Jump to content

Tæring på motor / zink og kobberbunnstoff

Grandma

Recommended Posts

Spørsmål 1)

Jeg har en Evinrude E-tec 40 hk, 2007 modell, som ikke har zinkanode montert i underkant av powertrim/festebrakett, slik de fleste motorer har.

Zinkanode er kun montert på motorstammen, som ikke er i kontakt med vann når motor er tiltet opp/båt ligger til kai.
Powertrimmen har nå fått tæring (oppstod sommer 2015, ble oppdaget ved årets båtpuss).
Jeg mener at skaden skyldes manglende zink, men verkstedet som har stått for service og vedlikehold påstår at dette ikke er relevant, 
og at kobberbunnstoffet er årsaken. Noen her som har gode tips og råd?

Spørsmål 2:
Dersom kobberholdig bunnstoff er årsaken: vil tæring kun oppstå der bunnstoff er påført, eller kan det spre seg til andre steder?
Hydraulikkpumpa har kun bunnstoff på den siden som vender ut fra båten. Den siden som vender inn mot båten har ikke bunnstoff, der er det for trangt/ikke fysisk mulig å komme til med pensel.
Dersom bunnstoffet er årsaken til elendigheten vil jeg anta at den siden av pumpa som ikke har bunnstoff vil være like fin/ikke ha tæring. 
Demontering av pumpa vil gi svar på hvordan baksiden av pumpa ser ut. Jeg tenker at det vil gi et godt svar på hva som er årsaken.
Er det hold i en slik teori?

Takknemlig for kvalifiserte svar!

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

• 3 år senere...

I tillegg står det en anode inne i girhuset foran propellen. Kreves spesialverktøy og kompetanse for å skifte den.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...