MajorAndy Startet 21.Mai.2016 Link til dette innlegget Startet 21.Mai.2016 Jeg kunne godt tænke mig jeres input i denne sag: Den hydrauliske styring på min nyindkøbte båd lækker. Jeg overvejer at undersøge og skifte den selv, men tænker, at jeg bør bruge det rigtige værksted. Så jeg kontakter det lokale mærkevare-værksted og sætter dem ind i situationen. Jeg skal spare jer for alle detaljer, men blot sige, at det kræver omkring 10 telefonopkald før jeg får fat i mekanikeren og får ham til at vurdere skaden. Han ringer ikke tilbage, lover at ringe mandag, gør det ikke, skal lige ind på kontoret hvorefter han vil ringe - det sker ikke. Osv osv. i kender det, hvis I har haft med vis typer håndværkere at gøre. Endelig - efter tre uger - lykkes det han at vende tilbage med en pris på en ny styrecylinder. Jeg får en pris på 7500 kroner - hertil vil komme montering, kørsel mm. I mellemtiden er jeg blevet så træt af hans manglende svar, at jeg selv har identificeret fabrikanten af styringen og skrevet til dem i Frankrig. De svarer lynhurtigt tilbage. De fortæller mig, at der sidder en forkert (for lille) cylinder på min båd, at jeg skal skifte til en større, fortæller mig reservedelsnummeret og giver mig en pris. Den nye cylinder koster 300 euro. Altså 2500 kroner. 5000 kroner mindre end den pris, jeg har fået! Oven i det, har mekanikeren jo ikke sagt til mig, at cylinderen er for lille. Så måske ville han bare have monteret den samme - hvorefter den var gået i stykker igen. Jeg ringer tilbage til mekanikeren og spørger hvorfor der er så stor forskel på priserne, han siger, at "han skal jo også leve". Jeg indvender, at jeg jo betaler ham en timeløn på 700 kroner for at skifte og om det ikke er nok at leve af. Nej, siger han, han skal også tjene på reservedelene, og derfor vil han ikke skifte den hvis jeg selv køber reservedelen. Nu har jeg bestilt reservedelen og fået en anden mekaniker til at skifte den. Hvad er rimeligt her? Er en avance på 200% rimeligt? Er det rimeligt at han nægte at skifte bare for en timeløn? Kunne jeg have gjort noget anderledes? Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 21.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2016 Du gjorde det rette, fant en annen mekanikker. Dårlig service gir ikke flere kunder. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
The Saint Svart 21.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2016 Hei. Jeg er mekaniker. Om dog ikke båtmekaniker. Selv så har jeg i alle år spurt kundene mine om de vil at jeg skal skaffe delen eller om kunden vil ordne deler selv. Som regel så kan jeg skaffe deler med en 10-15% avslag for kunden. Dette til tross for at jeg regner meg 10-15% fortjeneste selv. Må ha litt igjen for arbeidet med å skaffe delene. Men 200% avanse synes jeg er uhørt. Men har lagt merke til at i båt bransjen er det færre aktører. Da kan de også gjøre mere som de vil. Men det er jo selvfølgelig opp til deg som kunde om du vil aksepterer dette. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 21.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2016 Tak for svar. Saint, det er interessant for noget af det mekanikeren sagde var: "Du køber vel heller ikke en bøf og tager den hen på kroen og beder kokken stege den, vel?" Så jeg var alvorligt i tvivl om jeg havde overtrådt en slags uskreven kode her. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 21.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2016 200% er helt urimelig. Jeg har av og til diskutert dette med forskjellige forhandlere. Når jeg sier at jeg lett handler billig i utlandet blir de som regel illsinte og svarer ganske bryskt at de må jo leve av noe de og. Når jeg da sier at et påslag på 20-30% kan jeg godt leve med men når det er snakk om 100+% handler jeg andre plasser/utlandet og det er de som regel ganske enige i. Har f.eks. handlet autopilot og diverse annen skipselektronikk i USA til ca halv pris av i Norge. Det merkes godt når beløpet blir 60-70 tusen i USA. Garanti er jo et tema og f.eks. Raymarine skriver helt klart i garantivilkårene at salg gjennom amerikansk nettbutikk der utstyret blir eksportert FØR det blir montert i båt har IKKE garanti. Greit nok, pakken består av mange enkeltenheter og ryker en eller 2 av de kan jeg kjøpe ny til fullpris i Norge og likevel ha spart en masse penger. Jeg er helt enig med deg MajorAndy. Hvis han har så mye å gjøre at en ren monteringsjobb ikke er godt nok for han så kan han bare ha det så godt. Du gjør rett i å finne det en annen mekaniker. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Klovn1 Svart 21.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2016 Jeg trengte nye bærebroer til bilen min, merkeforhandler skulle ha 11 tusen for broene og omtrent det samme for å bytte dem. Bærebroene endte jeg opp med og kjøpe på nett hos Skruvat til 3200kr, jeg skiftet dem selv på en ettermiddag, 19000 spart! Man kan snakke mye om at man skal handle hos lokale forhandlere og verksteder, men når de holder på som de gjør kan de like gjerne synke i gjørma for min del. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2016 MajorAndy, i Norge er det slik at et verksted ikke har lov å nekte og montere medbrakte deler. Slik var det i hvert fall den gangen jeg jobbet som mekaniker. Vi prøvde å nekte, men en rettsavgjørelse gikk i mot. Om det er det samme i Danmark, vet jeg ikke. Når det gjelder avanse, så kan den være så høy den bare vil, om markedet er dum nok til å betale. Sjekket nettopp Garmin kartplotter, prisen i Strömstad er 15 % over prisen i Moss. Ikke så mye, men allikevel. Jeg har også kjøpt diverse produkter fra USA, til priser som er helt fantastiske i forhold til Norge. Du gjorde det helt riktige, gikk rundt verkstedet og rett til produsenten. Et verksted (mekaniker) skal i utgangspunktet tjene tilstrekkelig på å skru. Noe av problematikken rundt dette oppstår ved reklamasjon. Altså, er det delen som eksplisitt har feilet, eller er det mekanikeren som har gjort dårlig jobb. Eller er det en kombinasjon. Leverer verkstedet delen, så er saken grei fra et forbrukersynspunkt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.