Lars H. Startet 19.Mai.2016 Link til dette innlegget Startet 19.Mai.2016 Nå ser jeg ikke det å tømme noen liter septik i sjøen langt fra land som noe stort problem selv om det er ulovlig her i Sverige, men jeg tok en titt på tømmesystemet her på Resö der vi nå ligger. Der er det en kasse på bryggen for dette. Og så var det å lese bruksanvisningen på den påklistrete lappen. Ja ja, da var det bare å åpne kassen, løfte ut pumpe og slange og trykke på de rette bryterne, he he. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Andboats Svart 19.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2016 Jeg ville tippet på at det var en stasjon for tømming av portable toaletter.. Fant du ut av hvor avfallet ble av etter du hadde festet slangen i båten? Ser ikke ut som at det går ned i noe form av tank eller sluk. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 19.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2016 Nå har ikke jeg testet dette, og har heller ikke tenkt å gjøre det, men det går en tykk svart slange fra kassen og inn mot land ett eller annet sted. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
nomen Svart 19.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2016 (redigert) Jeg ville tippet på at det var en stasjon for tømming av portable toaletter.. Fant du ut av hvor avfallet ble av etter du hadde festet slangen i båten? Ser ikke ut som at det går ned i noe form av tank eller sluk. Er ett sluk i bunn av kassa som drenerer ut under flytebrygga?Det hadde det vært hvis den hadde stått i Norge (symbolpolitikkens rike) Forresten etter den dokumentaren jeg så om alle cruisebåtene som dumpet millioner av liter med septik i Østersjøen, er kanskje ikke Sverige noe bedre. Redigert 19.Mai.2016 av nomen (see edit history) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Faxen Svart 19.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2016 Unnskyld meg, men hvor mye septik dumpes i fjorden av oss i fritidsflåten? Alt vi dumper er peanuts, og det er mat for livet i sjøen. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
fernanda Svart 19.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2016 Samme pumpesystemet på marinaen i Grebbestad i fjor sommer. Vi prøvde den og fikk før start beskjed av han som driver marinaen at den var alt for svak og ikke klarte å suge ut av tanken, med mindre det var meget kort avstand. Vi gjorde et godt forsøk, men måtte gi opp. Marinaeieren hadde klaget til kommunen flere ganger, da det var de som eide septik sugessytemet, men til liten nytte... Når det er sagt, har heller ikke jeg den største erfaringen med slike tømmestasjoner, men den de har på Vallø Marina, rett utenfor Tønsberg, fungerer supert. Her skrur en bare en stuss, som sitter på slangen, fast i dekksgjennomføringen og trykker på start på sugeautomaten. Deretter er det bare å vente litt, så er tanken tom. Lite lukt, ikke noe søl. Rent og pent. Den anbefaes Fernanda Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post
Free Lillehammer Svart 19.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2016 Unnskyld meg, men hvor mye septik dumpes i fjorden av oss i fritidsflåten? Alt vi dumper er peanuts, og det er mat for livet i sjøen. Dette kan man ta på to måter: Enten være gretten fordi man mener forbudet er tåpelig, eller bare forholde seg til bestemmelsene slik de er og bli ferdig med det... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 19.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2016 Jeg tar med med 1/3 full sekk på 3-4 kg etter en ukes tid, går på land og finner en variant av en sånn som dette: Løfter opp lokket med en hånd og slipper sekken nedi med den andre. Ganske lettvint egentlig. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 20.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2016 Sånn blir det hvis man sitter i båten og "røyker opp" møkka si Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2016 Sånn blir det hvis man sitter i båten og "røyker opp" møkka si Jeg får kjøpe vannpipe så jeg kan røyke opp godsakene og slippe å gå i land for tømming i det hele tatt ;-) Sitér dette innlegget Link to post
SandvikTom Svart 20.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2016 (redigert) En litt tidlig lørdag formiddag kan man fort møte ubarberte skippere som reker bryggelangs etter en fuktig aften, etter hjelp til å løfte ut motor i båten sin for å få tømt septiken sin med en slik anvisning Redigert 20.Mai.2016 av SandvikTom (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.