Jump to content

Plombere motor evt forslag til 6 hk motor

BOL72

Recommended Posts

Hei. 
Jeg har to sønner på 11 og 8 år som har spart en stund til båt. De har vært med i naboens Hasle Summer Fun en del ganger og denne båten virker som en stødig og ok båt. Kom over en tilsvarende båt som jeg har kjøpt men denne har ikke motor. Eldstemann er ikke så veldig glad i fart og er en forsiktig fyr, men minstemann er et villdyr når det kommer til fart og spenning. I og med at de er så unge, ønsker jeg at farten holdes under de lovlige 10 knop. 
Det problemet jeg nå har støtt på er at jeg ikke finner en 6 hk som er beregnet for fjernkontroll av hastigheten. Skal gladelig innrømme at jeg er nokså grønn på dette området så det er mulig at dette ikke er et problem og at det finnes flust av muligheter. 
Ser at naboen og flere med han har en 9,9 hk på denne båten og det er sikkert enklest å finne en slik motor med fjernstyring. Er det i så fall mulig å få motoren plombert på et vis slik at denne holder seg innenfor loven? 
Årsaken til at jeg har blinket ut 6 hk til å starte med er at det er den minste motoren Hasle anbefaler på sin nettside. 
Hadde vært hyggelig med konstruktive tilbakemeldinger. 

BOL 
  •  

Jeg er rimelig sikker på at Suzuki 6 hk kan fjernstyres.

Når det gjelder å plombere en 9,9, kan man gjøre det ved å redusere vandringen på gasspjeldet.

Det som jeg har erfart, er at hvis man gjør det, får man ikke båten opp i plan.

Vi har en 10 fot Suzumar og den kan ligge i plan ved ca 10 knop, men kommer ikke opp i plan med plomberingen på.

Dermed ble den liggende å pløye med baugen i været.

Så nå er plomberingen fjernet, så få det stå til.

Lar uansett ikke så små barn kjøre uten tilsyn,så da burde det være enkelt å holde evt råskinn i "nakken"

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Ja det var det jeg så, fjernstyringskit til Tohatsu til den nette sum av kr 3500 eller noe i den dur... Må alle motorer ha et slikt kit eller har Suzuki som nevnt over dette inkludert? Finnes det evt andre motorer som er klargjort for dette. Jeg kjøper gjerne brukt.

Noen som har erfaring med summerfun med 6 hk?

Min far monterte en liten bolt ut fra skrogsiden der hvor hendelen til gir/gass vandrer, han merket av hvor i vandringen hendelen var når båten hadde en grei hastighet for oss barn, og tredde et rør over bolten som var så lang at den stoppet hendelen. Boret hull gjennom rør og bolt og satte på hengelås, dermed kunne han enkelt låse opp låsen og ta vekk røret og få full gass hvis han selv skulle bruke jolla. Kan minnest at det var en del mas om hvor den nøkkelen befant seg?

Har en 2006 9.8 totakt på 26 kg med fjernstyringskit montert i garasjen. Send IM hvis interessert. Disse årgangene er 6-8-9.8 samme base motoren.

I stedet for å kjøpeløse kit blir det ofte billigst å kjøpe helt nytt ferdig klargjort som ny. Da koster det ikke så mye ekstra. Men du får en tyngre 4 takt. Fordelen er helt ny motor.

En kamerat kjøpte en helt ny Yamaha 9.9. Der er det faktisk en skrue ferdig til å montere på ulike begrensninger på gassen, så nå har han laget seg noen ulike biter avhengig av hvem som skal kjøre jolla.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...