odma Startet 19.Mai.2016 Link til dette innlegget Startet 19.Mai.2016 Hei Ser de aventerer vhf mye billigere på Waveinn.com enn det jeg får kjøpt den for her i landet. I dette tilfellet dreier det seg om en Raymarine Ray60 og en Raymic. Her er det nesten 2000 kr å spare, er det noen som har erfaringer med å kjøpe vhf fra utlandet?, og er det noen som har kjøpt dette fra Waveinn? Får jeg med de kanalene jeg trenger slik som L1, L2 og L3 o.s.v.... Oddvar Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 19.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2016 Det er mulig å kjøpe E-merkede VHFer fra USA, har gjort det selv og spart en del på det. L-kanalene må vel da evt programmeres inn. Men du har jo mange fordeler av å handle her hjemme om problemer oppstår, og forskjellen i pris kan fort bli liten om noe skjer. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
offpist Svart 19.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2016 Husk at prisene på waveinn.com er uten mva.. og postens importgebyrer. Sitér dette innlegget Link to post
odma Svart 19.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2016 Lurte på å bestille til Sverige, tror d skal gå bra. Montere i Strømstad havn i fint vær, hehe Sitér dette innlegget Link to post
odma Svart 19.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2016 Sår på denne siden at momsen er med i prisen https://www.waveinn.com/?action=ver_cesta&idioma=nor Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 19.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2016 Norge er ikke med i EU... ". Merverdiavgift gjelder ikke for bestillinger som skal leveres utenfor EU". Jeg har kjøpt ting derfra mange ganger, prisene er uten MVA. Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 19.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2016 Disse håndholdte VHFene er jo latterlig billige. Duger de til småbåter i Oslofjorden, eller gir de falsk trygghet? http://www.ebay.com/itm/Baofeng-GT-3-TP-MarkIII-Tri-power-1-4-8W-UHF-VHF-Talkie-Walkie-Program-USB-Cable-/161539383595?hash=item259c7f612b:g:BXoAAOSwyZ5UoQCd Sitér dette innlegget Link to post
odma78 Svart 19.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2016 Norge er ikke med i EU... ". Merverdiavgift gjelder ikke for bestillinger som skal leveres utenfor EU". Jeg har kjøpt ting derfra mange ganger, prisene er uten MVA. Selvfølgelig. Da blir Sverige bra da Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 19.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2016 Og ved å få det levert til Posten i Sverige slipper du unna løsepengene som Posten Norge forlanger. Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 19.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2016 Man slipper løsepengene, men svensk mva blir vel lagt til prisen ved bestilling når leveringsadressen er i Sverige. Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 19.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2016 Jotto har rett.. man sparer noen kr men er jaggu lite å hente på det. Hvis det er dyre ting som man kjøper brukt (slik at EU MVA allerede er betalt). Eller at selger ikke forstår eller kan trekke fra EU VAT ved eksport ut av EU.. Da kan det være verdt å hente det i Sverige. Sitér dette innlegget Link to post
odma78 Svart 19.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2016 Slik jeg kan se det er momsen lagt til i prisen til alle EU land. Se lenken min lenger opp. Det jeg er mest interesser i er om det er noen foskjell på vhfene. Sitér dette innlegget Link to post
Siglo Svart 19.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2016 Som Framtia skrev lenger opp, de mangler kanalene L1,2,3. Ellers ingen forskjeller. Sitér dette innlegget A ship in port is safe; but that is not what ships are built for. Sail out to sea and do new things. -Grace Hopper Link to post
odma78 Svart 19.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2016 Hva mener du med E merket Fremtida Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 19.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2016 Har kjøpt Standard Horizon stasjonær og håndholdt VHF-radio fra USA (dengang dollaren var litt billigere). Fungerer strålende. L-kanalene har jeg ikke, men jeg har heller ikke noe behov for dem. Det er nok mulig å programmere inn. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 19.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2016 denne f.eks er en Euro-versjon (det jeg kalte E-merket over, vet ikke helt hva som er rett betegnelse...): http://www.ebay.com/itm/ICOM-IC-M73-EURO-VHF-MARINE-HANDHELD-M73EURO-/131786034692?hash=item1eaf0f4e04:g:BNcAAOSwjVVVv2sh Kanalplanen er vel ikke helt lik som i US. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
shaukaas Svart 19.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2016 Det finnes et "internasjonalt" frekvenssett og et "amerikansk." De fleste radioer støtter begge typer. Husk imidlertid at i Norge har man 5 års reklamasjonsrett; dette kan komme godt med når f.eks. laderen går fløyten. Selv har jeg kjøpt VHF i både Norge og England, samt EPIRB fra New Zealand. Sistnevnte var billigst for noen uker tilbake, og det er definitivt verdt bryet (og ventetiden) å sjekke priser i New Zealand. Discountmarine.co.nz kan nevnes, ellers er froogle.com en fin produktsøketjenste i tillegg til eBay. Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 19.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2016 Altså; sendes radioene til norsk adresse, tilkommer mva. Sendes de til utenlandsk adresse (i EU) tilkommer mva i landet de sendes til. Det er ikke ulovlig å montere inn i eksempelvis Sverige, men skal dette gjøres riktig, så skal det svares norsk mva når båten tas inn til Norge igjen. Dersom båten har hjemmehavn utenfor Norge, skal det ikke svares mva på radioen, men på båtens verdi. Det var det tekniske. Varer som er selvimportert, her ikke beskyttelse av norsk forbrukerkjøpslovgivning. Dette trenger ikke være noe problem, men kan absolutt komme til å bli det. Etter norsk forbrukerkjøpslovgivning, har private forbrukere 5 års reklamasjonsrett på varer som er ment å vare mer enn 3 år. VHF er typisk en slik vare. Går ingen ting galt med VHF'n de første 5 årene, er det jo ikke noe problem. Går noe derimot galt ved vanlig bruk, er norsk forbrukerkjøpslovgivning gull. Det er verd noen kroner. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.