Jump to content

mercruiser 1.7 får ikke turtall

petterb

Recommended Posts

Har en mercruiser 1.7 diesel som bruker 5 min på å få turtall. Når jeg ruser den virker alt normalt. Har sjekket turbo spjeld,filter og stopp bryter. Turbo sviver lett rundt. Kjører på full gass i ca 5 min så kommer effekten, slakker jeg da ned og gasser raskt opp så virker den normalt. Kjører jeg rolig en stund så er problemet tilbake. Har lest mye om denne motoren men finner ikke noen med samme feilen.

Denne motoren har waste gate ventil på turboen. Det har vist seg å være en svakhet at denne setter seg fast, står den da stengt vil motoren ganske raskt havarere. Står den åpen blir det ikke noe turbotrykk før motoren er oppe på høyt turtall. Du kan kjenne på armen hvor staget fra waste gate klokka er montert ved å bevege den med en tang. Den skal jo fjære tilbake til stengt stilling og hvis den går tregt har du et nært forestående motorras.

Turbospjeld henger ikke. Og feilen der ville vel være høyt turbo trykk og sprek motor? Min har ingen effekt, den går på ca 2000 rpm selv om jeg har full gass.

Når jeg presser den der I 5 min ca så "løsner" den og funker normalt.

Slakker av og gasser med en gang så funker den. Om jeg tomgangskjører litt så henger den igjen.

Temperatur er helt normal.

Hvis du får full gass, fullt utslag på pumpa, ikke det samme som fullt turtall i fri, og motoren fungerer innimellom, så må det være noe som svikter delvis. Da utgår tette filtre.. Hva styrer wastegate? Går det slange rett fra aktuator til trykkside innsug? eller står det en liten boks imellom? (Solenoid.) Sjekk grundig hele trykksiden, alle tynne og tykke luftslanger. 

Kan det være strupingi eksosen? Har vært borti eksospotte med store rustflak som tettet potta periodisk. Men det var på gammal bil..

Turbospjeld henger ikke. Og feilen der ville vel være høyt turbo trykk og sprek motor? Min har ingen effekt, den går på ca 2000 rpm selv om jeg har full gass.

Når jeg presser den der I 5 min ca så "løsner" den og funker normalt.

Slakker av og gasser med en gang så funker den. Om jeg tomgangskjører litt så henger den igjen.

Temperatur er helt normal.

Hadde samme på min Mercruiser 1.7 TDi, det viste seg at varmt motorrom var synderen. Hadde laget en kasse rundt motoren som økte temperaturen på innsugslufta, under kjøring var det ikke noe problem pga luftforbruket som kjølte ned motorommet. Hvis jeg stoppet og slo av motoren noen minutter, fikk jeg problemer å komme over turtallterskelen der turboen begynner å mate, dette vedvarte til jeg fikk sirkulert vekk all varmlufta, tok 2-3 minutter hos meg.

Prøv å 'lufte ut' og se om det er samme hos deg.

Redigert av Mox1 (see edit history)
  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...