Jump to content

Misunnelsen er STOR !

MaritimStart

Recommended Posts

Flott film.

Hvordan er gass/gir systemet du har montert? Må være fint under kjøring i grov sjø.

Var utpå i dag med 2 journalister. Den ene var helt søkkforspælt. Trodde sin siste time var kommet :wink: Han trodde vi hadde fullpinne og jeg hadde store problemer med å overbevise ham at vi hadde ennå 15-20 knop å gå på. Litt motvind gjorde det ekstra tungt å sitte foran for dem HE HE. Båten  er unik i høye hastigheter. Kok rolig. Helt ubeskrivelig.

Frank- SeaAction Nord

Hei igjen Frank !

Gass og gir på begge motorer er helt separert ved bruk av en 4 spaks Gaffrig kontrollboks.

Sjefen for Wic ringte meg klokken 23.00 på kvelden etter at Throttelen var levert - Han var helt

i ekstase for det var første gang han hadde levert denne type kontollboks til et båtbyggeri - Bilder av montasjen ble oversendt samme kveld  :wink:

Man trenger litt trening ved å benytte denne og da spesielt når du skal legge til kai.

Derimot er fordelene mange: Ved høy fart i grov sjø kan du bruke hele gasspådraket

fra bunn til topp uten risiko for å være innom fri og/eller revers.

Videre er selve kablene spesiallaget - Kun det beste er godt nok i en Highperformance  :lol:

M.v.h.

Per M. Schou

MaritimStart

Det går fint med bare to hender Jada : )

De 2 små spakene er giret for hver motor. De 2 store som "står sammen"

er gasspådraget - Sistnevnte kjøres sammen med 1 hånd og slippes ALDRI.

Den andre hånden på rattet - Hydraulisk styring.

Mvh

Per Morten

Ja, det ante meg vel at det var mulig å kontrollere en slik farkost med kun to hender. Jeg  har selv ingen erfaring med raske båter; i dette selskapet er det vel ikke mye å skryte av 40 knop i lånt båt, og 12 knop i egen. Når jeg begynte å lese denne tråden, var jeg nok enig i de som spurte: hva er vitsen??  Men etter å studert bildene nærmere, så synes jeg det oser av kraft, kvalitet og perfeksjonisme. Når farkosten brukes av fornuftige mennesker, så er jo alt fryd og gammen. All hell og lykke med prosjektet.

Var nettopp inne og besøkte hjemmesiden til Highperformance; ble enda mer imponert.  Her også er tydeligvis kun det beste godt nok.

Her i Nord Norge er været veldig ustabilt til tider og kan skifte raskt mens man er ute på sjøen. Da er det godt å vite at redskapen holder og takler alle situasjoner og dette har HIGHPERFORMANCE 260 vist til de grader. Vi har vært utpå mens bilfergene har lagt seg i ro p.g.a bølgehøyden og båten har vært suveren. Den er utrolig i skikkelig ruskevær. Man kan kjøre den i alle retninger i bølgene uten noen problemer. Forfra, bakfra og sideveis. Gjøres dette riktig får man seg en båtopplevelse uten sidestykke. Den har taklet bølgehøyder her oppe på mellom 2,5 - 3 m. i ganske høy fart Ganske rått å se ned i bølgedalen langt der nede. Skulle man få flyhigh så er den stabil og vrir seg ikke men lander som en varm kniv i smør. Det er bare å få tempen på goguttan og komme seg på bølgetoppene... BJEFF-BJEFF

Jkirkebo :

Vi diskuterer det daglig - Sette en standard en gang for alle  :headbang:

Men vi trenger pilot(er) samt navigatør som tåler å få litt juling : )

En god venn er for tiden på jordomseiling og befinner seg i disse dager i Atlanterhavet - Han er en utmerket navigatør og kjenner Golfstrømmen som sin egen bukselomme, men dessverre har han vært gjennom ulike hjerteoperasjoner. Bortsett fra undertegnede (pilot) så trenger

vi ytterligere en person med lang erfaring fra hurtiggående båter i grov sjø.

Har du sett filmen vi holder på å lage ? Dersom ja - Hva syns du ?

Hehe, har ikke _veldig_ lang erfaring har bare hatt min T-20 et par år nå (og div. andre båter 5-6 år før det). Føler dog at jeg behersker den bra, og det er ikke akkurat den enkleste båten å kjøre. Har ikke vært ute i mer enn 1.5m sjø omtrentlig. T-20en sliter litt med å holde propellen i vannet i tung medsjø, det blir lett litt vel luftige svev :) Sikkert litt annerledes å kjøre en 260 dog, i T-20en så er det to hender på rattet, trim via "blinklyshendler (Teleflex PT-1000)" og fotgass som gjelder. Juling er ikke noe problem, når kameratene begynner å klage har jeg akkurat varmet opp  :)

Si ifra om du er i Fredrikstad-distriktet så skal du få en prøvetur!

Fikk sett filmen nå, det så jo riktig bra ut! Litt mer kjøring i tyngre sjø så blir det skikkelig moro! Kanskje legge ut en versjon med bedre oppløsning også for de av oss med rask linje ? Xvid encoding i bra kvalitet = ca. 10MB pr. minutt.

For en estetisk nytelse...jeg er imponert...ikke minst over båtens oppførsel på vannet, men også over filmen.

Ser ikke ut til at dere trenger det...eller ønsker det...men jeg stiller mitt legeme til disposisjon for forskning og utvikling...    :headbang:

Jeg har en kropp som er bygget for fart og spenning...best egnet som ballast tenker jeg...

Som sagt...håper jeg en gang kan oppleve denne farkosten "live" i fri dressur.

mvh

Lars-Inge

...som ser seg om etter en bedre betalt jobb...

mvh

Lars-Inge

Til Jada !

Alle uansett båttype skal være stolte av båten sin. Alle båter har sin sjarm og alle velger

båt etter smak og behag, legger ned arbeid i denne og koser seg glugg ihjel for hver time

på sjøen. Min første båt var en Herwa 15 fot 1965 modell - Tatt av et takras og fått

gratis av naboen. Etter mange mange timer ble det båt av dette også og jeg var ikke mindre

stolt den gang den ble sjøsatt.

Eller takker og bukker jeg dine positive tilbakemeldinger på prosjektet.

Til Jkirkebo !

Go fast  :lol:

Synes det er spennende med båter som krever at piloten/kapteinen må jobbe, engasjere seg

og ikke minst vise oppmerksomhet - Synes det blir litt kjedelig å bare gi gass og la det "stå til", jeg for min del kan da lett bli for avslappet og kanskje uoppmerksom.

Jeg er stadig vekk i Fredrikstad området på ulike oppdrag og har jeg tid/anledning hadde det vært morro med en prøvetur og ikke minst en båtprat.

En av de kommende dager vil vi trolig "leie" inn et helikopter - En venn går skolen

og da får vi benytte anledningen til også å filme fra oven i tyngre sjø.

Båten vil til og med bli filmet under vannskorpen så følg med på det endelige resultatet.

Når alt er klart vil vi legge ut mulighet for å laste ned denne med ulik oppløsning etter

hva den enkelte har av nedlastningshastighet.

Til Lars-Inge !

Flott at du til slutt fikk sett filmen - Kan ikke gjøre annet enn å bukke meg i støvet og takke

så mye for positiv tilbakemelding. Vi vil utover vinteren ansette flere folk etterhvert som

bestillingene renner inn  :lol: Ønsker man kvalitet ønsker vi kunden velkommen ombord.

Er du perfeksjonist, nøye og ikke minst båtintressert kan det hende at vi også ønsker nettopp

deg velkommen inn. Klarer gutta å følge programmet som er satt opp vanker det en sydentur på samtlige som bonus - Alle er deleiere for økt engasjement.

I morgen skal vi ut å kjøre Flying Banana og havrafting - Lev mens du kan - Livet er for kort til annet  :smiley:

Med vennlig hilsen

Per Morten Schou

MaritimStart

"All reklame er god reklame" er et kjent uttrykk, men 5.000 er nok litt mye - Tipper at

det er mange som gjentatte ganger har klikket på innlegget - Dersom alle i snitt har vært inne 10 ganger hver, for eksempel klikket seg inn når et nytt svar er postet, så gir dette 500 ulike personer.

Det fine er at mange synes at det har vært nyttig/intressant å følge prosjektet og håper i den forbindelse at noen også kan dra nytte av dette ved en anledning.

M.v.h.

Per Morten

Båter i sjøen 2003

Til de av dere som skal besøke messen og har lyst på en hyggelig båtprat

så kan dere besøke meg/oss på plass D49 og D50.

Kjenner jeg "sjefen" rett vanker det en hjemmelaget kakebit  :smiley:

M.v.h.

Per Morten Schou

Ja da har jeg også fått kommet meg hjem og sett filmen deres.. Flott film, men litt brå slutt?? he he..  Ser herlig ut.  Jeg ligger jo til vanlig med kone og små barn og duver i 7-10 knop i stålklumpen min, men må innrømme at jeg av og til kjenner dragsuget mot litt mer fart osv.. Har heldigvis et par kompiser med noen syke "ribbèr" som går 55+

Men filme og musikken var kjempebra. gratulerer..

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Takk for den Pjolter !

Filmen er enda ikke ferdig - Der den slutter er bare begynnelsen  :smiley:

Fortsettelse følger - Dersom vi får tak i et helikopeter til en pris vi kan leve med

så krysser vi fingrene for at den skal være mer eller mindre ferdig til utstillingen.

Mvh

Per M. Schou

Her er byggernummer 1 av vår Highperformance 145 (14,5 fot)

Bygget etter de samme byggeprosesser som storebroren.

Bilde

Er det noen som undres over hvordan en båt av denne type/størrelse

kan bygges/vedlikeholdes/repareres - Fyr løs !

M.v.h.

Per Morten Schou

Nei, det undres jeg ikke over. Båten er vel bygget av noe ortopolyester og noe CSM og noe innbakt trelast som andre norske båter.

Bildet er forøvrig fra tredjebrygga i Kølahølet.

Men, siden tråden heter "misunnelsen er stor" vil jeg lede oppmerksomheten på båten i bakgrunnen, for en slik har aldri min bedre halvdel tillatt meg å kjøpe. Dette er Skandinavias første ekstrembåt. Sjøens Porsche. Niels Jeppesens svennestykke som designer, og Ib Nielsens superbygg, Banner 28! Ekte ULDB.

1200 kg deplasement med 50% kjølvekt. Kevlar for å ta opp kreftene i forskipet. Å seile en slik i frisk bris plus på slør med spinnaker gir god adrenalinproduksjon.

Tradisjonalistene har prøvd å få den vekk fra regattabanene ved å sette LYS-tallet uforholdsmessig høyt, men den vinner enda på 1.17.

Lillebroren, Banner 23, forårsaket enda mer oppstyr. Den ble nektet start i regatta i Danmark en stund fordi alle andre var sjanseløse.

Dette er ikke for å vri reklamen vekk fra Highperformance, for IN Fiberbåde eksisterer ikke lenger. Men X-Yachts har formsettet til 28'en.

Store Norske Kullseilingskompani.

Båten er nok ikke bygget med vanlig ortopolyester og emolusjonsbundet glassfiber, men

isopolyster i kombinasjon med pulverbundet glassfiber og CM. Noen innlegg av gullfiber og kevlar har vi også benyttet på enkelte prototyper, men ikke på båten som er avbildet.

Videre er alt gjort for hånd: Alt fra legging av gelcoat til at hver eneste matte er klippet til for hånd.

Forøvrig er seilbåter både koselig, fasinerende og en og annen regatte piffer opp konkurranseinstinktet. En god venn ankom Kanariøyene for få dager siden - Mulig vi reiser nedover for en seilas under varmere himmelstrøk i løpet av vinteren  :cryin:.

Per Morten Schou

Må være fint med anledning til en seiltur i varmt klima når vinteren plager som mest. Selv må jeg la den tekstildrevene campingvogna være alene for en stund mens jeg drar på jobb, hvor jeg må høre på dieselmotorer i ukesvis. Men, det kommer nye somre og nye turer.

Dagens motto: Båter skal enten gå fryktelig fort eller ha seil.

Store Norske Kullseilingskompani.

• 1 måned senere...

Filmingen fortsetter: http://www.highperformance.no/bildearkiv/highperformance.mov

Gleder meg til neste sommer allerede, men høstkonserveringen får vente en stund til  :lol:

Til de som ønsker å følge prosjektet videre/se filmen så trenger du Quicktime Mediaplayer som kan lastes ned gratis på nettet her:  http://www.apple.com/no/quicktime/download/

Fargerik høst-/båthilsen fra

Per M. Schou

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...