rorfro Startet 19.Mai.2016 Link til dette innlegget Startet 19.Mai.2016 (redigert) Pioner multi, 60 hk Suzuki 4 takt, povertrim. Jeg det noen som har vært borti en pioner multi med Suzuki 60 hk som spinner når båten har gått i plan? Motor er 2015 mod (gått ca. 3 timer). Og båt er 2016 mod. Når jeg er alene om bord går det som regel bra og propellen spinner lite så lenge det er fint på sjøen men straks det været blir litt friskere eller der er bølger kan propellen spinne så pass mye at turtallssperren slår seg inn. Vis båten er lastet med varer og/eller folk spinner den nok så mye selv hvor stille det er på sjøen. Jeg har prøvd å tilte motoren men da blir det bare værre. Mottar svar med stor takk. Mvh Frode Redigert 19.Mai.2016 av rorfro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
engestol Svart 19.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2016 Gåen hub? Sitér dette innlegget Link to post
rorfro Svart 19.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2016 Hva er en hub? Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 19.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2016 Gummiklossen inni propellen. Når denne er defekt av en eller annen grunn, slurer propellen ved belastning. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Saltværingen Svart 19.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2016 Hub er gumminavet på propellen. Dette er laget slik at det skal "slippe" dersom propellen treffer noe. hensikten er å unngå at gear og akslinger skal gå i stykker. Men det er ikke meningen at dette skal skje ved normal kjøring. Har huben først sluppet taket er det ikke annet å gjøre enn å bytte til ny propell. Med så ny motor som du har ville jeg nok reklamert på dette. Vel å merke dersom ikke propellen har merker eller tegn til at den har truffet noe hardt. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 19.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2016 Er det propellen som slipper på hub eller slipper den taket i vannet ventilerer? Om den ventilerer er det nå bare å flytte motoren et hakk ned. Sitér dette innlegget Link to post
rorfro Svart 19.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2016 Propellen spinner som om der ikke er vann eller ikke nok vann rundt propellen. Skal ringe leverandøren å høre. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 19.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2016 Da får du nokk senke motoren ned et stykke så propellen blir tilstrekkelig neddykket. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 19.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2016 Multi har et akterspeil som krever lang stamme på motoren. Har du data på motoren om denne har lang stamme? Lang stamme er 20" eller 510mm. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 19.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2016 kort stamme på nyere 60hk er vel temmelig uvanlig ..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
alfaalfa Svart 19.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2016 Hei igjen Ivar, basert på hendelsene beskrevet, hva er din analyse? Det "spinner", men ikke så lenge motoren er dypt i vannet. Det "spinner" ikke mens motoren og propellen har mest moment. (mao ikke løs hub). Kort stamme? Eller høyt montert? Noen bedre? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 19.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2016 forsåvidt enig i dine betraktninger , men jeg ville trodd at om det virkelig var 15" stamme, så ville det spunnet uansett... Men så ser det jo ut til å være noen motorer med litt avvikende stammelengde, kanskje det som er tilfelle her - kombinert med en båt som har litt høyere akterspeil enn vanlig...? (... Og noen propeller er så dårlige at de tar luft veldig lett..) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 19.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2016 Det finnes nok ingen DF60 med kort stamme såvidt jeg vet iallefall. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
alfaalfa Svart 19.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2016 Joda det finnes ihvertfall i listen til Suzuki en 15" og en 20" stammelengde på Suzuki 60... Lett å sjekke på nett. Om de er importert eller tilgjengelige i Norge vet jeg ikke. Men de er i listen deres. Men en snodig propell er en meget sannsynlig årsak og for høy montering. Eller en fantastisk propell på kort stamme...? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 21.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2016 Ja det stemmer nok, i det store utland iallefall. Den svenske prislisten har både DF60ATL og DF60ATS. http://www.kbvarv.se/prislistor/suzuki.pdf Fun fact: Den finnes også med bigfoot girhus som takler 14" diameter propell, type DF60AVTL. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.