petterb Startet 20.Mai.2016 Link til dette innlegget Startet 20.Mai.2016 Har en mercruiser 1.7 diesel som bruker 5 min på å få turtall. Når jeg ruser den virker alt normalt. Har sjekket turbo spjeld,filter og stopp bryter. Turbo sviver lett rundt. Kjører på full gass i ca 5 min så kommer effekten, slakker jeg da ned og gasser raskt opp så virker den normalt. Kjører jeg rolig en stund så er problemet tilbake. Har lest mye om denne motoren men finner ikke noen med samme feilen. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 23.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2016 Denne motoren har waste gate ventil på turboen. Det har vist seg å være en svakhet at denne setter seg fast, står den da stengt vil motoren ganske raskt havarere. Står den åpen blir det ikke noe turbotrykk før motoren er oppe på høyt turtall. Du kan kjenne på armen hvor staget fra waste gate klokka er montert ved å bevege den med en tang. Den skal jo fjære tilbake til stengt stilling og hvis den går tregt har du et nært forestående motorras. Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 23.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2016 Hvilken årsmodell er motor? Hvilken temperatur får du på motor ila de 5minuttene? (Husk det er kaldt i vannet nå, og kjølig i lufta, jeg ville vært varsom med å presse 5min dersom motor/båt går tungt) Sitér dette innlegget Link to post
petterb Svart 23.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2016 Turbospjeld henger ikke. Og feilen der ville vel være høyt turbo trykk og sprek motor? Min har ingen effekt, den går på ca 2000 rpm selv om jeg har full gass. Når jeg presser den der I 5 min ca så "løsner" den og funker normalt. Slakker av og gasser med en gang så funker den. Om jeg tomgangskjører litt så henger den igjen. Temperatur er helt normal. Sitér dette innlegget Link to post
petterb Svart 23.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2016 Den går ikke tungt. Har bare ikke effekt. Går heller ikke varm når jeg presser den Tviler på at det er defekt turbo så lenge den funker når jeg venter og presser motoren Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 23.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2016 Vaier som henger? Strømpe som ikke er fast nok på enden? Sitér dette innlegget Link to post
petterb Svart 24.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2016 Motor er 02 mod. Har sjekket at jeg får full gass så tror ikke det er vaier Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 24.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2016 Hvis du får full gass, fullt utslag på pumpa, ikke det samme som fullt turtall i fri, og motoren fungerer innimellom, så må det være noe som svikter delvis. Da utgår tette filtre.. Hva styrer wastegate? Går det slange rett fra aktuator til trykkside innsug? eller står det en liten boks imellom? (Solenoid.) Sjekk grundig hele trykksiden, alle tynne og tykke luftslanger. Kan det være strupingi eksosen? Har vært borti eksospotte med store rustflak som tettet potta periodisk. Men det var på gammal bil.. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 24.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2016 Turbospjeld henger ikke. Og feilen der ville vel være høyt turbo trykk og sprek motor? Wastegate må ikke henge i lukket stilling. Kan godt henge i delvis åpen stilling og slippe ut trykk før max trykk oppnås. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Mox1 Svart 24.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2016 (redigert) Turbospjeld henger ikke. Og feilen der ville vel være høyt turbo trykk og sprek motor? Min har ingen effekt, den går på ca 2000 rpm selv om jeg har full gass. Når jeg presser den der I 5 min ca så "løsner" den og funker normalt. Slakker av og gasser med en gang så funker den. Om jeg tomgangskjører litt så henger den igjen. Temperatur er helt normal. Hadde samme på min Mercruiser 1.7 TDi, det viste seg at varmt motorrom var synderen. Hadde laget en kasse rundt motoren som økte temperaturen på innsugslufta, under kjøring var det ikke noe problem pga luftforbruket som kjølte ned motorommet. Hvis jeg stoppet og slo av motoren noen minutter, fikk jeg problemer å komme over turtallterskelen der turboen begynner å mate, dette vedvarte til jeg fikk sirkulert vekk all varmlufta, tok 2-3 minutter hos meg. Prøv å 'lufte ut' og se om det er samme hos deg. Redigert 24.Mai.2016 av Mox1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
petterb Svart 24.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2016 Takk. Det skal prøves, men min henger rett før den begynner å plane. så skulle være sirkulasjon der Sitér dette innlegget Link to post
petterb Svart 24.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2016 Har sjekket slanger og prøvd å kjøre uten. Er kjent med at de kan delaminere og klappe sammen innvendig Turbospjeld er sjekket mange ganger og funnet i orden. Sitér dette innlegget Link to post
Paalpj Svart 4.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2018 Fant du ut av dette ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.