strawberry Startet 17.Mai.2016 Link til dette innlegget Startet 17.Mai.2016 (redigert) Hei! Jeg har i flere år hatt ett velfungerende toalettsystem ombord! Elektrisk både med vann inn i toalettskålen og ved tømming av septiktank Jeg vet at tanken har en noe dårlig luftning! Mot slutten av forrige sesong fikk jeg en ubehagelig opplevelse ved at det som skulle ha vært tømt ut ved tømming av klosettskålen så til å komme tilbake i oppmalt tilstand! (Ja, toalettet har kvern!) For så å fylle opp klosettskålen! Lite delikat, for å si det forsiktig! Fikk ikke tømt klosettskålen uten å tømme septiktanken! Den ga lyd fra seg, som om det ble undertrykk under tømming! Ved å tømme tanken helt, kom toalettskålen etter, den ble da tømt! Mulige løsninger? Mvh. Strawberry Redigert 17.Mai.2016 av strawberry (see edit history) Sitér dette innlegget Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten! Link to post
Eureka Svart 17.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2016 Du har jo allerede svart på problemet, luftinga. -og så kan du kanskje fått noe inn i lufteslangen som gjør enda dårligere med lufting. Noe som gjerne skjer ved overfylling. Begynn med å bytte lufteslange, og pass på konstant stigning. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 17.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2016 Jeg spyler ren luftslangen noen ganger i sesongen. Holder den åpen og fin. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Torsen67 Svart 18.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2016 Jeg helte 15% saltsyre ned i luftinga som en nødløsning. Det fungerte. Men nippelen i selve tanken er er mindre enn 19mm så denne må byttes. Gruer meg;-) Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 18.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2016 I følge Lars H. så bør luftingen være 2". Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 18.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2016 Jeg spyler ren luftslangen noen ganger i sesongen. Holder den åpen og fin. Og da med havnens vannslange eller ? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
lippert Svart 18.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2016 Og da med havnens vannslange eller ? Jepp, med min egen forlenger på 2 meter. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Sjøbliss Svart 18.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2016 Jeg lurer på om jeg har problemer med luftingen også. Nå de siste ukene har det bobblet litt i skålen etter vi trekker ned. Er det typisk tegn på problemer med lufting? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Roger jo Svart 18.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2016 Jepp, med min egen forlenger på 2 meter. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
strawberry Svart 18.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2016 Takk for bekreftelse på egen mistanke! Gruer meg til møkkajobb! Egen møkk, gir en ringe trøst! Sitér dette innlegget Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten! Link to post
strawberry Svart 18.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2016 Har en plasttank "innstøpt" i min Nimbus 3003. Ser ut som om jeg må "rive" båten for å få den ut! Luftingen er en del av tanken og syltynn, selv i ny/open tilstand! Det går vel ikke an å sette en ny slangestuss i toppen av tanken direkte til utlufting i skrogsiden? Det er vel ikke mulig å lage noe "lurium" som både fester seg til tanken og blir sittende der? A la slik man kan feste skruer til gipsplater, hvis du forstår hva jeg mener? Med vennlig hilsen Strawberry Sitér dette innlegget Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten! Link to post
Eureka Svart 18.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2016 Tja, er jo ikke noe i veien å lage ny lufting. Er det plasttank, så er det vel bare å borre hull, gjerne med koppsag, eller frese det stort nok med et 10mm borr. Sett inn en nylon skroggjennomføring med tettemiddel. Men det hele betinger jo at du har inspeksjonshull for å komme til. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 18.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2016 I følge Lars H. så bør luftingen være 2". Min oppfordring om diameter gjelder å få god lufttilgang til dritten slik at den kan brytes ned med de bakteriene som ikke skaper luft. Det beste hadde vært en akvariepumpe som pumpet luft ned i dritten. Å fylle opp tanken så mye at slangen for lufttilførsel fylles av bæsj, ser jeg som slurv. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
strawberry Svart 18.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2016 Det skjer aldri Lars H. Alltid tom tank før jeg kommer til havn! :-) Akvariepumpe er et godt råd! Hvor skal jeg ha gullfiskene? Sitér dette innlegget Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.