Jump to content

Pioner multi, 60 hk Suzuki 4 takt, propellen spinner

rorfro

Recommended Posts

Pioner multi, 60 hk Suzuki 4 takt, povertrim.

Jeg det noen som har vært borti en pioner multi med Suzuki 60 hk som spinner når båten har gått i plan?

Motor er 2015 mod (gått ca. 3 timer). Og båt er 2016 mod.

Når jeg er alene om bord går det som regel bra og propellen spinner lite så lenge det er fint på sjøen men straks det været blir litt friskere eller der er bølger kan propellen spinne så pass mye at turtallssperren slår seg inn.

Vis båten er lastet med varer og/eller folk spinner den nok så mye selv hvor stille det er på sjøen.

Jeg har prøvd å tilte motoren men da blir det bare værre.

Mottar svar med stor takk.

Mvh Frode

Redigert av rorfro (see edit history)

Hub er gumminavet på propellen. Dette er laget slik at det skal "slippe" dersom propellen treffer noe. hensikten er å unngå at gear og akslinger skal gå i stykker. Men det er ikke meningen at dette skal skje ved normal kjøring. Har huben først sluppet taket er det ikke annet å gjøre enn å bytte til ny propell. Med så ny motor som du har ville jeg nok reklamert på dette. Vel å merke dersom ikke propellen har merker eller tegn til at den har truffet noe hardt.

forsåvidt enig i dine betraktninger , men jeg ville trodd at om det virkelig var 15" stamme, så ville det spunnet uansett...

Men så ser det jo ut til å være noen motorer med litt avvikende stammelengde, kanskje det som er tilfelle her - kombinert med en båt som har litt høyere akterspeil enn vanlig...?

(... Og noen propeller er så dårlige at de tar luft veldig lett..) 

bilde

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Det finnes nok ingen DF60 med kort stamme såvidt jeg vet iallefall.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Joda det finnes ihvertfall i listen til Suzuki en 15" og en 20" stammelengde på Suzuki 60... Lett å sjekke på nett. Om de er importert eller tilgjengelige i Norge vet jeg ikke. Men de er i listen deres.

Men en snodig propell er en meget sannsynlig årsak og for høy montering. Eller en fantastisk propell på kort stamme...?

Ja det stemmer nok, i det store utland iallefall. 

Den svenske prislisten har både DF60ATL og DF60ATS.

http://www.kbvarv.se/prislistor/suzuki.pdf

Fun fact: Den finnes også med bigfoot girhus som takler 14" diameter propell, type DF60AVTL.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...