Jump to content

Kjøpe VHF radio fra utlandet, erfaringer? Hva med lystbåtkanaler?

odma

Recommended Posts

Hei

Ser de aventerer vhf mye billigere på Waveinn.com enn det jeg får kjøpt den for her i landet.

I dette tilfellet dreier det seg om en Raymarine Ray60 og en Raymic.

Her er det nesten 2000 kr å spare, er det noen som har erfaringer med å kjøpe vhf fra utlandet?, og er det noen som har kjøpt dette fra Waveinn?

Får jeg med de kanalene jeg trenger slik som L1, L2 og L3 o.s.v....

Oddvar

Det finnes et "internasjonalt" frekvenssett og et "amerikansk." De fleste radioer støtter begge typer.

Husk imidlertid at i Norge har man 5 års reklamasjonsrett; dette kan komme godt med når f.eks. laderen går fløyten. Selv har jeg kjøpt VHF i både Norge og England, samt EPIRB fra New Zealand. Sistnevnte var billigst for noen uker tilbake, og det er definitivt verdt bryet (og ventetiden) å sjekke priser i New Zealand. Discountmarine.co.nz kan nevnes, ellers er froogle.com en fin produktsøketjenste i tillegg til eBay.

Altså; sendes radioene til norsk adresse, tilkommer mva. Sendes de til utenlandsk adresse (i EU) tilkommer mva i landet de sendes til. Det er ikke ulovlig å montere inn i eksempelvis Sverige, men skal dette gjøres riktig, så skal det svares norsk mva når båten tas inn til Norge igjen. Dersom båten har hjemmehavn utenfor Norge, skal det ikke svares mva på radioen, men på båtens verdi. Det var det tekniske.

Varer som er selvimportert, her ikke beskyttelse av norsk forbrukerkjøpslovgivning. Dette trenger ikke være noe problem, men kan absolutt komme til å bli det. Etter norsk forbrukerkjøpslovgivning, har private forbrukere 5 års reklamasjonsrett på varer som er ment å vare mer enn 3 år. VHF er typisk en slik vare. Går ingen ting galt med VHF'n de første 5 årene, er det jo ikke noe problem. Går noe derimot galt ved vanlig bruk, er norsk forbrukerkjøpslovgivning gull. Det er verd noen kroner.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...