Jump to content

Vetus M3.09 - vandrer på tomgang

audunfr

Recommended Posts

Hei..

Har de to siste årene hatt mye problemer med heftig ulyd fra motor (skikkelig knattring) og heftig vibrasjoner ved tomgangsturtall. Motorens tomgang ble derfor justert opp for å holde seg unna dette da det virket som båten skulle falle fra hverandre.

I går så satt jeg å lekte litt med tomgangsskruen da jeg måtte bytte en bolt på den ene motorlabben og justerte turtallet nedover for å se hvor lavt jeg kunne komme.

Før så lå den på 1100 rpm(tomgang) noe som er altfor høyt med tanke på girkasse etc når anbefalt er 800-850rpm.

Justerte ned til 800rpm uten at motoren får den heftige knatringen og motoren går forsovet fint, men den beveger seg mye i dette turtallet. 

Justerer jeg oppover så begynner knattringen og den stopper og oppfører seg fint rett over 1100rpm.

Så da er jeg litt låst egentlig med heftig knatring eller litt vandring, men er denne vandringen akseptabelt eller er det for mye med tanke på pakninger på aksling og andre ting som kan bli påvirket?

Jeg tok opp en video, men er kanskje ikke så lett å se og høre gangen:

Er en Vetus M3.09 Diesel (25hk). Motorlabber er nye (ca 50 timer) og koblingen mot aksel har flexikobling samt lik/under 0,10mm (tror det ble riktig) avvik med bladsøker.

https://www.dropbox.com/s/uysyj0hp58tjof6/Fil%2018.05.2016%2C%2009.16.34.mov?dl=0

Kan jeg ha det slik som dette eller må jeg bli kvitt vandringen? Motoren kobler nå inn i gear helt sømløst så tydelig at jeg burde ligger ned mot dette turtallet istedenfor 1100rpm. 

Tusen takk for tips og formeninger :-).

Kjenner ikke denne motoren spesifikt.

Men skal prøve å gi deg noen generelle tips:

Du skriver du har hatt dette problemet i ca 2 år og har skiftet nye motorlabber.

Hvor lenge har du hatt motoren? Vet du om andre med samme motor som har samme problem?

Er det riktige gummilabber i hht til spec på motor?

Hvordan er det med sjekk av dyser, er det lenge siden? Hatt vann eller ureinheter i dieselen? Har du ekstra forfilter?

Har noen skrudd på noe rundt dieselpumpen? 

Kikket på youtube, men fant ikke akkurat den betegnelsen du har. Denne er nesten identisk, men bare nesten. Som du ser går den mye roligere, dog står det ingenting om det er pluss 5 grader ved start eller 20.

https://www.youtube.com/watch?v=NRWBummnBs4

vibrasjoner på tomgang er normalt på de fleste dieselmotorer. min står også og rister og hopper som din på tomgangsturtall.

1. Er det korrekte motorlabber til motoren ? riktig hardhet (shore) og størrelse.

2. Oppbyggingen under fremre motorlabber ser litt tvilsom ut, noe som bør sjekkes nærmere. (trekloss??)

3. ved å løsne mutterene på toppen av motorlabben en etter en, sjekk at motoren står med full vekt på hver motorlabb

4. Tomgangsturtall på 1100 rpm er for høyt, det går hardt utover gir/dempeplate, bør ned til det som står i spec for motorens tomgangsturtall. sannsynligvis 600-800 rpm avhengig av modell.

Hei og takk for svar og skal prøve å svare så godt jeg kan på spørsmålene.

Motorlabber er originale for denne motoren og kjøpt rett fra Vetus. Motoren er fra 2001 og er meg bekjent ikke gjort noe med dysene på motoren. 

Det er for-filter som er alt av drivstoffilter er fine (nye) og det har aldri vært registrert urenheter i dieselen som motoren får (i klarglasset på for-filteret, eller dieselen i filteret når det ble byttet. Det er ikke fiklet noe med dieselpumpe eller drivstoffsystemet siden maskinen var ny som jeg vet om (eid båten siden 2012).

Den ble faktisk montert av verksted på treklosser og når jeg byttet til nye motorlabber laget jeg en identisk en i solid eik som er mye mer solid enn det verkstedet brukte. Tror de gjorde det for at motorfestet ikke skulle komme så høyt opp på bolten fra motorlabben, men det vet jeg ikke. 

1100rpm er altfor høyt og derfor jeg vil ha den ned. Ikke noe gøy å måtte overhale girkasse fordi jeg ikke har brukt noen timer på å fikse motoren :-). 

Har tenkt på overhaling av dysespissene, men er så dyrt og sett mange som har blitt anbefalt det dog uten noe bedre resultat. 

@Janoho: 3) Hvordan sjekker jeg at den står med full vekt på hver labb? 

Dysene tror jeg er et blindspor, hvis maskinen går jevnt og ikke ryker nevneverdig under gange ville jeg sett bort fra dette først.

For å sjekke om den står med full vekt ville jeg løsnet mutterne på toppen av motorlabben en etter en, brukt et stort skrujern/kubein å sjekke at den ligger helt ned på mutteren under med full vekt.

Du kan ogå jekke litt med skrutrekkeren på motorlabben og se om gummien har løsnet fra metallet, da må i så fall labben skiftes.

Dette ser ut til å være en 3 sylindret maskin ? de vibrerer ofte mer enn 4 sylindrede

ser du holder til i kristiansand, kan alltids ta en liten titt sammen med deg i båten hvis du vil.

Redigert av Janoho (see edit history)

Skal jekke litt på de også å se om det er antydning til slipp mellom gummi og metall.

Båten ligger på ei hytte innerst i topdalsfjorden som jeg er på vei til nå. Finner jeg ikke ut noe så takker jeg gjerne ja til det tilbudet og kan da seile ut til en av båthavnene(rona, Hånes f.eks).

Setter utrolig pris på det

Da har jeg skrudd litt og testet litt frem og tilbake.

Gikk over å sjekket at motoren lå med all vekt på labbene noe det virket som det gjorde, dog justerte jeg litt motorlabben på høyre side fremme sett fra bakfra (girkassa). Da fikk den litt mildere gange synes jeg og etter min mening. 

Tomgangen nå er også jevn og fin, men hvis den står lenge på tomgang så virker det som den nesten er på hakke til å bikke inn i den skikkelige duringen, men etter noen sekunder med nesten så går den tilbake til normal. Dette skjer kanskje en gang hvert tredje minutt. Det kan kanskje være ett tegn på dysene med at den klarer seg egentlig fint, men så er det den bitte lille avvike som kanskje gjør at den nesten kommer til den heftige vibreringen. 

Kan se ut som jeg ligger på ca 750-800 rpm (nærmere 800 enn 750) og anbefalt er hva jeg husker 850 rpm ( i instruksjonsboka ). Går jeg ned til 600-700rpm så går den ujevnt, men nå går den rent og antar derfor det gamle Volvo instrumentpanelet med turteller kanskje har litt avvik og stoler da heller på øret og følelse om at den kjører fint :-). 

Er veldig i tvil om jeg skal ta dysene og levere de til service. Aner ikke om det er noe service intervall på slik, men med tanke på at jeg vil ta vare på motor så er det kanskje smart å gjøre etter 15 år?

Ifølge denne manualen http://www.vetusweb.com/manuals/files/Vetus_M-Series/340102.04%20r02%2001-08%20M2_M3%20EN.pdf er det ikke så mye som skal gjøres med dyser.

Litt usikker på hvorfor du mistenker dysene, er den tung å starte og lager unormal farge på eksosen?

Hvordan er ytelsen under gange, trekker den bra på alle turtall og går ellers jevnt.

Med tanke på hvor dyrt det er med justering av dyser og evt bytte spisser samt at det er en viss sjanse for å ødelegge noe når de skrus ut ville jeg ikke gjort det som første tiltak ( selv om det selvsagt er en mulighet at det er problem med en eller flere dyser)

Hvor mange gangtimer har motoren ?

Redigert av Janoho (see edit history)

Hei.

Grunnen til at jeg mistenker dysene er fordi så mange har nevnt de som syndere. 

Ventilene er blitt justert profesjonelt, men tror de trenger litt etterjustering for den tikker litt hørte jeg nå i dag, men er dårlig til å høre slikt så skal få hjelp til å verifisere om de er ok eller ikke. 

Motoren har gått 506 timer (derfor ventil sjekken).

Jeg synes motoren er topp. Den går helt jevnt å fint under gange, men er det problemet med knattring og heftig risting ved tillegging etc som har bekymret. Alt over 1100rpm er helt perfekt og ingen ting å klage på. 

Ang. eksos så er det lite soting jeg har sett. Det kan av og til komme en liten sky, men vil ikke kategorisere det som noe unormalt. 

Du kan jo ta en "lytte og se test" før du evt vurderer å skru ut dysene for test. Den koster deg ingenting.

La motor gå på tomgang. Slakke opp mutter på røret som går inn på en av dysene (hold gjerne fille over for å unngå for mye diesel søl)og se hva som skjer før du skrur røret fast igjen. Vi snakker slakke litt opp, ikke skru av. Motoren vil da gå på to sylindre og da kan det oppstå bra vibrasjon og turtallet vil falle. Ta så neste og se og tilslutt den siste.

Motoren vil gå på to sylindre og hvis alle dysene er sånn noenlunde like på oppførsel har du tre som i hvert fall er nesten like og fungerer selv om de kanskje åpner for tidlig da fjærtrykket er redusert etter de tidligere nevnte 15 årene.

Men hvis du opplever at det er lite endring på en av de kan du være på sporet av en dyse/sylinder som er dårlig. 

Hvis du så tar ut dysene for sjekk er det gjerne ikke dumt å få tatt ta en form for kompresjonstest samtidig mens de likevel er ute. Da får du en bekreftelse på om det er noenlunde likt trykk i alle sylindrene. Å ta bilder av hver enkelt avlesning kan være en bra dokumentasjon å ha i loggboken når du senere selger båten.

For mange år siden hadde vi noe vi kalte "Toppoverhaling" og det var ikke få yrkesmotorer som "ble noe friskere i frasparket" etter å ha fått freste seter, nyslipte ventiler (med spesielt verktøy) og justerte dyser.

Men dette er historie.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...