jkirkebo Svart 18.August.2003 Link til dette innlegget Svart 18.August.2003 Hm......Er dette en av disse nye kombinasjonene av båt og sjøfly?? Uff, ser skummelt ut synest jeg..... Når den hopper slik på blankt hav, hvordan oppfører den seg da i bølger Hehe, den har vel nettopp passert en større bølge fra en annen båt tenker jeg. Ellers er det ikke noe problem å hoppe slik på nesten blankt hav, det er bare å trimme maks ut og få til en rytme på gassen så tar det helt av etterhvert :) Det er selvfølgelig ikke noe problem å unngå det heller.... Sitér dette innlegget Link to post
PanPan Svart 18.August.2003 Link til dette innlegget Svart 18.August.2003 Hehe, den har vel nettopp passert en større bølge fra en annen båt tenker jeg. Ellers er det ikke noe problem å hoppe slik på nesten blankt hav, det er bare å trimme maks ut og få til en rytme på gassen så tar det helt av etterhvert :) Det er selvfølgelig ikke noe problem å unngå det heller........og poenget med hoppingen er??? Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 18.August.2003 Link til dette innlegget Svart 18.August.2003 Kan jo være greit å kunne oppe over andre båter, badende etc. , men hva er den sorte loddrette streken som går fra baugen og ned i sjøen? Fortøying? Sitér dette innlegget Link to post
MaritimStart Svart 18.August.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2003 Den sorte loddrette streken "fra baugen og ned sjøen" er en av to radiomaster på Færder fyr : ) Dessverre er det vanskelig å få frem bølgehøyden på bilder. Det var langt fra blankt hav, men store dønninger på 1 til 2 meter. Hastigheten på bildet er ca. 70 knop og ser man hvor lite motorene er tiltet ut kan man tenke seg hvor stor dønningen/bølgen var. Totalt vekt båt og motorer: 2.260 kilo. Vedlagt bilde viser hvordan båten ligger på flatt vann - Stabilt og uten bevegelser. Per Morten Schou MaritimStart Sitér dette innlegget Link to post
MaritimStart Svart 18.August.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2003 Og til de spesielt interesserte vil en videofilm fra samme dag snart være tilgjengelig. Kos Dere med eller uten "vinger". Morten Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 18.August.2003 Link til dette innlegget Svart 18.August.2003 Det finns folk som trivs på sjöen, o så finns det de som vill snabbt iland !!!!!!! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
MaritimStart Svart 18.August.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2003 Det finnes de som koser seg på sjøen og de som liker sport / adrenalin Det rare er at det er sjeldent man ser båter som "normalt" går i 5 knop holder denne hastigheten - Skal man forflytte seg fra A til B på ferie, på vei til fiskeplassen eller annet går gjerne motoren det den klarer. Halvplanede båter for eksempel - Tror det hører til sjeldenhetene at jeg ser disse ikke tar med seg halve fjorden. 5 eller 70 knop - Alle koser seg på sin måte og smaken er som baken - Den er delt i 2. Av alle vi har hatt med på demoturer til nå, og mange av disse innhaver av saktegående båter, blir som guttunger med 500 HK i rumpa - Samtlige er "avluset" . En kar med navn Per. "pensjonist" og av den oppfattning at dersom Gud mente det skulle eksistere plastbåter hadde man funnet plasttrær i skogen - Han arbeider ved aktuelt båtbyggeri og var sist med på en svippetur til Strømstad i stiv kuling - Har aldri sett en voksen mann kost seg som han gjorde. Referat fra turen ble nok livlig overlevert kona under ettermiddagskaffen og medbragt likør. Morten Sitér dette innlegget Link to post
PanPan Svart 18.August.2003 Link til dette innlegget Svart 18.August.2003 Det finnes de som koser seg på sjøen og de som liker sport / adrenalin Det rare er at det er sjeldent man ser båter som "normalt" går i 5 knop holder denne hastigheten - Skal man forflytte seg fra A til B på ferie, på vei til fiskeplassen eller annet går gjerne motoren det den klarer. Halvplanede båter for eksempel - Tror det hører til sjeldenhetene at jeg ser disse ikke tar med seg halve fjorden... ...og poenget med hoppingen er??? (Ref. bildet tatt av båtbladjournalist) Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 18.August.2003 Link til dette innlegget Svart 18.August.2003 Hva med en flyvende RIB? Sitér dette innlegget Link to post
Lijanka Svart 18.August.2003 Link til dette innlegget Svart 18.August.2003 Poenget med hoppingen er kanskje at det sikkert er moro?!! Riktig sted forøvrig for å bedrive slikt må da vel også være i dette farvannet? Selv trives jeg nok generelt best tøffende (eller seilende) rundt i fjorden, men er ikke mindre "guttunge" enn at jeg sikkert hadde synes det var artig med slike "lufteturer"... Så lenge disse "lufteturene" ikke blir tatt i trange farvann og til ulempe for andre på sjøen, så ser jeg ingenting galt med å leke seg litt. Noen ganger er det ålreit å "tøffe", andre ganger å seile - atter andre i full fart... Så lenge man ikke er til ulempe for andre eller bryter norsk lov så må da dette være uproblematisk. Lykke til med en nydelig båt, Per Morten! Sitér dette innlegget Link to post
jkirkebo Svart 18.August.2003 Link til dette innlegget Svart 18.August.2003 ...og poenget med hoppingen er??? (Ref. bildet tatt av båtbladjournalist) Tja, hvis han virkelig holdt 70 knop i 1-2m sjø så er vel litt "airtime" ikke til å unnå. Kjørte selv fra Akerøya til Koster i litt under 1m sjø for en ukes tid siden. Brukte 16 min. (ca. 40 knop i snitt) og det hoppet bra til tider. Var værre tilbake i medsjø, da ble det til 22min og propellen var omtrent mer utav vannet enn i... Sitér dette innlegget Link to post
MaritimStart Svart 18.August.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2003 Den var fin Lasse Poenget med hoppingen !?! Dersom du klarer å holde en båt med kontinuerlig kontakt med vannet i 70 knop og i dønninger på 1 - 2 meter skulle jeg likt å sett dette. Bildet indikerer fart og ikke minst styrke - Båttypen er testet ut over flere år for å finne eventuelle tretthetsskader. Båten som er avbildet skal tåle denne behandlingen i mange mange år. Prototypen er fortsatt under testing / under ulike oppdrag for både Redningsselskapet og politiet - Det første settet med 2 X 225 HK er kjørt i stykker og nye motorer er montert og testingen fortsetter på det 8ende året og båten er fortsatt like hel og fin. Vi sammenligner det å kjøpe en av denne type og i aktuell prisklasse med å kjøpe en stor Mercedez - Er bilen bygget for å tåle 250 km/t på Autobahn så skal ikke skruer og lignende løsne og/eller skjermen sprekke opp ved røff behandling. For å være ærlig er det få opplevelser som kan måle seg med et slikt luftig svev. Jeg har drevet med sport i alle år fra skihopping til friidrett, dykking, parasailing osv, men en båttur som dette må bare oppleves. M.v.h. Per Morten Schou MaritimStart PS: Forøvrig er jeg vokst opp med Tunjoller, tresnekker, benarolje og sandpapiret i neven og synes det nå var på tide med litt luftig forandring. I skapet står en ubrukt 1 sylindret Sleipner motor til minne om "de gamle tider" - Motoren er ikke til salgs Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 18.August.2003 Link til dette innlegget Svart 18.August.2003 Og denne gangen hadde personene i båten på seg flytevest - ser det ut til... GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
MaritimStart Svart 18.August.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2003 Flott skrevet Lijanka ! Min far og jeg er stadig på fisketurer i gamlebåten i max hastighet på 7 knop - En tid som har vært og en tid jeg håper vi har sammen lenge - Koselige turer jeg aldri vil være foruten. I horisonten står sola opp, i bøtta spreller makrellen og på motorkassa ligger pianøttene og innimellom nappene rekker vi i ny og ne en kaffekopp. Og til Dere som vil ha noen tips til hvordan makrellen skal tas: http://maritimstart.com/fiskepaasett.shtml - Mange gode tips fra "gamlefar". Ship - O - Hoi og vis sjøvett uansett båttype. M.v.h. Per Morten Schou Sitér dette innlegget Link to post
Sabrina Svart 18.August.2003 Link til dette innlegget Svart 18.August.2003 Flott prosjekt! Dersom du får prosjektet på sjøen før St.Hans 2004 kvalifiserer du ikke for medlemskap i Norsk Hagebåteiers Forening! Mvh Formann (selvoppnevnt) sabrina Sitér dette innlegget Link to post
PanPan Svart 18.August.2003 Link til dette innlegget Svart 18.August.2003 Flott skrevet Lijanka !Har heller ikke noe imot at man *leker seg* om ingen skade skjer. Selv ferdes jeg sjelden fortere enn 9 knop med seilbåten min. Allikevel får jeg et støkk av og til når en Ærfuglfamilie strever for livet for å komme unna meg mens jeg svinger unna så godt jeg kan. Hva tror du, Per Morten Schau, hvor mange sjøfugl lages det hakkemat av hver sommer når adrenalinkåte leker seg med sine *hoppende båter* i 70 knop? Har i alle fall observert Ærfuglflokker hvor bildet ved Færder er tatt tidligere..... Sitér dette innlegget Link to post
Lijanka Svart 18.August.2003 Link til dette innlegget Svart 18.August.2003 Og jeg har observert fugl i lufta der forsvaret kommer med sine F16 fly - og pinnsvin på veien der hvor vi kommer med våre biler... Ærlig talt PanPan - da må vi vel snart forby alt?! Riktige holdninger hos dem som kjører slike båter er meget viktig. Jeg er overbevist om at P.M.S innehar disse. Tror forøvrig høstjakta er av større bekymring for disse fuglene enn det hurtiggående fartøyer ytterst i Oslofjorden er.. . Men når dette er sagt, så er jeg selvfølgelig på linje med deg når det gjelder å værne om vår fauna og vårt fugleliv. Derfor er det svært viktig at forbudet mot å gå i land (og ferdsel ikke nærmere enn 50 meter) i perioden 15. april til 15. juli på våre naturreservater blir overholdt. Jeg tror brudd på dette er et større problem, men synes vel også at de aller fleste båtfolk er flinke til å respektere dette. Lijanka (som IKKE er Per M. Schou - se under... AU DA!! ) Sitér dette innlegget Link to post
PanPan Svart 18.August.2003 Link til dette innlegget Svart 18.August.2003 Og jeg har observert fugl i lufta der forsvaret kommer med sine F16 fly - og pinnsvin på veien der hvor vi kommer med våre biler... Ærlig talt PanPan - da må vi vel snart forby alt?! Riktige holdninger hos dem som kjører slike båter er meget viktig. Jeg er overbevist om at P.M.S innehar disse. Tror forøvrig høstjakta er av større bekymring for disse fuglene enn det hurtiggående fartøyer ytterst i Oslofjorden er.. . Men når dette er sagt, så er jeg selvfølgelig på linje med deg når det gjelder å værne om vår fauna og vårt fugleliv. Derfor er det svært viktig at forbudet mot å gå i land (og ferdsel ikke nærmere enn 50 meter) i perioden 15. april til 15. juli på våre naturreservater blir overholdt. Jeg tror brudd på dette er et større problem, men synes vel også at de aller fleste båtfolk er flinke til å respektere dette. Mitt spørsmål er fortsatt: Hva tror du, Per Morten Schau, hvor mange sjøfugl lages det hakkemat av hver sommer når adrenalinkåte leker seg med sine *hoppende båter* i 70 knop? Sitér dette innlegget Link to post
MaritimStart Svart 18.August.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2003 Hva jeg liker mest av TV program er naturprogrammer - Tror jeg spiser flere Ærfugler og måker enn som blir "hakkemat". Propellene gjør flere tusen omdreininger i minuttet å få en måke, plankebit, tomflaske eller annet mellom disse kan gjøre stor skade og naturlig nok for å beskytte både utstyret og fuglene gjør man klokt i å være på vakt. I vinter bygde jeg norges største lavvo i Vestfold - Den er 14 meter høy og på totalt 120 kv.m. - Alle materialene kommer fra skogen og en kar fra Naturvernet var den som på død og liv skulle stoppe byggeprosessen - I dag har en falk sitt faste utkikspunkt i toppen Hensyn til miljø og omgivelser skal alle ta uansett hvor og hvordan man ferdes. Forøvrig er jeg enig med Lijanka. Per Morten Schou Sitér dette innlegget Link to post
PanPan Svart 18.August.2003 Link til dette innlegget Svart 18.August.2003 Hva jeg liker mest av TV program er naturprogrammer - Tror jeg spiser flere Ærfugler og måker enn som blir "hakkemat". Propellene gjør flere tusen omdreininger i minuttet å få en måke, plankebit, tomflaske eller annet mellom disse kan gjøre stor skade og naturlig nok for å beskytte både utstyret og fuglene gjør man klokt i å være på vakt. I vinter bygde jeg norges største lavvo i Vestfold - Den er 14 meter høy og på totalt 120 kv.m. - Alle materialene kommer fra skogen og en kar fra Naturvernet var den som på død og liv skulle stoppe byggeprosessen - I dag har en falk sitt faste utkikspunkt i toppen Hensyn til miljø og omgivelser skal alle ta uansett hvor og hvordan man ferdes. Forøvrig er jeg enig med Lijanka. Per Morten Schou Noen skal ha sagt: Kan du ikke si noe pent om damen, så ros i alle fall kjolen hennes! Får ikke mye ut av Lijanka's og Per Mortens Schou's svar på mine spørsmål. Du verden... Lavvo... hva har det med saken å gjøre?? For en argumentasjon!! :diving :diving :diving Sitér dette innlegget Link to post
Lijanka Svart 18.August.2003 Link til dette innlegget Svart 18.August.2003 Får ikke mye ut av Lijanka's og Per Mortens Schou's svar på mine spørsmål.Akkurat det er nok ikke vårt problem, PanPan... Du synes kanskje at: "Hva tror du, Per Morten Schau, hvor mange sjøfugl lages det hakkemat av hver sommer når adrenalinkåte leker seg med sine *hoppende båter* i 70 knop?" er et godt utg. pkt for en saklig og objektiv argumentasjon?? Nok en gang: Ærlig talt, PanPan! Lijanka Sitér dette innlegget Link to post
MaritimStart Svart 18.August.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2003 Hei igjen ! Lavvoen var kun et eksempel på meningsløst hysteri hvor enkelte på død og liv skal forsøke å stoppe eller ødelegge andres pågangsmot til glede for andre enn seg selv - Lavvoen kan blandt annet benyttes gratis av ulike skoler da de i undervisningen skal oppleve og lære mer om naturen - Da selvfølgelig også å ihensynta denne. Dessverre kan jeg ikke gi deg et seriøst svar på et ellers umulig spørsmål. Jeg er dessverre ikke i stand til å være 2 steder på en gang: 1. Føre båten på en forsvarlig måte for oss selv, andre og miljøet generelt og 2. i kjølevannet for å telle fugl. Foreslår at vi avslutter denne diskusjonen med dette M.v.h. Per Morten Sitér dette innlegget Link to post
jkirkebo Svart 18.August.2003 Link til dette innlegget Svart 18.August.2003 Mitt spørsmål er fortsatt: Hva tror du, Per Morten Schau, hvor mange sjøfugl lages det hakkemat av hver sommer når adrenalinkåte leker seg med sine *hoppende båter* i 70 knop? Hvor mange makrell drepes av "mordere" med fiskestang hvert år ? Hva er i så fall forskjellen...? Sitér dette innlegget Link to post
PanPan Svart 18.August.2003 Link til dette innlegget Svart 18.August.2003 Dessverre kan jeg ikke gi deg et seriøst svar på et ellers umulig spørsmål. Jeg er dessverre ikke i stand til å være 2 steder på en gang: 1. Føre båten på en forsvarlig måte for oss selv, andre og miljøet generelt og 2. i kjølevannet for å telle fugl. Du sier foran: Propellene gjør flere tusen omdreininger i minuttet å få en måke, plankebit, tomflaske eller annet mellom disse kan gjøre stor skade og naturlig nok for å beskytte både utstyret og fuglene gjør man klokt i å være på vakt. 70 knop, dvs 70x1852/3600 m/s = 36 m/s. Reaksjonstiden for folk flest er 1 sekund. Det vil si 1 sekund fra man forstår en situasjon til man er i stand til å reagere. I løpet av den tiden beveger båten din seg 36 meter. Oppriktig talt, jeg tror en Ærfugl-familie i kursen for båten din i 70 knops fart overhode ikke har nubbesjans. Med den farten har du ikke sjans til å se de tidlig nok til å foreta en unnamanøver. Hvis man skal unngå å massakrere Ærfugl-familier må man godt utaskjær til havs med 70 knop. Ha en velsignet aften i lavvo'en! Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 18.August.2003 Link til dette innlegget Svart 18.August.2003 Det får da være grenser for kverulering PanPan. Jeg synes tvert imot at Per Morten gir uttrykk for seriøse holdninger. Det må da være mulig å ha litt morro her i verden uten at reguleringsspøkelset skal hentes frem. Sannsynligheten for å treffe noen ærfulg i de områdene Per Morten ferdes i stor fart må da være forsvinnende liten. Og skulle ulykken allikevel være ute så er det vel ikke verdens undergang. Hilsen en som trives best i 5 knop, men som innimellom synes det er veldig morro å kjøre i 25-30 knop i litt sjøgang. Håper jeg er tilgitt. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.