Alt4marcus Startet 20.Mai.2016 Link til dette innlegget Startet 20.Mai.2016 Hei vurderer å kjøpe en eldre Polar 20 (rundt 100 000). Hvilken motor anbefaler dere? Har selv vurdert Marma MB10A bensin motor, dette virker som en driftsikker og enkel motor å skru på i forhold til en diesel motor.Er det vanskelig å bytte vinduslister, pga det renner av de? Burde man også bytte glasset i samme slengen?Takker for svar :-)Mvh Alt4marcus Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Kjøpe Polar 20 hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".Alle må vennligst lese disse før man poster. Sitér dette innlegget Link to post
Alt4marcus Svart 20.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2016 Er denne båten grei å ta opp på vanlig båthenger? Sitér dette innlegget Link to post
StåleK Svart 20.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2016 (redigert) Jeg er ikke noen ekspert på disse båtene. Men jeg synes absolutt du burde prøve å få en med en "nyere" dieselmotor. Så en Polar 20 på Hvaler som gikk for 65 000 kroner med en 15 år gammel Yanmar med ferskvannskjøling litt tidligere iår. Jeg hadde prioritert å få en trygg diesel motor. Det dyreste du kan gjøre er å kjøpe en billig båt for så å måtte sette den på verksted for å fikse motor. Selv om du skrur selv blir fort båtmotor reparasjoner dyrt. Litt mer bråk med diesel men så får du til gjengjeld bedre driftssikkerhet, ubetydelige drivstoffkostnader og ikke minst betydelig mindre brannfare. Polar 20 går å få opp med båthenger, men du kan ikke være redd for å kjøre hjullagrene/ hengeren under vann, det blir skummelt mye krefter på baugkroken hvis du bare kjører hengeren ut til gummien på dekkene og vinsjer opp båten. Vær også obs på at med litt trykk på hengerkula og forhjulsdrift så skal det ikke så mye til før bilen begynner å spinne, så du bør nok låne en traktor / eller en litt solid bil med bakhjulstrekk, ikke minst for å overholde reglene for totalvekt på kjøretøy. Redigert 20.Mai.2016 av StåleK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Alt4marcus Svart 20.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2016 Hei, takk for svar! Du har ikke en link til annonsen med den polaren på hvaler? Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 20.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2016 Hadde en ny Polar 20 i noen sesonger. Denne hadde en Yanmar 3ym20 (21hk) , en ypperlig motor til denne båten. Nå vet jeg ikke om din båt har flaps bak, noe som er å anbefale hvis ikke båten skal grave seg helt ned akter med litt motorstørrelse. Spørs naturligvis hvilken prisklasse du tenker på for motoren, men personlig ville jeg valgt en liten driftsikker dieselmotor. Finnes flere hengere i dag som lett kan tilpasses skroget. Båten er jo heller ikke tung (850kg), så den går greit på henger, Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 20.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2016 Er ikke enig med Stålek, en bensinmotor har et mye mer behagelig lydbilde enn hva en liten dieselmotor leverer. En bensinmotor som er i god stand er til å stole på. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Alt4marcus Svart 20.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2016 Tenker at en dieselmotor har mye mere fiksfaks og deler iforhold til en enkel bensinmotor? Sitér dette innlegget Link to post
Alt4marcus Svart 20.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2016 LM 605: Tenker å kjøpe en eldre polar, da jeg ikke vil bruke så mye penger på å kjøpe en nyere båt Sitér dette innlegget Link to post
StåleK Svart 20.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2016 En diesel motor har strengt talt færre deler enn en bensinmotor. Men det er nok lettere å skru på en bensinmotor allikevel. Holdbarheten på en ferskvannkjølt diesel motor kan ikke sammenlignes med en gammel bensinmotor med saltvanns kjøling og forgasser. Diesel motoren vil nesten garantert gi deg mindre hodebry. Men som HebbeK skriver, en bensin motor er stille og rolig. Mens en to sylindret Yanmar fra 80 tallet kan bråke overraskende mye i en småbåt. Så du må ha prøvd båten på sjøen i marsjfart før du bestemmer deg. Jeg mener uansett, saltvanns-kjølte innenbordsmotorer fra 80 tallet eller eldre bør du holde deg unna hvis du ikke liker å skru og vet hva du begir deg inn på. Må du kjøpe ny topp koster det fort 20-30 tusen kroner hvis du i det hele tatt får tak i den, og det er neppe resten av motoren verdt. Skroget kan godt være gammelt, men jeg hadde lett etter en som hadde fått byttet ut motoren med en nyere av kurant merke. Lykke til, gøy med båt er det uansett. Og Polar 20 er en super båt. Sitér dette innlegget Link to post
StåleK Svart 20.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2016 Ikke Polar 20, men nesten. http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=73584083 Sitér dette innlegget Link to post
Danske Svart 20.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2016 Anbefaler på det varmeste Saga 20. Mye kosesnekke for pengene! Anbefaler også MB10A. Bra motor, enkel å skrue på, super hjelp og rimelige dele fra Marna. Du får en Saga 20 med Marnamotor i bra stand til under 50.000 og er du ikke red for å ordne litt kosmetisk, kan du få dem til 25-30.000. Her er min (er solgt nå og er konverteret til seil ...) http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=61669338&ref=ads&myad=61669338 Sitér dette innlegget Link to post
GjeEsp Svart 20.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2016 Marna er en driftssikker motor som er grei å skru på. Ser en nevner lavere drivstoffkostnader med diesel, vel, i en Polar 20 med marna er det et "ikketema", da den stort sett klarer seg med dunsten av bensin, altså ikke store forbruket å snakke om. Uansett, viktig med god ventilasjon med bensin i båt. Kjøre vifte en stund før oppstart er lurt og samtidig ha gode koblinger så en slipper bensinlekkasjer. Og selvfølgelig brannslukningsutstyr (obligatorisk). Er man nøye med slike ting er sikkerheten godt ivaretatt. Original flaps er som nevnt en stor fordel. Skifte vinduspakninger lar seg gjøre (jeg har gjort det), men kan være tidkrevende og tungt samt at pakningene koster litt. Er du heldig slipper du å skifte glass, men det hender de ryker når du tar ut gammel pakning. Nye pakninger er ganske tighte så jeg brukte vel en eller annen form for såpe om ikke jeg husker feil. Når vinduet så var på plass gjensto å presse inn den hvite "låselisten", tungt men gjennomførbart. Finnes et spesialverktøy for denne jobben mener jeg å huske. Lykke til Mvh Gjert Sitér dette innlegget Link to post
Alt4marcus Svart 21.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2016 Takk for alle svar! Utifra mitt budsjett blir det nok enten sjøvannskjølt bensinmotor eller sjøvannskjølt dieselmotor. En nyere ferskvannskjølt diesel blir nok litt i det dyreste laget for meg. Hvilken sjøvannskjølt motor(bensin/diesel) mener dere er best, tenker da på deletilgang, driftssikkerhet, og vedlikehold? Drivstofføkonomien har ikke betydning da disse ikke drikker mye, samme hvilken motor. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.