dante Startet 20.Mai.2016 Link til dette innlegget Startet 20.Mai.2016 En Raynet kabel er vel i prinsippet en Cat5 og følger således standarden. Hvis man benytter to par på henholdsvis 1 og 2, 3 og 6 vet jeg man får 100 Mbps - og man må benytte alle 4 parene for 1000 Mbps. Jeg tenkte å splitte ut 2 av 4 par for å bruke til noe annet så jeg slipper å trekke to kabler. Spørsmålet mitt er - vi to MFD koblet sammen se hverandre når man kun legger tilrette for 100 Mbps, altså kun bruker to par? - har noen forsøkt dette? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 20.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2016 cat5 / cat6 osv sier egentlig bare noe om båndbredden på kabelen. Så er det forskjellige ethernet standarder , 100BaseT og 1000BaseT.. Hvor raynet ligger ift disse vet jeg ikke. Enkleste er vel å teste selv, feks ved å skjøte inn en kabel med kun 1,2,3,6 og se om den gir forbindelse. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
dante Svart 20.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2016 (redigert) Ja jeg hadde tenkt å prøve dette men det er jo enkelt å spørre noen først :) Jeg kjører jo backbone til SetalkNg over Cat5 i dag (loddet på og krympet) - det funker. Siden Raymarine "skryter" av 1000 Mbps støtte tenkte jeg at de hadde en lur sjekk på dette og nektet å prate via to par. Men hvis de oppførere seg som vanlige NIC så kjører de en negotiate og avtaler i hver ende hvilken harstighet og duplex de skal kjøre på! Jeg skal ikke kjøre video over nettet, bare hente kartdata og ruter - da burde det holde med 10 Mbps half duplex spør du meg :) Redigert 20.Mai.2016 av dante (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 26.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2016 (redigert) Da har jeg testet og montert - Raynet kabel ble splittet og jeg skjøtet inn en vanlig Cat5 kabel med kun to par, 1 og 2, 3 og 6 (hvit/grønn, grønn og hvit/oransje og oransje) - fikk da full Master/Slave kommunikasjon med overføring av både kart, radar og AIS til Slave (via NMEA 0183 koblet til Master). Det er flott - da kan jeg bruke de to siste parene til å kjøre NMEA2000 til motordata og koble meg inn på SeaTalk NG. Redigert 26.Mai.2016 av dante (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.