Jump to content

Misunnelsen er STOR !

MaritimStart

Recommended Posts

Heisan !

Misunnelsen er stor over å se andre sette båten på vannet som ligger som et stuegulv.

Jeg for min del holder på å bygge meg ny båt - Døgnet er for kort og puslespillet for stort  :cheers:

Først var antatt sjøsetting i slutten av mai - Nå nærmere St. Hans - Gjett når det faktisk vil skje. Vedkommende som er nærmest mottar 1 liter DC, voks og rubbing av typen Norpol gratis.

Andre tips:

Båttype: Skjærgårdsjeep på 26 fot.

Alt er støpt ferdig kun montering igjen.

Lykke til - Eller kanskje det er jeg som trenger det....................

Med vennlig hilsen

Per Morten Schou

MaritimStart

Båttype: Skjærgårdsjeep på 26 fot

Jøss, 26 fot!!?? Jeg som trodde skjærgårdsjeeper var i størrelsesorden 14, 15, 16 fot......Jaja, en lever så lenge en lærer :smiley: .......Eller var det omvendt?  :wink:

Tipper Du er ferdig til midten av Juli d.å.

For 2 dager siden løftet vi ut dekket og danset hula hula med en liten "knert"  :smiley:.

I dag ble pullerne nedfelt og i morgen er det bare å finne frem vinkelsliperen og ullundertøyet for en dag med kutting - Gruer med til en iskald dusj senere på kvelden.

Skjønner ikke hvordan man setter inn et bilde her - Klikker på "Sett inn bilde" og får kun:

-  Ingen "browse" muligheter !?!

M.v.h.

Per Morten Schou

MaritimStart

Skjønner ikke hvordan man setter inn et bilde her - Klikker på "Sett inn bilde" og får kun:

Du er nesten i mål. Mellom img og /img tag'ene setter du inn adressen til bildet dit, noe ala dette: http:// hjemmesidenmin.com/bilder/mittbilde.jpg. Nei, du har ikke browsemuligheter, og du kan ikke laste bildet opp til baatplassen.no. Bildet må ligge på din hjemmeside eller hvor som helst andre steder på web'en.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

URL'en til bildet skal inn mellom de to [ IMG] [ /IMG] taggene. Det er ingen browse muligheter. Fremgangsmåten er godt beskrevet dersom du klikker på hjelp i toppmenyen øverst på siden, og forøvrig den samme som phpBB bruker i forumet  ditt på maritimstart.com.

Endelig - Skroget på vei ut av formen...............

Bilde

Bilde

..............og sjøsettingen nærmer seg med stormskritt :smiley:

I morgen er det på ny frem med vinkelsliperen for nå begynner vi arbeidet

med Blueprinted Buttom.

M.v.h.

Per Morten Schou

MaritimStart

Hei Lotus !

Båten er konstruert for å ha både innenbords (bensin eller diesel) og utenbords motor(er).

Jeg har valgt det siste: Tør nesten ikke å nevne det  :smiley:

Båten vil bli utstyrt med 2 X 250 Evinrude Ficht.

Mvh

Per Morten

• 2 uker senere...

Hei PM.Har fulgt med i det stille.Morsomt og se på og imponerende.Det er nok mange som drømmer om å kunne både ha plass og mulighet til å bygge drømmebåten.Jeg for min del leter bare etter et emne som er skakkjørt eller oppgitt. Men håper du legger ut flere bilder av byggingsprosessen din.Fortsatt lykke til.

Hilsen Jørgen.

Hei PM.Har fulgt med i det stille.Morsomt og se på og imponerende.Det er nok mange som drømmer om å kunne både ha plass og mulighet til å bygge drømmebåten.Jeg for min del leter bare etter et emne som er skakkjørt eller oppgitt. Men håper du legger ut flere bilder av byggingsprosessen din.Fortsatt lykke til.

Hilsen Jørgen.

Det hører vel med til historien at Per Morten Schou er direktør for Highperformance, eller kanskje det var for selskapet som eier båtbyggeriet? I så fall så er det vel bare 10-15 stykker i landet som har samme muligheter.... når man snakker om missunnelse... :wink:

Hei Jørgen !

Det å starte et båtbyggeri i disse dager er meget risikabelt på mange måter.

Store investeringer og usikkert marked. Det er riktig at jeg er en av flere aktører/eiere i "Highperformance" selskapet/prosjektet. Vi har holdt på i maaaange lange år før vi kom dit vi er i dag med tilhørende oppstart av produksjonen siste vinter. Vi har lave driftskostnader i form av husleie med mer hvilket gjør at vi kun behøver å selge en håndfull båter på bestilling i året. Vi skynder oss sakte, glimrer med vårt fravær på ulike båtmesser med mer med det for øye å overleve. Highperformance har ingen ansatte, men hvor vi leier hverandre inn etter behov - Alle med ulike bakgrunn og spesialister på hvert enkelt område - Fra byggmestere til elektroingeniør.

Veien til "drømmebåten" behøver for mange å ikke være lang. Mange arbeider på ulike støperier, også hos oss, hvor de får mulighet til selv å bygge seg en båt til kostpris.

Hva som er "drømmebåten" er ulikt, men muligheten er absolutt til stede hos oss om man liker båttypen skjærgårdsjeep (14,5 eller 26 fot).

Tok et bilde av det elektriske anlegget i går nå når dekket henger 20 cm over skroget og klargjøres for montering. Legger ut dette senere i dag.

Selv begynte jeg å reparere båt som guttunge: En Herwa 15 fot 1965 modell. Båten var ødelagt av tidligere eiere og ikke minst tyngden fra snø. Videre har jeg vokst opp i fiskekassene til min far og hva han som trebåtbygger og snekker av den gamle skole har lært meg av håndverk.

M.v.h.

Per Morten Schou

MaritimStart

Arbeidet fortsetter:

Litt av det elektriske anlegget før montering av dekket.

Merk at alt monteres slik at man lett kan hente ut de ulike

komponenter dersom noe skal repareres eller skiftes.

Bilde

Et kjent problem ved mange båttyper er forhastet arbeid ved sammenføyning/montering

av dekk og skrog. Monteringen blir ofte gjort uten øvrig tilpassning og hvor poppnagler blir

brukt. Resultatet er blir ofte lekkasjer. Husk at fenderlisten fungerer som en takrenne.

Bilde

Mvh

Per Morten Schou

MaritimStart

• 4 uker senere...

Hei igjen !

Arbeidet fortsetter mot sjøsetting.

Bildet under viser klargjøring for dobbel outboard montasje - Snart

borer vi hull til motorboltene  :seeya:

Kvalitet fra første til siste fot - Ingen karosseri-/plateskruer fra baug til akter.

Bilde

Med vennlig hilsen

Per Morten Schou

MaritimStart

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...