Jump to content

Misunnelsen er STOR !

MaritimStart

Recommended Posts

Det får da være grenser for kverulering PanPan. Jeg synes tvert imot at Per Morten gir uttrykk for seriøse holdninger. Det må da være mulig å ha litt morro her i verden uten at reguleringsspøkelset skal hentes frem.

Sannsynligheten for å treffe noen ærfulg i de områdene Per Morten ferdes i stor fart må da være forsvinnende liten. Og skulle ulykken allikevel være ute så er det vel ikke verdens undergang.

Hilsen en som trives best i 5 knop, men som innimellom synes det er veldig morro å kjøre i 25-30 knop i litt sjøgang. Håper jeg er tilgitt.  :wink:

Gi deg da, KOB! Jeg har påpekt at jeg i fart under 9 knop av og til så vidt greier å unngå å seile over en Ærfuglfamilie. Så spørr jeg de som kjører denne typen båt om hvor mange sjøfugl det kan bli hakkemat av ved kjøring i 70 knop. Får vel egentlig ikke svar på spørsmålet.

Resonerer selv frem til at man ikke har sjans med noen unnamanøver om man skulle se en Ærfugl-familie i kurslinjen ved en slik hastighet.

Dette får du til å bli kverulering og insinuerer at reguleringsspøkelset hentes frem? Makan!

Vel, det får være din mening.

For ordens skyld: I området denne *hoppende båten* ble fotografert ser jeg ofte svømmende Ærfugl. Men de som kjører fortere, ser de kanskje ikke?

Gi deg da, KOB! Jeg har påpekt at jeg i fart under 9 knop av og til så vidt greier å unngå å seile over en Ærfuglfamilie. Så spørr jeg de som kjører denne typen båt om hvor mange sjøfugl det kan bli hakkemat av ved kjøring i 70 knop. Får vel egentlig ikke svar på spørsmålet.

Resonerer selv frem til at man ikke har sjans med noen unnamanøver om man skulle se en Ærfugl-familie i kurslinjen ved en slik hastighet.

Klarer du alltid å unngå en elg som hopper ut i veibanen når du kjører i 80km/t på landevei da ? Kanskje du burde dempe farten til 30km/t slik at du er sikker på å kunne stoppe eller svinge unna ? Ganske mange elg som blir "hakkemat" i løpet av et år.

Klarer du alltid å unngå en elg som hopper ut i veibanen når du kjører i 80km/t på landevei da ? Kanskje du burde dempe farten til 30km/t slik at du er sikker på å kunne stoppe eller svinge unna ? Ganske mange elg som blir "hakkemat" i løpet av et år.

...hmmm... ja, ja - du får frem poenget på en utmerket måte! :wink:

Har kjørt ca. 700.000 km bil i min tid, ganske mange av disse mellom Vestlandet og Østlandet. Ja, jeg har en gang sett elg i veikanten, men aldri behøvd å bremse eller foreta unnamanøver!

Ble du beroliget jkirkebo? :wink:

:seeya:Ja-ja Pan-Pan. Godt å se at du er tilbake i godt slag etter sommerferien :wink: :wink:. Det så en stund ut til du var blitt mild og grei etter seilturen... Dette er likevel, fra din side, en "morsom" diskusjon. Håper at du sitter på kontoret å humrer over de som går på limpinnen igjen!! Går ut fra du er en humorist som ser det morsomme i å dra i gang en diskusjon om et tema som er helt håplåst, for så å kunne ha litt morro med det???

Hilsen Sailor - som har vært altfor lite "sailor" denne sesongen

...hmmm... ja, ja - du får frem poenget på en utmerket måte! :wink:

Har kjørt ca. 700.000 km bil i min tid, ganske mange av disse mellom Vestlandet og Østlandet. Ja, jeg har en gang sett elg i veikanten, men aldri behøvd å bremse eller foreta unnamanøver!

Ble du beroliget jkirkebo? :wink:

Dårlig med elg der du kjører da. Har måttet bråbremse for elg 3 ganger hittil. Derimot har jeg aldri lagt merke til at jeg har truffet fugl med båten. Svaner er det største problemet her og de er lette å se. Ligger ofte en flokk på over 100 stk. i kilen utenfor båtplassen min men har ennå ikke truffet noen. Foretrekker å unngå 10-15kg fugl i propellen :)

Tydeligvis en stasbåt med flotte detaljer, men den er vel egentlig bare en

"penisforlenger".

Kunne dog vært gøy med prøvetur.

Hmmm....

Noen synes hopping er gøy, men hva med dette?

Her går det i ca 7 knop med frisk solgangsbris rett imot. Alikevel oppleves det som om det går mye fortere, og det er spennende å se om man klarer å  holde så god høyde at man kommer på styrbord side av staken på  andre siden av fjorden.

:wink:

Enig i at det er noe banalt at man som 16 år kan kjøre en slik båt og/eller som

18 år kan kjøre en bil med flere hundre hestekrefter.

Liker meg best i åpent "landskap" og når himmel og hav går i ett.

Etter hva jeg forstår så seiler du PanPan - Tillater meg å stille et spørsmål:

Dersom du går for motor overholder du vikeplikten ovenfor motorbåter ?

M.v.h.

Per M. Schou

Hr. Schou,

Du og din stab har gjort en fantastisk jobb med å bygge denne båten, og jeg unner dere vel den publisitet dere får tildelt når prosjektet er ferdig og båten kan prövekjöres.  Denne tråden har inntil nylig vært interessant, informativ og underholdende.  Jeg vil anmode deg å ikke senke din standard til samme nivå som enkelte andre bidragsytere.  Jeg synes det er temmelig frekt og respektlöst å avspore en tråd på den måten som har blitt gjort ovenfor, og er etter min mening kun gjort for å tilfredsstille ens eget behov for kverulering og oppmerksomhet.

Kun min personlige mening, selvfölgelig  :wink:

Kåre

PAN-PAN.

Uten å videreføre din "interne" morsomheter for langt, men nok er nok. Jeg tror dette blir forstått av mange, jeg håper at også du gjør det... Har du noen gang tenkt på hvor mange du kunne hjulpet dersom du solgte båten å ga pengene til Frelsearmeen? Du kan nok komme frem til et tall, men hva så.... Ikke alt kan måles i tall her i livet. Det som er viktig er at hver å en har en samvittighet en kan leve med, og at man ikke ødelegger for alt for mange andre på sin vei. Hva som er rett og galt er individuellt og finnes ingen fasitt på.

Dersom du har en matematisk berekning på etikk og moral kan du gjerne komme med denne, den kan være av interesse å gå videre på. Likeens filosofi, kanskje livsfilesofi, men da på en annen side??

Jeg synes personlig  at du er svært raskt ute med pekefingeren i denne saken. Kanskje er det et tips å se ned på sine egne skotupper. Jeg mines så altfor got hva min tidligere kristendomslærer sa: Jeg har aldri syndet...

Slik du argumenterer føler jeg at den humoren jeg håpte lå i bunn, er på vei bort. Hva er PAN-PAN da?? En mann som lever opp til navnet sitt??

Ellers er siden her meget bra, så jeg håper at dette oppgulpet fra meg vil bli tilgitt. Jeg blir rett og slett litt "forbannet" av slikt vås. Man bør ikke la seg provosere, men....

Håper likevel Pan-pan at vi treffes på en seilas, det kunne blitt morro å diskutere med deg. Får håpe at du ikke er snarsint!!! :wink:

Mange fine gutter er å finne på dette forumet - Mange seriøse og noen humoristiske  :wink:.

Takker så mye for ditt innlegg Kåre - Mange lange år, store utgifter, fortvilelse, 1 skritt frem og 3 tilbake, banning, jubelrop, glede, samarbeid, søvnløse netter, kalde dusjer etter arbeid med glassfiber osv osv ligger bak oss. Ikke minst bunnen (Blueprinted Bottom) har vi arbeidet meget med. Båter av denne type skal ha balanse fra baug til akter fra babord til styrbord og kun små justeringer gjør store utslag. Alt i alt er GLEDEN ENORM når målet er nådd - Gutta er stolte og alt det som var vanskelig er glemt. Nå får vi bare håpe at noen vil kjøpe båttypen - Vi kan i allefall love en båt med store bokstaver. Og til de som synes luftige svev er kjedelig/farlig kan vi også levere båten med innenbords diesel  :wink:

Håper noen har hatt nytte av å følge arbeidet - Gutta og ikke minst jentene står mer enn gjerne til disposisjon og svarer på spørsmål om noen skulle trenge hjelp.

M.v.h.

Per M. Schou

Mange fine gutter er å finne på dette forumet - Mange seriøse og noen humoristiske  :crazy:.

Takker så mye for ditt innlegg Kåre - Mange lange år, store utgifter, fortvilelse, 1 skritt frem og 3 tilbake, banning, jubelrop, glede, samarbeid, søvnløse netter, kalde dusjer etter arbeid med glassfiber osv osv ligger bak oss. Ikke minst bunnen (Blueprinted Bottom) har vi arbeidet meget med. Båter av denne type skal ha balanse fra baug til akter fra babord til styrbord og kun små justeringer gjør store utslag. Alt i alt er GLEDEN ENORM når målet er nådd - Gutta er stolte og alt det som var vanskelig er glemt. Nå får vi bare håpe at noen vil kjøpe båttypen - Vi kan i allefall love en båt med store bokstaver. Og til de som synes luftige svev er kjedelig/farlig kan vi også levere båten med innenbords diesel  :confused:

Dere får teste en slik med en singel 300hk da og se hvor fort den går, så skal  jeg vurdere det ...:) Er ikke særlig begeistret for dobbeltinstallasjoner. Dobbel pris på motor, dobbelt så mye som kan gå galt og mye tregere enn en singelinstalasjon med samme antall hk. Tipper den går fortere med singel 300 enn med doble 200...?

Ellers har jeg hørt rykter om at Hydrolift driver og tester en S-24 påhengsmotorutgave med 250hk Yamaha HPDI (300hk er ikke tilgjengelig ennå). Blir spennende å se hva de oppnår og om den blir satt i produksjon. Tror nesten at den med 300hk vil holde følge med en S-24R.

Hei Jkirkebo !

Det er mange fordeler med outbords da også twin pakker.

Outbord(s) er lettere å vedlikeholde, lettere å holde båten ren, gir mere

stueplass ombord og ikke minst mer kraft en inboard.

Fordeler med twin pakker kontra single er at disse er montert helt separat - Dvs dersom du

får problemer med en motor utaskjærs i grov sjø så har du fortsatt 1 i "reserve". Skulle du ligge i havn og uheldigvis ha tappet det ene av 2 batterier er det kun å paralellkoble disse så er du i gang igjen. Videre gir en twin pakke mer stabilitet enn kun 1 motor. I høye hastigheter kan 1 motor og dens kavitasjonskrefter og ikke minst propellens kraft i vannet få båten til i "voble". Twin motorer utligner hverandre.

Vi vil teste ut 26 foteren så snart 300 hesteren er å få kjøpt - Både med single og twin

montasje. Båten er allerede testet med 1 X 225  som gir en toppfart lik 42 knop. Vi garanterer

42 knop men i realiteten går den raskere - Mye avhenger av piloten / kapteinen ( 1 X 250 = 45 knop). 2 X 225 tar båten opp i 60 knop pluss og 2 X 250 tar den opp i 65 knop pluss.

Så en twin løsning gir langt mer kreft enn single montasje. Motorene på avbildet båt

er på 2 X 250 og gir båten en ubeskrivelig kraft - Båten nærmest hopper opp i plan  :confused:

1 X 300 diesel inboard tar båten opp i 45 knop pluss.

Forstår at du kjenner til Hydrolift og deres båter / modeller - Naturlig nok når du er eier av en

tidligere modell  :crazy:. Hva synes du om vår modell(er) ? Intressant å høre fra en med interesse for raske båter  :crazy:. Våre modeller har ikke de samme detaljer, men vi har derimot

valgt fokus på kvalitet over mange år - Lange og avanserte byggeprosesser. Gutta arbeider

jevnt og trutt og vi har på grunn av nevnte byggeprosesser kun kapasitet til å bygge 5 båter i året - Kvalitet fremfor kvantitet.

Avbildet båt vil bli solgt til høsten og en serie på 5 nye båter er under produksjon.

Båten vil videre være tilgjengelig for nærmere beskuelse på Båter i sjøen med tilhørende demoturer.

M.v.h.

Per Morten Schou

Gratulerer så meget med ny skute. Nydelig må jeg si. Er ikke til å komme fra at litt luftige svev blir det alltids. Men må også få si at 70 knop er ikke noe man holder over lang tid så tror ikke det er fare for å utslette fuglebestanden her til lands. Ellers så vil jeg påpeke at denne båttypen er perfekt for havfisketurer, charterturer, dykketurer, raftingturer, vannsport og ellers det meste som foregår på vannet. Vi valgte denne fremfor RIB båter da her er det behagelige sitteplasser, cabin med toalett. Ikke så enkelt å slenge"han" utenfor ripa i liten kuling og med 15-20 spekkhuggere sirklene rundt båten. Fare for overbalanse er stor. HE HE

Har prøvd endel båter og må bare få sagt at HIGHPERFOMANCE 260 er det råeste, beste, sikreste, nydeligste som går i Nord Norge. Alle nordfor Trondheim har hørt om BÅTEN i Lødingen.

mvh

Frank - SeaAction Nord

Har akkurat lest gjennom innleggene i denne tråden...

Jeg skulle ønske jeg hadde penger på bok til å kunne bruke på båt...gud bedre denne er heftig.

Nå liker forsåvidt jeg fart og spenning og dermed "treffer" denne kreasjonen meg midt i hjertet. Synes det er flott at noen har tid og mulighet til å lage noe som er litt utenom det vanlige slik at vi andre kan glede oss over andres suksess.

Håper salget bokstavelig talt tar av og at dere kan fortsette utvikling og produksjon av båten.

Spesielt morosmt å se bilder som viser jobben bak prosjektet. Tror det er et fåtall norske produsenter...og utenlandske for den saks skyld, som legger slik flid i innfestning av ulike komponeter og oppklamring av kabler og slanger...NYDELIG.

Håper jeg får den glede av å se en slik båt i "fri flyt" ved en anledning.

mvh

Lars-Inge

Keep up the good work

mvh

Lars-Inge

Hei Frank !

Godt å høre fra dere - Vi gutta vet hvordan sjøen skal tas når kapteinen på

Hurtigruta ikke vil gå ut  :wink:

Med klumpen i halsen, tårene i øyekroken og frysninger nedover hele ryggen gir vi dere

en "tyvtitt" på vår nye film - Mange og lange kalde vintere har vi drømt om å få denne på plass

når målet er nådd. Kan ikke beskrive følelsen og kun "sjefen"/samboeren forstår  :crazy::wink::confused::crazy:

http://maritimstart.com/TEMP/Highperformance.mp4

Klikk på linken og vent (13Mb) - Filmen er ikke ferdig, lytt til musikken på slutten

og tenk dere hva som kommer.......  :wink:

M.v.h.

En av flere stolte båtbyggere

Per Morten Schou

Fordeler med twin pakker kontra single er at disse er montert helt separat - Dvs dersom du

får problemer med en motor utaskjærs i grov sjø så har du fortsatt 1 i "reserve". Skulle du ligge i havn og uheldigvis ha tappet det ene av 2 batterier er det kun å paralellkoble disse så er du i gang igjen. Videre gir en twin pakke mer stabilitet enn kun 1 motor. I høye hastigheter kan 1 motor og dens kavitasjonskrefter og ikke minst propellens kraft i vannet få båten til i "voble". Twin motorer utligner hverandre.

Forstår at du kjenner til Hydrolift og deres båter / modeller - Naturlig nok når du er eier av en

tidligere modell  :confused:. Hva synes du om vår modell(er) ? Intressant å høre fra en med interesse for raske båter  :crazy:.

"Voble" (chinewalk) kan fort bli et problem for en uerfarne fører men for en med peil er det ikke noe problem. Båten min er ganske drøy å kjøre sånn, en uten erfaring med dette fenomenet kommer neppe mye over 50 knop. Er man vant til å korrigere for det er det derimot ikke noe problem.

260'en virker interessant men er nok for dyr for meg :) Har jo bare en 20-foter verdt kanskje 110k nå så spranget blir litt stort. Er i prinsippet heller ikke så glad i skjærgårdskjeep-typen, foretrekker å ha dekk foran da jeg ofte har med mye bagasje og aldri fisker. Men slike båter e det vel stort sett bare amerikanerne som lager nå, med unntak for denne muligens: http://www.powerboat.se/power27.htm

Det viktigste for meg er at båten har et skrog som går meget bra i sjøen og ikke trenger alt for stor motor for å oppnå respektabel fart (~60 knop). Design og detaljer bryr jeg meg lite om i forhold.

Ønskedrømmer for neste båt er en ~23 foter med singel påhenger, dekk foran, sitteplass til 5 og et meget godt skrog som gjør minst 60 knop med en 300hk. Og selvfølgelig lav pris :)

Takker så mye for ditt innlegg Kåre - Mange lange år, store utgifter, fortvilelse, 1 skritt frem og 3 tilbake, banning, jubelrop, glede, samarbeid, søvnløse netter, kalde dusjer etter arbeid med glassfiber osv osv ligger bak oss. Ikke minst bunnen (Blueprinted Bottom) har vi arbeidet meget med. Båter av denne type skal ha balanse fra baug til akter fra babord til styrbord og kun små justeringer gjør store utslag. Alt i alt er GLEDEN ENORM når målet er nådd - Gutta er stolte og alt det som var vanskelig er glemt. Nå får vi bare håpe at noen vil kjøpe båttypen - Vi kan i allefall love en båt med store bokstaver. Og til de som synes luftige svev er kjedelig/farlig kan vi også levere båten med innenbords diesel  :wink:

Hva med å prøve dere på Herføl-Skagen rekorden da ? Da får dere teste båten _skikkelig_ og det gir jo en fjær i hatten og masse publisitet om dere klarer å ta den. Dagens er vel 52.1 knop i snitt, klarer dere 60 så blir den slått ettertrykkelig. Si ifra om dere trenger mannskap :)

Håper dere sender ferdig film nordover. Skal prøve å skaffe bilder vi snakket om tidligere, nå til høsten når hvalene kommer. Og for alle dykke interesserte så er dere hjertelig velkomne til deres ultimate dykk. Med HIGHPERFORMANCE 260 ut i Tysfjorden, ut i sjøen sammen med 10-15 spekkhuggere i full jakt etter sild. Helt Rått og ufarlig! MÅ PRØVES.Fantastiske bilde- og film muligheter!

frank-SeaAction Nord

Jkirkebo :

Vi diskuterer deg daglig - Sette en standard en gang for alle  :wink:

Men vi trenger pilot(er) samt navigatør som tåler å få litt juling : )

En god venn er for tiden på jordomseiling og befinner seg i disse dager i Atlanterhavet - Han er en utmerket navigatør og kjenner Golfstrømmen som sin egen bukselomme, men dessverre har han vært gjennom ulike hjerteoperasjoner. Bortsett fra undertegnede (pilot) så trenger

vi ytterligere en person med lang erfaring fra hurtiggående båter i grov sjø.

Har du sett filmen vi holder på å lage ? Dersom ja - Hva syns du ?

Stin:

Vi kommer nordover - Skulle bare mangle, men først må jeg få i gang alle gutta i den

nye byggeprosessen - Legger arbeidsplaner om dagene.

Gleder meg til bildet med underteksten du vet  :lol:

M.v.h.

Per Morten Schou

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...