Jump to content

Onan 7.5kw generator - feilkode 61 - hva betyr den egentlig

Terje_F

Recommended Posts

Har en for oss "ny" Princess V42 2003 modell. På første tur stopper generatoren etter en kort 5-10 minuttets test. Feilkode (service check) med second level shutdown code 61.

Noen som vet hva denne egentlig betyr?

Manualen sier noe slik som "EMERGENCY SHUTDOWN-genset was shut down by a fire suppression system or other external control. Corrective action: make all necessary repairs to the genset and connected equipment and reset the external control which shut down the genset"

Vet ikke om noe eksternt fire suppression system. Make all necessary repairs er heller ikke særlig konkret.

Noen som kjenner til mulige feilkilder?

http://www.redroverroadtrek.com/OnanCircuitBreaker.html

Jeg hadde samme feil på min Mase, og den gang måtte jeg resette aggregatet. Forsøk å finne resetbryter og forsøk igjen. Vet ikke om linken er representativ, men den kan være illustrerende.

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Takk begge to.

Ja jeg har automatisk brannslukking men forrige eier har hatt båten i fem år og aldri opplevd dette. Jeg trodde heller ikke at dette systemet var tilkoblet generator, bare motor. Høyst ukvalifisert synsing selvfølgelig...

Har også tenkt tanken på at det bare skal resettes, men har lyst til å sjekke med noen som kan det eller har erfaring med samme feil først. Det står jo faktisk i manualen at det skal resettes etter at "nødvendige reparasjoner" er utført.

Redigert av Terje_F (see edit history)

En oppdatering på saken:

Feilmelding var knyttet til automatisk brannslukningsanlegg, slik "kokken" antydet over.

Jeg liker å stenge hovedstrømbryter for startbatteri når jeg ligger vel ankret opp i uthavn.

Hovedstrømbryter for start stenger også av det automatiske brannslukningssystemet i motorrommet og dette ga da en feilmelding til generator.

Altså ikke noe poeng med egen hovedstrømbryter for generator i denne båten da hovedstrøm for start uansett må ligge inne.

Testet med start-bryter inne i går og generator startet med en gang.

Takk for tips!

Mvh

Terje

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...