Jump to content

Vinduspusser/jordfeil


Avmønstret4

Recommended Posts

Forrige eier sa at styrbord vinduspusser sluttet å fungere forrige sesong.

Kjøpte da ny og monterte, men fant ikke noe jordledning.

Etter mye leting fant jeg årsaken til at den hadde sluttet å virke, da det var avisolert en kabelstump som var surret rundt skruene i overkant mellom hvert vindu.

Dette var ikke lett å se ved første øyekast, en ca 1 mm ledning mellom vinduslistene som gikk i ett med ramma etter mange år med irring.

Det var også dårlig kontakt etter at jeg hadde byttet ut disse med nye så jeg må nok strekke ny ledning til vindusramma ett eller annet sted hvor det er lite synlig.

Vil nok bruke vindu som jording da det ikke blir pent å strekke ledning helt til vinduspusser motoren i og med det ikke går å legge denne skjult.

Er dette gjort fra fabrikken?

Er det nok jording i vindu når denne er av aluminium?

Mvh

Link to post
Share on other sites

.....Er det nok jording i vindu når denne er av aluminium?

Nå er ikke jeg noen "jordingsekspert" eller for den saks skyld "ekspert" på noen av de områdene du nevner.

 

MEN, det skurrer litt i mine ører når du forteller at man bruker aluminiums-vinduslist som felles jord for flere vinduspusser motorer. Det høres ikke helt trygg ut, synes jeg. Hvorfor?

 

Tja - jord er minus fra batteriet, som igjen er koblet til godset på motoren. Sånn er det i hvert fall på min motor. Har du så denne fellesjord koblet til en aluminiumsramme, så kan ikke jeg skjønne annet at godset i aluminiumsrammen må, før eller siden, bli "offret" for tettere stål i motoren?

 

Blir ikke dette en opplagt oppskrift på offeranode? Mulig jeg tar feil her - ekspertene (Lotus, Lars H, osv. - hva sier dere?) vil nok ha en mening om det.

 

.....1 mm ledning mellom vinduslistene som gikk i ett med ramma etter mange år med irring.

Kan denne irren være forårsaket av ovenfornevnte offer-virkning? Alu i ramma og kobber i ledningen ofrer seg for stål i motoren? Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hvordan var aluminiumslistene kopplet videre til jord da? Det må jo ha vært en ledning fra vinduene til - på batteriet.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvet ikk, det er den ledningen jeg ikke finner.

Er muligens under takplatene i cabinen.

 

Blir ikke dette en opplagt oppskrift på offeranode? Mulig jeg tar feil her - ekspertene (Lotus, Lars H, osv. - hva sier dere?) vil nok ha en mening om det.

Kan denne irren være forårsaket av ovenfornevnte offer-virkning? Alu i ramma og kobber i ledningen ofrer seg for stål i motoren?

<{POST_SNAPBACK}>

Det ser ut som vindusrammene er like hele å pene, for jeg forborret et hull i ramma for å feste den nye pussermotoren med en ekstra skrue.

Men det må ha vært gjort fra fabrikk da pussermotorene er originale og trenger 3 ledninger for å funkere, og det er kun trekt frem 2 ledninger.

Det blir vel ikke noe tæring så lenge det ikke ligger i saltvann?

Det grønne irret stammer vel fra den salte sjøluften, hvis ikke hadde vel det vært tært bort for lenge siden.

Redigert av firefighter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Galvanisk korrosjon vil du trolig få uansett, så lenge ramma er strømførende. Den trenger ikke å være i kontakt med sjø/vann. Det vil nok komme vann på rutene dine en eller annen gang. Så når det er vann på dekk, så vil det nok være kontakt.

Strømførings evnen til vann er gullegod den.

 

Jeg anbefaler å å legge kablene bak vindus lista/ramma. Så fremst der er plass der. Trenger sikkert ikke å løsne helt, bare såpass att kabelen kommer i mellom. Tror nok att lampet ledning er hvert ett forsøk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...