Jump to content

ILAS Sailor (Power il sailor) stoppskive montert feil?

bergetun

Recommended Posts

Hei, 

Jeg har en ILAS sailor ankervinsj akter på "nyebåten" som jeg ikke har fått testet før nå nylig. 

Vinsjen ser ut il å virke både ut(ned) og inn(opp), men  det ligger en "stoppskive(??)"  som hindrer at kjettingen hverken går inn eller ut.   Ser rett og slett ut som denne mystiske skiven er montert feil. 

Jeg finner ikke noe informasjon om hva slags funksjon denne skiven har eller hvordan den skal monteres på nett. 

Er det noen her som kan forklare meg hva slags funksjon denne skiven har og hvordan den den skal monteres.  (Se bilde)

bilde

Redigert av bergetun (see edit history)

Om det är den rostfria ringen nederst till höger på bilden så har den funktionen att lyfta kättingen från kabularet vid fritt fall.

När Du fäller ankaret skall den vrida sig med kättingen c:a 90 grader tills den går mot ett stopp vid sidan om kabularet.

Då skall den ha hamnat med den vertikala kragen på den sidan av spelet där kättingen normalt griper in i kabularets kuggar.

Men som det ser ut på bilden är den deformerad, det vänstra fingeret är böjt inåt, det högra fingret ser riktigt ut.

Detta verkar vara en svaghet på dessa spel för jag har haft liknande problem.

Jag riktade ringen och jag tror att jag gjorde någon modifiering/förstärkning.

Nu fungerar det bra.

På mitt spel är det lätt att kättingen stackar upp sig under spelet när man kör upp ankaret (pga dålig fallhöjd) och blir det stopp i hålet och Du försöker köra spelet vidare så knycklar sig kättingen och det blir stora påfrestningar.

NB kör aldrig ankarspel utan att Du har visuell kontroll över vad som sker.

Glöm inte heller att säkra ankaret när du inte använder det, skulle Du komma åt knappen av misstag så löper hela kättingen ut, och är Du under gång är det stor risk att Du blir av med ankaret för gott...

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Redigert av ebonita (see edit history)

Det vet jag inte, vet inte om ringen behövs för att det skall passa ihop?

Du blir ju då hur som hur av med frifallsfunktionen som ju är praktisk på ett akterspel vid tilläggning i uthamnar.

Men varför ta bort ringen? Det är ju gjort på ett par minuter att rätta till den med hjälp av en polygrip och montera den.

Gör det vänstra fingret likadant som den högra.

Du ser lätt hur det skall vara när Du sätter ihopa det.

:yesnod: :yesnod: :yesnod:

Redigert av ebonita (see edit history)

Ja den rostfria skivan (med 'fingrarna') skall sitta så att 'fingrarna' löper i skåran mitt i kabelaret.

'Ryggen' på den rostfria skivan skall omsluta kabelaret.

Den rostfria skivan skall kunna vrida sig 90 grader fram och tillbaka så att 'ryggen' i den ena positionen kommer mellan kättingen och kabelaret.

När man fäller ankaret så skall den rostfria skivan då vrida sig så att 'ryggen ligger mellan kabelaret och kättingen,

När man tar upp ankaret så vider sig skivan så att kättingen faller ner i kuggarna på kabelaret.

bakre_ankarspel___2014-08-11___img_3880.

Ovan en bild på mitt spel.

Det enda som gör mig osäker är att på en ritning som jag har (se nedan) så verkar dom ha lagt den rostfria skivan (frikåblingsunit) äver kabelaret men så är det inte på mit spel. Det måste vara något stopp som maximerar den rostfria skivans rörelse till 90 grader.

Hur som helst, detta är enkla grejor, och jag tror att det är ganska självklart hur det skall sitta när Du väl håller på med det.

ilas_ankarspel_sailor_de_luxe_1000w__jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...