Jump to content

Kjøpe Polar 20, anbefalt motor? Marna MB10A?


Alt4marcus

Recommended Posts

Hei vurderer å kjøpe en eldre Polar 20 (rundt 100 000). Hvilken motor anbefaler dere? Har selv vurdert Marma MB10A bensin motor, dette virker som en driftsikker og enkel motor å skru på i forhold til en diesel motor.
Er det vanskelig å bytte vinduslister, pga det renner av de? Burde man også bytte glasset i samme slengen?

Takker for svar :-)

Mvh Alt4marcus

 

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Kjøpe Polar 20 hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".
Alle må vennligst lese disse før man poster.
Link to post

Jeg er ikke noen ekspert på disse båtene. Men jeg synes absolutt du burde prøve å få en med en "nyere" dieselmotor. Så en Polar 20 på Hvaler som gikk for 65 000 kroner med en 15 år gammel Yanmar med ferskvannskjøling litt tidligere iår. Jeg hadde prioritert å få en trygg diesel motor.  Det dyreste du kan gjøre er å kjøpe en billig båt for så å måtte sette den på verksted for å fikse motor. Selv om du skrur selv blir fort båtmotor reparasjoner dyrt. Litt mer bråk med diesel men så får du til gjengjeld bedre driftssikkerhet, ubetydelige drivstoffkostnader og ikke minst betydelig mindre brannfare.

 

Polar 20 går å få opp med båthenger, men du kan ikke være redd for å kjøre hjullagrene/ hengeren under vann, det blir skummelt mye krefter på baugkroken hvis du bare kjører hengeren ut til gummien på dekkene og vinsjer opp båten. Vær også obs på at med litt trykk på hengerkula og forhjulsdrift så skal det ikke så mye til før bilen begynner å spinne, så du bør nok låne en traktor / eller en litt solid bil med bakhjulstrekk, ikke minst for å overholde reglene for totalvekt på kjøretøy. 

Redigert av StåleK (see edit history)
Link to post

Hadde en ny Polar 20 i noen sesonger. Denne hadde en Yanmar 3ym20 (21hk) , en ypperlig motor til denne båten. Nå vet jeg ikke om din båt har flaps bak, noe som er å anbefale hvis ikke båten skal grave seg helt ned akter med litt motorstørrelse. Spørs naturligvis hvilken prisklasse du tenker på for motoren, men personlig ville jeg valgt en liten driftsikker dieselmotor. Finnes flere hengere i dag som lett kan tilpasses skroget. Båten er jo heller ikke tung (850kg), så den går greit på henger,

Link to post

En diesel motor har strengt talt færre deler enn en bensinmotor. Men det er nok lettere å skru på en bensinmotor allikevel. Holdbarheten på en ferskvannkjølt diesel motor kan ikke sammenlignes med en gammel bensinmotor med saltvanns kjøling og forgasser. Diesel motoren vil nesten garantert gi deg mindre hodebry. Men som HebbeK skriver, en bensin motor er stille og rolig. Mens en to sylindret Yanmar fra 80 tallet kan bråke overraskende mye i en småbåt. Så du må ha prøvd båten på sjøen i marsjfart før du bestemmer deg. Jeg mener uansett, saltvanns-kjølte innenbordsmotorer fra 80 tallet eller eldre bør du holde deg unna hvis du ikke liker å skru og vet hva du begir deg inn på. Må du kjøpe ny topp koster det fort 20-30 tusen kroner hvis du i det hele tatt får tak i den, og det er neppe resten av motoren verdt. Skroget kan godt være gammelt, men jeg hadde lett etter en som hadde fått byttet ut motoren med en nyere av kurant merke. Lykke til, gøy med båt er det uansett. Og Polar 20 er en super båt.

Link to post

Anbefaler på det varmeste Saga 20. Mye kosesnekke for pengene! Anbefaler også MB10A. Bra motor, enkel å skrue på, super hjelp og rimelige dele fra Marna. Du får en Saga 20 med Marnamotor i bra stand til under 50.000 og er du ikke red for å ordne litt kosmetisk, kan du få dem til 25-30.000. Her er min (er solgt nå og er konverteret til seil ...) http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=61669338&ref=ads&myad=61669338

Link to post

Marna er en driftssikker motor som er grei å skru på. Ser en nevner lavere drivstoffkostnader med diesel, vel, i en Polar 20 med marna er det et "ikketema", da den stort sett klarer seg med dunsten av bensin, altså ikke store forbruket å snakke om.

 

Uansett, viktig med god ventilasjon med bensin i båt. Kjøre vifte en stund før oppstart er lurt og samtidig ha gode koblinger så en slipper bensinlekkasjer. Og selvfølgelig brannslukningsutstyr (obligatorisk). Er man nøye med slike ting er sikkerheten godt ivaretatt.

 

Original flaps er som nevnt en stor fordel.

 

Skifte vinduspakninger lar seg gjøre (jeg har gjort det), men kan være tidkrevende og tungt samt at pakningene koster litt. Er du heldig slipper du å skifte glass, men det hender de ryker når du tar ut gammel pakning. Nye pakninger er ganske tighte så jeg brukte vel en eller annen form for såpe om ikke jeg husker feil. Når vinduet så var på plass gjensto å presse inn den hvite "låselisten", tungt men gjennomførbart. Finnes et spesialverktøy for denne jobben mener jeg å huske.

 

Lykke til

 

Mvh

Gjert

Link to post

Takk for alle svar!

 

Utifra mitt budsjett blir det nok enten sjøvannskjølt bensinmotor eller sjøvannskjølt dieselmotor. En nyere ferskvannskjølt diesel blir nok litt i det dyreste laget for meg.

Hvilken sjøvannskjølt motor(bensin/diesel) mener dere er best, tenker da på deletilgang, driftssikkerhet, og vedlikehold?

Drivstofføkonomien har ikke betydning da disse ikke drikker mye, samme hvilken motor.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...