.... tror jeg klarer det også innenfor en tusenlapp, men en for meg brukbar vhf koster nok rundt tre lapper.

 

Vel, når båtførerprøven, vhf-sertifikatet og vhf'en er i land må jeg vel være ferdig med investerringene... eller???

 

Jo, tror det. Men tilbake til båten og båtlivet. Etter å ha blitt kjent med plotteren og litt øving i å navigere etter båtsportkartene føler jeg nå at jeg har en viss kontroll. Andre båter på sjøen føler jeg er hensynsfulle så det har ikke vært noe problem.

Været har ikke vært det beste så å fortøye i uthavn har vært uaktuelt hittil, men jeg har skjønt at jeg har gjort den vanlige nybegynnertabben ved å kjøpe paraplydregg i stedet for et anker. Håper likevel jeg skal få gleden av å dregge i en fin uthavn en stille fin sommerdag snart.

 

Tillegging til kai er ganske stressende for en nybegynner. En ting er om en har hele kaien for seg selv, det kan være utfordring nok det, men en annen ting er når det er trangt og mange båter. Det er da en skjønner at å legge inntil med en båt ikke er det samme som å parkere bilen. Det værste er at en er så redd for å dunke borti andre båter... Selv etter to måneder merker nok familien på stressnivået på far at vi nærmer oss kai :-)

Å legge til i egen bås har vært et mareritt. Det har vært slik at jeg har kviet meg for å gå ut om det har blåst den gale retningen. Men igjen etter gode råd herfra så har jeg de to siste gangene faktisk klart det umulige - å kjøre inn i båsen...

 

Nå er jeg kommet til det nivået at jeg kan trekke noen konklusjoner fra mine to måneder som båteier.

 

- Båt er dyrt, (heldigvis regnet jeg med det), husk å regne med endel ekstra ti- tusinger på båtprisen før en er ferdig med alle nødvendige investeringer. Det som gjør størst innhogg er de første "nødvendige" tingene, båtplass og forsikring.

 

 

- Det tar tid å bli vant med sjøen og skjønne de uskrevne reglene (regner med at jeg fortsatt har en vei å gå der)

 

- Det er langt fra all kunnskap en kan lese seg til og det er ikke flaut å spørre.

 

- En er ikke alene om de tingene en lurer på

 

- Det er lov å tabbe seg ut.

 

- En blir aldri utlært, men kan gjøre så godt en kan for å prøv å bli det :-)

 

 

På tampen, for å avsløre meg litt. Noen som kan svare meg på et spørsmål om bluechart?? Jeg skulle inn en trang led en dag, men måtte gi opp. Kom til et punkt der sjøen var merket grønt. Hva betyr det??

 

Med takknemmelig hilsen til alle som har delt sin kunskap med meg og til dem som står for driften av forumet.

 

tj

Redigert av tj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjempeflott innlegg tj! Mange av momentene du nevner har jeg selv erfart, og som deg er jeg definitivt relativt tidlig i læringsprosessen hva sjølivet angår. Det utrolig mye å lære, og jeg tror det er viktig å ta utfordringene på strak arm som de kommer. Selv opplevde jeg å få dreggetauet i propellen i fjor, og fikk da erfare hvor hyggelige folk på sjøen er. Å få tauing hjem var null problem. Håper at det neste jeg får i propellen er noe annet en mitt eget dreggetau :smiley:

 

Lykke til videre!

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

På tampen, for å avsløre meg litt. Noen som kan svare meg på et spørsmål om bluechart?? Jeg skulle inn en trang led en dag, men måtte gi opp. Kom til et punkt der sjøen var merket grønt. Hva betyr det??

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis det er en grønnfarge som på bildet under er det grunnt der ! Mener det kalles "tidevannssone" på Bluechart. Vær forsiktig der :wink:

 

Bilde

 

Ellers er det morro å se at andre også oppdager hvor mye det kan koste å like båtlivet. Den eneste større utgiften du kan regne med nå fremover er vel det det koster å kurere 3 fots syken om noen år !

 

- En blir aldri utlært, men kan gjøre så godt en kan for å prøv å bli det :-)

Enig. Derfor er det fint å ha Baatplassen :yesnod:

 

Ha en fin sommer på sjøen :sailing:

Redigert av GeV (see edit history)

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Hei tj,

 

Det du har laget ovenfor er en fantastisk flott beskrivelse, som svært, svært mange vil ha glede av å lese - og ta lærdom av.

 

Det er slike innlegg, laget av folk som er istand til å skrive sammenhengende setninger som gjør baatplassen til et forum som ligger milevis forenom andre "båtfora" på nettet.

 

Når det gjelder de forestående utgiftene, så kommer jeg med glede med et lite tilbud: hvis du leser til båtførerprøven, og mener at du kan det som skal kunnes - da skal jeg med fornøyelse ta meg av eksaminasjonen til spesialpris, kr 0,00. Det kan vi ordne hvis du tilfeldigvis er i Stavanger, eller hvis du møter opp under NORDSTEAM i Bergen i begynnelsen av august!

 

Lykke til videre som en meget interessert og stadig mer erfaren båteier!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

tj, du er en klok mann. Det viser du ved å tenke sikkerhet, spørre først om ting, undersøke, trene etc.. Tenk om alle ferske båteiere kunne gjøre slik, da ville forsikringspremiene gå ned til en forandring. Et er også morro og for en gangs skyld høre en som har tatt høyde for at det faktisk koster å ha båt. Altfor mange feilberegner der, det er sikkert !

 

Lykke til, jeg er sikker på at du kommer til å ha mange rike stunder på sjøen, du har riktig innstilling til det.

Link to post
Share on other sites

Tja.. tror ikke jeg er så spesiell. De fleste jeg kjenner som, har båt er veldig opptatt av sikkerhet og å tilpasse seg normene på sjøen.

Det spesielle er vel kanskje at jeg har funnet baatplassen.no :-)

Tror vel også at ansvaret kommer med alderen og at en føler ansvar for familien.

Det vanskligste for en fersking er kanskje å hale kunnskapen ut av de erfarne... Tror ikke det er bevisst, men av og til holder de på kunnskapen som om det skulle være den hemmelige fiskeplassen.

Her på baatplassen opplever alle å få tilbakemeldinger på spørsmål eller synspunkter.

 

tj

Link to post
Share on other sites

"Ingen båt-bølle-aspirant her nei... (med ref. til en annen tråd i forumet)"

 

Du har vel fått med deg at jeg allerede har fått stein i båten :-) (min egen feil)

 

tj

Hei tj.

 

Må bare føye meg inn i rekken her og takke for et flott innlegg. Når det gjelder dette med kasting osv fortår jeg at du er bekymret - spesielt fordi du ble kastet stein på, og så ser du at det dukker opp diskusjoner her like etterpå der man tar til orde for både det ene og andre.

 

Kan berolige deg med at det du har opplevd er helt spesielt. Vi med båt hverken kaster eller skyter på hverandre. (selv om vi kan ha lyst noen ganger :boxing: )

 

Det er bare sånn vi sier, men ikke gjør :wink:

 

:sailing: Lasse

Link to post
Share on other sites

Hei TJ!

 

Dette var ryddig. Gratulerer med ny båt! Med denne innsatsen tror jeg du sparer deg selv, og kanskje andre, for mye av bekymringene og ergrelsene mange nye båteiere opplever. Og det med nerver når du skal legge til,, dette kan også godt båtvante få stadigvekk, det er bare ett tegn på at man bryr seg om å gjøre ting best mulig. Det er kanskje det som skiller "folk i båt" og "båtfolk"!? :cheers:

Link to post
Share on other sites

Hei tj

 

Kjenye meg i gjen i store deler av dette ja. Men Var så heldig å kunne skaffe meg en del fartstid før jeg kjøpte min første båt. Noe jeg er glad for i dag.

 

det begynte med dykking, med påfølgende behov for båt. I dykkeklubbenene jeg har vært medlem i har det vært båter. Dette har ført til en hel del timer som båtfører i ymse type båter.

Men den virkelig lærerike delen begynte da jeg meldte meg inn i en klubb som eier en 41 fots kutter, da var det bare å begynne å lære navigering, maskin, båthåndtering +++ så fort som råd var.

 

Dette ble ordnet ved at man var med og lærte litt etterhvert, kjørte denne kutteren vel 7 år før jeg kjøpte egen hurtiggående båt.

Da kom all denne erfaringen til nytte, jeg viste hva jeg ville ha, og hvilket utstyr som man trengte til den aktuelle båten. Så jeg greide å beregne meg ca 90% av de faktiske kostnadene.

 

Men finner stadigvekk ting som hadde vært kjekt å lære seg, så nå leter jeg etter ett D5LA kurs, så jeg kan fylle på med kunnskap i løpet av kommende vinter.

 

Men som sagt tidligere så blir man ikke utlært på noen år, så det er stadig nye ting som man må lære seg.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Link to post
Share on other sites

Hei tj!

 

Jeg må bare støtte de forutgående "talerne" i at dette var en både realistisk og velskrevet beskrivelse av en nybåt-eiers verden!

 

Med din åpne og ærlige tilnærming til båtlivet, og din evne og vilje til å oppsøke lærdom, så har du alle forutsetninger for at du og dine skal få det bra på sjøen!

 

Ha en fin sommer! :flag:

Link to post
Share on other sites

Flott innlegg tj!! :yesnod:

Sjøl har jeg "bedrevet" båtliv siden guttedagene og TRODDE jeg var "fullbefaren" :rolleyes: Helt til jeg skulle ta kystskippereksamen for noen år siden...

Vi var så heldige å få kjøre skipssimulatoren (SMS) her i byen før eksamen, og DET ble en "aha-opplevelse"! Simulatoren kan omstilles til forskjellige skipstyper / størrelser, og vi kunne ikke begripe hvorfor vi skulle trene på å føre båt på over 100.000 tonn. (Vårt sertifikat dekket max 300 brt).

Men vi tok poenget etterhvert: "Ser du stor båt på sjøen, så hold deg til h***** unna, for de kan ikke manuvrere", sa intruktøren :eek:

DET lærte oss også litt om hvilke følelser en stakkars styrmann på større båter har, når små lystbåter krysser rett forran baugen deres... De kan hverken stoppe eller vike (på kort distanse)...

 

De fleste av oss er redd for å dumme oss ut! (JEG er intet unntak!) Såh, da jeg kjøpte siste båten ankret jeg en fender i ei stille vik, og begynte å trene på å legge til denne... De første forsøkene vil jeg ikke snakke om, men etterhvert begynte jeg å få taket på det. Trening, trening og atter trening er det som skal til.

 

Ellers er jeg glad for at du tok med hva det kan koste å anskaffe båt. Mange får seg en overraskelse der.

Ikke alle vet å verdsette alt ekstrautstyret som følger med, ved f.eks. et bruktbåtkjøp!

 

Lykke til med båtlivet.

 

PS

Litt info om E-tech-motoren etterhvert, hadde vært kjekt... (Forbruk osv.)

DS

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Flott skildring av hvordan du opplever båtlivet mange (dyre...) gleder! :wink:

 

På meg så virker det som at din ydmykhet overfor det ukjente og måten du har gått "lærekurven" på som har gjordt at du har klart deg meget bra hittil. Bare erkjennelsen av at man ikke blir verdensmester over natt er en god start!

 

Lykke til med båtlivet tj!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei tj. Supert innlegg. Morosom lesing som jeg tror mange her kjenner seg igjen i. Vi har alle (bortsett fra de som starter med stor Princess og lager STORE hekkbølger) startet som deg. Noen har vokst opp i båt - noen har vokst inn i båt som stor.

La meg begynne litt med båten. Før jeg bestemte meg for båt brukte jeg et år på å kikke, både på nettet, i butikker og i havner. Merkelig nok fikk jeg minst informasjon og inntrykk ved å gå i butikker. Det var et fåtall av modellene de solgte de hadde til utstilling og i noen butikker følte jeg meg mer rett og slett avvist. Nei, å gå bryggelangs og snoke for så å sjekke litt på nettet var den beste måten for meg å sile ut hvilke båter som var aktuelle for meg.

Dette er typisk båtbransjen. De selger på brosjyrer - og har du lest et par testet og kikket litt nøye på en tilsvarende båt som du dumpet over i en havn, og kanskje til og med snakket med eieren, ja da kan du dobbelt så mye som selgeren. Finner du en selger som kan mye - så plei relasjonen godt med dem

 

Før det hadde jeg vært på Biltema og Clas Ohlson og kjøpt bensinkanner, dregg, tauverk, redningsvester, sjakler, låsekjetting og andre småting. Vel, småting og småting... synes å huske at det kostet tre-fire tusinger.. Men tenkte at nå har jeg i alle fall kjøpt alt jeg trenger...

Dette er helt typisk, og det er dette vi ikke forteller til Admiralinnen :wink: . De tror at det bare er å kjøpe båten. Og her ligger en stor skjult glede for mange. Nettopp gleden av å kjøpe en ny sjakkel eller fikse litt i båten. Det er manges pustehull i hverdagen

 

Kjøpte derfor kartplotter, en garmin 178c, ut i fra omtale og pris. Vel, der for nye ti lapper... men nå hadde jeg i alle fall alt jeg trengte.... tenkte jeg...

 

Etter noen timer med båten var jeg veldig fornøyd. Båten fungerte flott, motoren fungerte flott og jeg følte meg trygg med plotteren. Etterhvert ble aksjonsradiusen større og jeg fant ut at båtsportkart var nødvendig. Kartplotteren er fin den, men skal en få oversikt over større områder er kart et must. Dessuten er papirkartene merket med retningen på leden, noe som jeg snart fant ut var vesentlig :-)

Samme erfaring som jeg og mange har. Karplotteren egner seg fint til fin navigering - men det hjelper jo ikke stort om du ser hvor grunna er når du ikke vet hvor du er :lol: Jeg har også en bunke med de store sjøkartene for å få oversikten. Også bruker jeg Kystatlaset. Det har vel ikke kommet for Vestlandet ennå tror jeg - men det jeg har for Østlandet er fantastisk bra å bruke. Anbefales!

 

Takket være båtplassen har jeg også forstått at mobilen ikke akkurat er lurt å satse på som eneste redingstråd... så vhf sertifikat blir også et must.... tror jeg klarer det også innenfor en tusenlapp, men en for meg brukbar vhf koster nok rundt tre lapper.

 

Vel, når båtførerprøven, vhf-sertifikatet og vhf'en er i land må jeg vel være ferdig med investerringene...  eller???

BRA! Kjempeviktig å tenke sikkerhet - for vannet er kaldt om man må hoppe. Har du pengene kjøp stasjonær VHF med DSC. Da trykker du på en knapp - og nødsignal går autmatisk ut med rett posisjon (VHF'en er da koblet til GPS'en i kartplotteren din). Nødraketter er heller ikke å forakte.

 

Jeg valgte til slutt et ukjent merke, der jeg synes jeg fikk mye for pengene. Jeg har til hensikt å ha båten lenge så annenhåndsverdien er ikke så viktig for meg.

Nå skal ikke jeg sette griller i hodet på deg - men vil bare gjøre deg oppmerksom på at det er et fenomen som kalles 3-fots syken (i disse dager er det i ferd med å bli 6 fot som er vanlig steg). Nå er du bitt av båtbasillen - se ikke bort fra at det kan komme tanker om at "bare jeg hadde hatt litt mer - da hadde jeg vært lykkelig" VI startet med en Uttern D55 som vi skulle ha noen år - så ble det Nidelv 690 - så ble det Nidelv 300 - og jeg (men ikke kona) ser ikke bort fra at det svirrer noen tanker i hodet her om 3-4 fot ekstra. Morsomt for meg - slitsomt for kona :wink:

 

Lykke til med fortsettesen av båtlivet. Med de fine holdningene du viser er jeg sikker på at alle her på Baatplassen får stor glede av din deltakelse her - og at du får en flott båtseson i en fin båt. Så et "søsterskip" av deg i Horten i går. Tenkte på deg - men kom på at Bergen-Horten vel er litt drøyt foreløpig :wink: Men bare noen fot til vet du - da kan du nyte Sørlandet om sommeren :wink:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flott innlegg tj, kjente meg veldig igjen. Var førstegangs båtkjøper ifjor og kjenner meg veldig igjen. I tråden "hvordan kommer dere inn i båsen?" kjente jeg meg helt igjen. Veldig motiverende å lese at det er ikke bare jeg som ikke bestandig får det til ...

 

Du viser at du er opptatt av de riktige tingene tj, det er alltid givende å lese innleggene dine.

 

Lykke til med videre erfaringer, fortsett absolutt å bidra på din flotte måte på båtplassen!

 

God sommer tj! :sailing:

 

Trond

Link to post
Share on other sites

Må bare slutte meg til det andre har skrevet - veldig bra innlegg, tj.

 

Jeg kjenner meg veldig godt igjen, og synes du viser flotte holdninger. Utlært blir vi aldri, men vi lærer litt mer for hver gang. Og så er det ikke farlig å være ydmyk og åpen i forhold til egen kunnskap. Mye bedre det, enn å forsøke å fremstå som verdensmester.

 

Vi holder til langt fra hverandre, men jeg ville uansett sett fram til å møte deg på sjøen.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Flott innlegg tj! Oppriktig og godt skrevet. Slike beskrivelser høyner nivået på baatplassen.no.

Med din tilnærmelse til båtlivet blir du helt sikkert en dyktig skipper og får mange gode opplevelser på sjøen!

Ingen båt-bølle-aspirant her nei... (med ref. til en annen tråd i forumet) :flag:

<{POST_SNAPBACK}>

Så enig, så enig!" :flag:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Må hoppe inn i koret. En bemerkning bare,de gamle garvede er nok ikke uvillige til å øse av kunnskapen tror jeg . Men de skjønner muligens ikke spørsmålet helt ? Også kan det jo hende at de ikke har no svar også. En blir aldri fullt utlært etter min mening

Link to post
Share on other sites

En blir aldri fullt utlært etter min mening

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg må også få uttrykt min glede over innlegget ditt...

og da kom jeg til å tenke på et ordtak jeg har brukt her inne før, men som kansje kommer helt til sin rett i denne tråden:

 

 

"Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man kan spørre"

Redigert av majali (see edit history)

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Samme erfaring som jeg og mange har. Karplotteren egner seg fint til fin navigering - men det hjelper jo ikke stort om du ser hvor grunna er når du ikke vet hvor du er :lol: Jeg har også en bunke med de store sjøkartene for å få oversikten. Også bruker jeg Kystatlaset. Det har vel ikke kommet for Vestlandet ennå tror jeg - men det jeg har for Østlandet er fantastisk bra å bruke.

KystAtlasene for vestlandet er ute. Fire bøker som dekker Lista-Stord, Stord-Sula, Sula-Stad, Stad-Kristiansund.

 

Mvh

Øystein Tvedten

Kartoperatør + layout / IT Technician

Kartagena AS

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...