Jump to content

Påhengsmotor hevet noen cm - hvorfor?

fredsjo

Recommended Posts

Hei

På min Øien 16 er påhengsmotoren, en Mercury 25 EFI hevet ca 3cm ved at det er lagt en plankebit mellom skrog og motor. Dette er gjort av forrige eier. Noen som kan si meg hva fordelen med det kan være!? Den planken hører ikke hjemme der og jeg har lyst å fjerne den... :)

Man ser den så vidt her:

bilde

Om du har problemer med at propellen kaviterer eller spinner, ville jeg tatt bort planken. Hvis ikke er det best å la den være. Da har du mindre motstand under fart og bedre avstand til vannet når den er tiltet opp. En ren vinn vinn situasjon. :thumbsup:

Ser for meg ut som en langstammet motor på en båt beregnet for kortstammet. Dog er ikke 3 cm heving mye å snakke om da.... men har kanskje hjulpet noe?

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

Tja; du sier noe. Som du ser på bildet er det ikke rare klaringen ned til vannet. Men tror den ville gått klar.

Så å heve motoren vil gi båten mindre drag, altså mindre motstand når den skal opp i plan?

Jeg synes jeg kan skimte en liten ring av bølger på det bildet du postet. Det kan selvfølgelig være en vanndråpe som har falt fra motoren og ned i vannet, men jeg tenkte at det var motoren som akkurat hadde vært nede i vannet. I så fall er 3 cm nok til å gjøre en forskjell, f.eks. for å unngå at det gror.

Å heve motoren vil gi båten mindre drag/motstand rett og slett fordi alt som stikker ned i vannet vil i prinsippet skape drag. Men det går naturligvis en grense for hvor høyt motoren bør heves hvor andre hensyn gjør seg gjeldende. Som andre har vært inne på, må ikke motoren heves så mye at propellen begynner å suge luft. Dersom dette ikke er noe problem, ser jeg egentlig ingen grunn til å senke motoren igjen.

Ser for meg ut som en langstammet motor på en båt beregnet for kortstammet. Dog er ikke 3 cm heving mye å snakke om da.... men har kanskje hjulpet noe?

Er en Øien 16, og de er beregnet for lang stamme.

Men takk for svar alle! Lar motoren forbli hevet, men vil nok bytte ut det halvråtne trestokken med noe litt mer holdbart. :)

Ikke for kapre tråden men sliter med slik sprut ut på hver siden, blir enda værre med flat jern. Ville det ha hjulpet å heve motoren hos meg?

https://dl.dropboxusercontent.com/u/44492766/20160508_184826.mp4

Vanskelig å si av en slik film, det letteste er å sammenligne kavitasjonsplaten med bunn av båten. 

Det ser dog ut på filmen som om motoren din er tiltet helt inn. Hvis du tilter den litt ut vil jeg tro det kan hjelpe noe og mest sannsynelig vil båten gå bedre i vannet også.

Motoren funker mest effektivt når den er montert så høyt som mulig, uten å slippe/spinne unødvendig mye.

2-3 cm over funker bra, iallefall med stålpropell. Vil jo variere med skrogtype og fart.

Bør iallefall ikke være under.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

kommer som sagt over, mye an på fart , mest å hente på høy montering når farta bikker 30 knop.   

..og noen båter trenger lavere montering..

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...