Jump to content

Misunnelsen er STOR !

MaritimStart

Recommended Posts

Hm......Er dette en av disse nye kombinasjonene av båt og sjøfly??  :yesnod:  :yesnod:

Uff, ser skummelt ut synest jeg..... :confused:

Når den hopper slik på blankt hav, hvordan oppfører den seg da i bølger  :headbang:

Hehe, den har vel nettopp passert en større bølge fra en annen båt tenker jeg. Ellers er det ikke noe problem å hoppe slik på nesten blankt hav, det er bare å trimme maks ut og få til en rytme på gassen så tar det helt av etterhvert :) Det er selvfølgelig ikke noe problem å unngå det heller....

Hehe, den har vel nettopp passert en større bølge fra en annen båt tenker jeg. Ellers er det ikke noe problem å hoppe slik på nesten blankt hav, det er bare å trimme maks ut og få til en rytme på gassen så tar det helt av etterhvert :) Det er selvfølgelig ikke noe problem å unngå det heller....

....og poenget med hoppingen er???

:smiley:

Den sorte loddrette streken "fra baugen og ned sjøen" er en av to radiomaster på Færder fyr : )

Dessverre er det vanskelig å få frem bølgehøyden på bilder. Det var langt fra blankt hav, men store dønninger på 1 til 2 meter. Hastigheten på bildet er ca. 70 knop og ser man hvor lite motorene er tiltet ut kan man tenke seg hvor stor dønningen/bølgen var.

Totalt vekt båt og motorer: 2.260 kilo.

Vedlagt bilde viser hvordan båten ligger på flatt vann - Stabilt og uten bevegelser.

Bilde

Per Morten Schou

MaritimStart

Det finnes de som koser seg på sjøen og de som liker sport / adrenalin  :wink:

Det rare er at det er sjeldent man ser båter som "normalt" går i 5 knop holder denne

hastigheten - Skal man forflytte seg fra A til B på ferie, på vei til fiskeplassen eller annet

går gjerne motoren det den klarer. Halvplanede båter for eksempel - Tror det hører til sjeldenhetene at jeg ser disse ikke tar med seg halve fjorden.

5 eller 70 knop - Alle koser seg på sin måte og smaken er som baken - Den er delt i 2. :smiley:

Av alle vi har hatt med på demoturer til nå, og mange av disse innhaver av saktegående båter, blir som guttunger med 500 HK i rumpa - Samtlige er "avluset"  :smiley:.

En kar med navn Per. "pensjonist" og av den oppfattning at dersom Gud mente det skulle eksistere plastbåter hadde man funnet plasttrær i skogen - Han arbeider ved aktuelt båtbyggeri og var sist med på en svippetur til Strømstad i stiv kuling - Har aldri sett en voksen mann kost seg som han gjorde. Referat fra turen ble nok livlig overlevert kona under ettermiddagskaffen og medbragt likør.

Morten

Det finnes de som koser seg på sjøen og de som liker sport / adrenalin  :smiley:

Det rare er at det er sjeldent man ser båter som "normalt" går i 5 knop holder denne

hastigheten - Skal man forflytte seg fra A til B på ferie, på vei til fiskeplassen eller annet

går gjerne motoren det den klarer. Halvplanede båter for eksempel - Tror det hører til sjeldenhetene at jeg ser disse ikke tar med seg halve fjorden...

...og poenget med hoppingen er???

(Ref. bildet tatt av båtbladjournalist)

Poenget med hoppingen er kanskje at det sikkert er moro?!!  :smiley:

Riktig sted forøvrig for å bedrive slikt må da vel også være i dette farvannet?

Selv trives jeg nok generelt best tøffende (eller seilende) rundt i fjorden, men er ikke mindre "guttunge" enn at jeg sikkert hadde synes det var artig med slike "lufteturer"...

Så lenge disse "lufteturene" ikke blir tatt i trange farvann og til ulempe for andre på sjøen, så ser jeg ingenting galt med å leke seg litt.

Noen ganger er det ålreit å "tøffe", andre ganger å seile - atter andre i full fart...

Så lenge man ikke er til ulempe for andre eller bryter norsk lov så må da dette være uproblematisk.

Lykke til med en nydelig båt, Per Morten!

...og poenget med hoppingen er???

(Ref. bildet tatt av båtbladjournalist)

Tja, hvis han virkelig holdt 70 knop i 1-2m sjø så er vel litt "airtime" ikke til å unnå. Kjørte selv fra Akerøya til Koster i litt under 1m sjø for en ukes tid siden. Brukte 16 min. (ca. 40 knop i snitt) og det hoppet bra til tider. Var værre tilbake i medsjø, da ble det til 22min og propellen var omtrent mer utav vannet enn i...

Den var fin Lasse  :wink:

Poenget med hoppingen !?!

Dersom du klarer å holde en båt med kontinuerlig kontakt med vannet i 70 knop

og i dønninger på 1 - 2 meter skulle jeg likt å sett dette. Bildet indikerer fart og ikke minst styrke - Båttypen er testet ut over flere år for å finne eventuelle tretthetsskader. Båten som er avbildet skal tåle denne behandlingen i mange mange år. Prototypen er fortsatt under testing / under ulike oppdrag for både Redningsselskapet og politiet - Det første settet med

2 X 225 HK er kjørt i stykker og nye motorer er montert og testingen fortsetter på det 8ende året og båten er fortsatt like hel og fin. Vi sammenligner det å kjøpe en av denne type og i aktuell prisklasse med å kjøpe en stor Mercedez - Er bilen bygget for å tåle 250 km/t på Autobahn så skal ikke skruer og lignende løsne og/eller skjermen sprekke opp ved røff behandling.

For å være ærlig er det få opplevelser som kan måle seg med et slikt luftig svev.

Jeg har drevet med sport i alle år fra skihopping til friidrett, dykking, parasailing osv, men en båttur som dette må bare oppleves.

M.v.h.

Per Morten Schou

MaritimStart

PS: Forøvrig er jeg vokst opp med Tunjoller, tresnekker, benarolje og sandpapiret i neven og synes det nå var på tide med litt luftig forandring.  :smiley:

:smiley: I skapet står en ubrukt 1 sylindret Sleipner motor til minne om "de gamle tider" - Motoren er ikke til salgs  :puke:

Flott skrevet Lijanka !

Min far og jeg er stadig på fisketurer i gamlebåten i max hastighet på 7 knop - En tid som har vært og en tid jeg håper vi har sammen lenge - Koselige turer jeg aldri vil være foruten. I horisonten står sola opp, i bøtta spreller makrellen og på motorkassa ligger pianøttene og innimellom nappene rekker vi i ny og ne en kaffekopp.

Og til Dere som vil ha noen tips til hvordan makrellen skal tas: http://maritimstart.com/fiskepaasett.shtml - Mange gode tips fra "gamlefar".

Ship - O - Hoi og vis sjøvett uansett båttype.

M.v.h.

Per Morten Schou

Flott skrevet Lijanka !

Har heller ikke noe imot at man *leker seg*  om ingen skade skjer.

Selv ferdes jeg sjelden fortere enn 9 knop med seilbåten min. Allikevel får jeg et støkk av og til når en Ærfuglfamilie strever for livet for å komme unna meg mens jeg svinger unna så godt jeg kan.

Hva tror du, Per Morten Schau, hvor mange sjøfugl lages det hakkemat av hver sommer når adrenalinkåte leker seg med sine *hoppende båter* i 70 knop?

Har i alle fall observert Ærfuglflokker hvor bildet ved Færder er tatt tidligere..... :smiley:

Og jeg har observert fugl i lufta der forsvaret kommer med sine F16 fly - og pinnsvin på veien der hvor vi kommer med våre biler...

Ærlig talt PanPan - da må vi vel snart forby alt?!

Riktige holdninger hos dem som kjører slike båter er meget viktig. Jeg er overbevist om at P.M.S innehar disse.

Tror forøvrig høstjakta er av større bekymring for disse fuglene enn det hurtiggående fartøyer ytterst i Oslofjorden er.. :smiley:.

Men når dette er sagt, så er jeg selvfølgelig på linje med deg når det gjelder å værne om vår fauna og vårt fugleliv. Derfor er det svært viktig at forbudet mot å gå i land (og ferdsel ikke nærmere enn 50 meter) i perioden 15. april til 15. juli på våre naturreservater blir overholdt.

Jeg tror brudd på dette er et større problem, men synes vel også at de aller fleste båtfolk er flinke til å respektere dette.

Lijanka

(som IKKE er Per M. Schou - se under... AU DA!! :smiley:)

Og jeg har observert fugl i lufta der forsvaret kommer med sine F16 fly - og pinnsvin på veien der hvor vi kommer med våre biler...

Ærlig talt PanPan - da må vi vel snart forby alt?!

Riktige holdninger hos dem som kjører slike båter er meget viktig. Jeg er overbevist om at P.M.S innehar disse.

Tror forøvrig høstjakta er av større bekymring for disse fuglene enn det hurtiggående fartøyer ytterst i Oslofjorden er.. :smiley:.

Men når dette er sagt, så er jeg selvfølgelig på linje med deg når det gjelder å værne om vår fauna og vårt fugleliv. Derfor er det svært viktig at forbudet mot å gå i land (og ferdsel ikke nærmere enn 50 meter) i perioden 15. april til 15. juli på våre naturreservater blir overholdt.

Jeg tror brudd på dette er et større problem, men synes vel også at de aller fleste båtfolk er flinke til å respektere dette.

Mitt spørsmål er fortsatt: Hva tror du, Per Morten Schau, hvor mange sjøfugl lages det hakkemat av hver sommer når adrenalinkåte leker seg med sine *hoppende båter* i 70 knop?  

Hva jeg liker mest av TV program er naturprogrammer - Tror jeg spiser flere Ærfugler og måker  :smiley: enn som blir "hakkemat". Propellene gjør flere tusen omdreininger i minuttet å få en måke, plankebit, tomflaske eller annet mellom disse kan gjøre stor skade og naturlig nok for å beskytte både utstyret og fuglene gjør man klokt i å være på vakt.

I vinter bygde jeg norges største lavvo i Vestfold - Den er 14 meter høy og på totalt 120 kv.m. - Alle materialene kommer fra skogen og en kar fra Naturvernet var den som på død og liv skulle stoppe byggeprosessen - I dag har en falk sitt faste utkikspunkt i toppen  :smiley:

Hensyn til miljø og omgivelser skal alle ta uansett hvor og hvordan man ferdes.

Forøvrig er jeg enig med Lijanka.

Per Morten Schou

Hva jeg liker mest av TV program er naturprogrammer - Tror jeg spiser flere Ærfugler og måker  :wink: enn som blir "hakkemat". Propellene gjør flere tusen omdreininger i minuttet å få en måke, plankebit, tomflaske eller annet mellom disse kan gjøre stor skade og naturlig nok for å beskytte både utstyret og fuglene gjør man klokt i å være på vakt.

I vinter bygde jeg norges største lavvo i Vestfold - Den er 14 meter høy og på totalt 120 kv.m. - Alle materialene kommer fra skogen og en kar fra Naturvernet var den som på død og liv skulle stoppe byggeprosessen - I dag har en falk sitt faste utkikspunkt i toppen  :wink:

Hensyn til miljø og omgivelser skal alle ta uansett hvor og hvordan man ferdes.

Forøvrig er jeg enig med Lijanka.

Per Morten Schou

Noen skal ha sagt: Kan du ikke si noe pent om damen, så ros i alle fall kjolen hennes!

Får ikke mye ut av Lijanka's og Per Mortens Schou's svar på mine spørsmål.

Du verden... Lavvo... hva har det med saken å gjøre?? For en argumentasjon!! :diving :diving :diving

Får ikke mye ut av Lijanka's og Per Mortens Schou's svar på mine spørsmål.

Akkurat det er nok ikke vårt problem, PanPan...

Du synes kanskje at:

"Hva tror du, Per Morten Schau, hvor mange sjøfugl lages det hakkemat av hver sommer når adrenalinkåte leker seg med sine *hoppende båter* i 70 knop?"

er et godt utg. pkt for en saklig og objektiv argumentasjon??

Nok en gang: Ærlig talt, PanPan!

Lijanka

Hei igjen !

Lavvoen var kun et eksempel på meningsløst hysteri hvor enkelte på død og liv skal forsøke å stoppe eller ødelegge andres pågangsmot til glede for andre enn seg selv - Lavvoen kan blandt annet benyttes gratis av ulike skoler da de i undervisningen skal oppleve og lære mer om naturen - Da selvfølgelig også å ihensynta denne.

Dessverre kan jeg ikke gi deg et seriøst svar på et ellers umulig spørsmål.

Jeg er dessverre ikke i stand til å være 2 steder på en gang:

1. Føre båten på en forsvarlig måte for oss selv, andre og miljøet generelt og

2. i kjølevannet for å telle fugl.

Foreslår at vi avslutter denne diskusjonen med dette  :wink:

M.v.h.

Per Morten

Mitt spørsmål er fortsatt: Hva tror du, Per Morten Schau, hvor mange sjøfugl lages det hakkemat av hver sommer når adrenalinkåte leker seg med sine *hoppende båter* i 70 knop?  

Hvor mange makrell drepes av "mordere" med fiskestang hvert år ? Hva er i så fall forskjellen...?

Dessverre kan jeg ikke gi deg et seriøst svar på et ellers umulig spørsmål.

Jeg er dessverre ikke i stand til å være 2 steder på en gang:

1. Føre båten på en forsvarlig måte for oss selv, andre og miljøet generelt og

2. i kjølevannet for å telle fugl.

Du sier foran: Propellene gjør flere tusen omdreininger i minuttet å få en måke, plankebit, tomflaske eller annet mellom disse kan gjøre stor skade og naturlig nok for å beskytte både utstyret og fuglene gjør man klokt i å være på vakt.

70 knop, dvs 70x1852/3600 m/s = 36 m/s. Reaksjonstiden for folk flest er 1 sekund. Det vil si 1 sekund fra man forstår en situasjon til man er i stand til å reagere. I løpet av den tiden beveger båten din seg 36 meter.

Oppriktig talt, jeg tror en Ærfugl-familie i kursen for båten din i 70 knops fart overhode ikke har nubbesjans. Med den farten har du ikke sjans til å se de tidlig nok til å foreta en unnamanøver.

Hvis man skal unngå å massakrere Ærfugl-familier må man godt utaskjær til havs med 70 knop. :wink:

Ha en velsignet aften i lavvo'en! :wink:

Det får da være grenser for kverulering PanPan. Jeg synes tvert imot at Per Morten gir uttrykk for seriøse holdninger. Det må da være mulig å ha litt morro her i verden uten at reguleringsspøkelset skal hentes frem.

Sannsynligheten for å treffe noen ærfulg i de områdene Per Morten ferdes i stor fart må da være forsvinnende liten. Og skulle ulykken allikevel være ute så er det vel ikke verdens undergang.

Hilsen en som trives best i 5 knop, men som innimellom synes det er veldig morro å kjøre i 25-30 knop i litt sjøgang. Håper jeg er tilgitt.  :wink:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...