Grandma Startet 20.Mai.2016 Del på Facebook Startet 20.Mai.2016 Spørsmål 1) Jeg har en Evinrude E-tec 40 hk, 2007 modell, som ikke har zinkanode montert i underkant av powertrim/festebrakett, slik de fleste motorer har. Zinkanode er kun montert på motorstammen, som ikke er i kontakt med vann når motor er tiltet opp/båt ligger til kai. Powertrimmen har nå fått tæring (oppstod sommer 2015, ble oppdaget ved årets båtpuss). Jeg mener at skaden skyldes manglende zink, men verkstedet som har stått for service og vedlikehold påstår at dette ikke er relevant, og at kobberbunnstoffet er årsaken. Noen her som har gode tips og råd? Spørsmål 2:Dersom kobberholdig bunnstoff er årsaken: vil tæring kun oppstå der bunnstoff er påført, eller kan det spre seg til andre steder? Hydraulikkpumpa har kun bunnstoff på den siden som vender ut fra båten. Den siden som vender inn mot båten har ikke bunnstoff, der er det for trangt/ikke fysisk mulig å komme til med pensel. Dersom bunnstoffet er årsaken til elendigheten vil jeg anta at den siden av pumpa som ikke har bunnstoff vil være like fin/ikke ha tæring. Demontering av pumpa vil gi svar på hvordan baksiden av pumpa ser ut. Jeg tenker at det vil gi et godt svar på hva som er årsaken. Er det hold i en slik teori? Takknemlig for kvalifiserte svar! Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 20.Mai.2016 Del på Facebook Svart 20.Mai.2016 (redigert) Anoden du evt. ikke har, skal stå på innsiden av braketten. http://www.ebay.com/itm/Evinrude-0173029-ZINC-ANODE-KIT-/181653729525 Nr. 30 på illustrasjonen her http://www.boats.net/parts/search/BRP/EVINRUDE/2007/E40DPLSUM/SWIVEL%20BRACKET/parts.html http://www.ebay.com/itm/Evinrude-0173029-ZINC-ANODE-KIT-/181653729525 Redigert 20.Mai.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
tkb Svart 21.Mai.2016 Del på Facebook Svart 21.Mai.2016 På hekkagregat skal det være 4 cm klaring mellom drev og kobberholdig bunnstoff. Det samme er sikkert lurt for påhenger. Sitér dette innlegget Link to post
Vindøyet Svart 21.Mai.2016 Del på Facebook Svart 21.Mai.2016 Vi som har seilbåt og bruker VC17 (kobberbasert) vet at det "forbudt" å bruke det på drevet fordi det skaper korrosjon. Vi bruker "vanllig" bunnstoff på drevet. Ikke spør om hvorfor; det er bare ER sånn! Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 20.September.2019 Del på Facebook Svart 20.September.2019 I tillegg står det en anode inne i girhuset foran propellen. Kreves spesialverktøy og kompetanse for å skifte den. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.