Jump to content

Påhengsmotor hevet noen cm - hvorfor?


fredsjo

Recommended Posts

Tja; du sier noe. Som du ser på bildet er det ikke rare klaringen ned til vannet. Men tror den ville gått klar.

 

Så å heve motoren vil gi båten mindre drag, altså mindre motstand når den skal opp i plan?

 

Jeg synes jeg kan skimte en liten ring av bølger på det bildet du postet. Det kan selvfølgelig være en vanndråpe som har falt fra motoren og ned i vannet, men jeg tenkte at det var motoren som akkurat hadde vært nede i vannet. I så fall er 3 cm nok til å gjøre en forskjell, f.eks. for å unngå at det gror.

 

Å heve motoren vil gi båten mindre drag/motstand rett og slett fordi alt som stikker ned i vannet vil i prinsippet skape drag. Men det går naturligvis en grense for hvor høyt motoren bør heves hvor andre hensyn gjør seg gjeldende. Som andre har vært inne på, må ikke motoren heves så mye at propellen begynner å suge luft. Dersom dette ikke er noe problem, ser jeg egentlig ingen grunn til å senke motoren igjen.

Link to post

Ser for meg ut som en langstammet motor på en båt beregnet for kortstammet. Dog er ikke 3 cm heving mye å snakke om da.... men har kanskje hjulpet noe?

Er en Øien 16, og de er beregnet for lang stamme.

 

Men takk for svar alle! Lar motoren forbli hevet, men vil nok bytte ut det halvråtne trestokken med noe litt mer holdbart. :)

Link to post

Ikke for kapre tråden men sliter med slik sprut ut på hver siden, blir enda værre med flat jern. Ville det ha hjulpet å heve motoren hos meg?

https://dl.dropboxusercontent.com/u/44492766/20160508_184826.mp4

Vanskelig å si av en slik film, det letteste er å sammenligne kavitasjonsplaten med bunn av båten. 

Det ser dog ut på filmen som om motoren din er tiltet helt inn. Hvis du tilter den litt ut vil jeg tro det kan hjelpe noe og mest sannsynelig vil båten gå bedre i vannet også.

Link to post

Motoren funker mest effektivt når den er montert så høyt som mulig, uten å slippe/spinne unødvendig mye.

2-3 cm over funker bra, iallefall med stålpropell. Vil jo variere med skrogtype og fart.

Bør iallefall ikke være under.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...