fredsjo Startet 19.Mai.2016 Link til dette innlegget Startet 19.Mai.2016 Hei På min Øien 16 er påhengsmotoren, en Mercury 25 EFI hevet ca 3cm ved at det er lagt en plankebit mellom skrog og motor. Dette er gjort av forrige eier. Noen som kan si meg hva fordelen med det kan være!? Den planken hører ikke hjemme der og jeg har lyst å fjerne den... :) Man ser den så vidt her: Sitér dette innlegget Link to post
Stradivarius Svart 19.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2016 Kan det være for å få motoren helt ut av vannet når den er tiltet opp? En annen mulighet kan være at den stikker unødvendig dypt og forårsaker unødvendig mye drag hvis den ikke heves. Sitér dette innlegget Link to post
fredsjo Svart 19.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2016 Tja; du sier noe. Som du ser på bildet er det ikke rare klaringen ned til vannet. Men tror den ville gått klar. Så å heve motoren vil gi båten mindre drag, altså mindre motstand når den skal opp i plan? Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 19.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2016 Kavitasjonsplata på motoren skal jo i utgangspunktet være på høyde med bunnen av båten. Ser ut som om det akterspeilet ikke er så høyt. Så motoren er nok hevet for at båten skal gå bedre. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
ivar Svart 19.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2016 fort lav montering vil også kunne gi vannsprut fra stammen Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
tilplan Svart 20.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2016 Om du har problemer med at propellen kaviterer eller spinner, ville jeg tatt bort planken. Hvis ikke er det best å la den være. Da har du mindre motstand under fart og bedre avstand til vannet når den er tiltet opp. En ren vinn vinn situasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Smiley Svart 20.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2016 Ser for meg ut som en langstammet motor på en båt beregnet for kortstammet. Dog er ikke 3 cm heving mye å snakke om da.... men har kanskje hjulpet noe? Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Stradivarius Svart 20.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2016 Tja; du sier noe. Som du ser på bildet er det ikke rare klaringen ned til vannet. Men tror den ville gått klar. Så å heve motoren vil gi båten mindre drag, altså mindre motstand når den skal opp i plan? Jeg synes jeg kan skimte en liten ring av bølger på det bildet du postet. Det kan selvfølgelig være en vanndråpe som har falt fra motoren og ned i vannet, men jeg tenkte at det var motoren som akkurat hadde vært nede i vannet. I så fall er 3 cm nok til å gjøre en forskjell, f.eks. for å unngå at det gror. Å heve motoren vil gi båten mindre drag/motstand rett og slett fordi alt som stikker ned i vannet vil i prinsippet skape drag. Men det går naturligvis en grense for hvor høyt motoren bør heves hvor andre hensyn gjør seg gjeldende. Som andre har vært inne på, må ikke motoren heves så mye at propellen begynner å suge luft. Dersom dette ikke er noe problem, ser jeg egentlig ingen grunn til å senke motoren igjen. Sitér dette innlegget Link to post
TB22 Svart 20.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2016 Ikke for kapre tråden men sliter med slik sprut ut på hver siden, blir enda værre med flat jern. Ville det ha hjulpet å heve motoren hos meg?https://dl.dropboxusercontent.com/u/44492766/20160508_184826.mp4 Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
fredsjo Svart 20.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2016 Ser for meg ut som en langstammet motor på en båt beregnet for kortstammet. Dog er ikke 3 cm heving mye å snakke om da.... men har kanskje hjulpet noe? Er en Øien 16, og de er beregnet for lang stamme. Men takk for svar alle! Lar motoren forbli hevet, men vil nok bytte ut det halvråtne trestokken med noe litt mer holdbart. :) Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 20.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2016 Ikke for kapre tråden men sliter med slik sprut ut på hver siden, blir enda værre med flat jern. Ville det ha hjulpet å heve motoren hos meg? https://dl.dropboxusercontent.com/u/44492766/20160508_184826.mp4 Vanskelig å si av en slik film, det letteste er å sammenligne kavitasjonsplaten med bunn av båten. Det ser dog ut på filmen som om motoren din er tiltet helt inn. Hvis du tilter den litt ut vil jeg tro det kan hjelpe noe og mest sannsynelig vil båten gå bedre i vannet også. Sitér dette innlegget Link to post
TB22 Svart 20.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2016 Stemmer ganske bra med målene som er oppgitt her ( ca 2-3cm under båten er ventilasjonsplaten) https://dl.dropboxusercontent.com/u/44492766/430sport.pdf Men som skissert er ikke båten flat under, rundt oppover mot bakende.. Tiltpinen står i hul nr 3 av totalt 6 hull. Har prøvd et hakk opp men da begynner den å slå når jeg kjører alene. Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
Teerex Svart 20.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2016 Motoren funker mest effektivt når den er montert så høyt som mulig, uten å slippe/spinne unødvendig mye. 2-3 cm over funker bra, iallefall med stålpropell. Vil jo variere med skrogtype og fart. Bør iallefall ikke være under. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ivar Svart 21.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2016 (redigert) kommer som sagt over, mye an på fart , mest å hente på høy montering når farta bikker 30 knop. ..og noen båter trenger lavere montering.. Redigert 21.Mai.2016 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.